Saab Cabriolet - kabriolet do zimy

Slunce a tepla není ve Skandinávii nazbyt. Přesto si u Saabu nyní připomínají 25. výročí svého prvního kabrioletu.

V září 1983 překvapil Saab návštěvníky autosalonu IAA ve Frankfurtu prototypem čtyřmístného kabrioletu s elektricky ovládanou plátěnou střechou, který byl postaven na základě modelové řady 900 představené v roce 1978. Tehdy byla nabídka otevřených automobilů velmi skromná, a tak se stal nový kabriolet ze severu velkou senzací. Rozhodnutí o zahájení výroby tedy bylo jen formalitou a produkce kabrioletu byla svěřena finské společnosti Valmet Automotive.

Čekací doba na vítr ve vlasech jeden rok

Prvních 400 vozů Saab 900 Cabriolet bylo v roce 1986 vyrobeno pro USA, prodej v Evropě byl zahájen s mírným zpožděním až ke konci roku. Poptávka okamžitě převýšila kapacitu výroby, a tak se zpočátku čekalo na dodání vysněného vozu až 12 měsíců. Bohatá standardní výbava obsahovala elektricky ovládanou plátěnou střechu a kožené čalounění interiéru.

Náročná třívrstvá konstrukce střechy byla připravena na provoz i v tuhých skandinávských zimách. Zadní okno bylo skleněné a vyhřívané, což před čtvrt stoletím nebylo u kabrioletů vůbec samozřejmé. A velmi výkonné topení umožňovalo užívat si jízdy „nahoře bez“ i za chladného počasí. První modely Saab 900 Cabriolet byly poháněny motorem 2.0 Turbo o výkonu 129 kW (175 k), postupně se ovšem nabídka motorů rozrostla o méně i více výkonné verze.

„Kabriolet jsme nevynalezli, ale udělali jsme z něj Saab.“

Uvedení druhé generace kabrioletů Saab 900 Cabriolet následovalo v roce 1994 pod výše uvedeným heslem. Další modernizace přišla na řadu v roce 1998 společně se změnou typového označení na 9-3 Cabriolet, které se používá i pro třetí generaci kabrioletů Saab představenou v roce 2003. Za pozornost jistě stojí, že Saab 9-3 Cabriolet je dnes jediným kabrioletem ze severu s klasickou plátěnou střechou.

Během čtvrt století vzniklo téměř 300 000 kabrioletů Saab (1. generace: 48 894 vozů; 2. generace: 149 145 vozů; 3. generace: 99 535 vozů). Zbývá jen držet palce, aby se podařilo překonat současné ekonomické problémy švédské automobilky a tato pozoruhodná tradice mohla pokračovat i v dalších desetiletích.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků