Saab BioPower Hybrid: alkohol, rychlost a image jdou dohromady

No švédském autosalonu představila domácí automobilka svůj koncept ekologického a přitom výkonného vozu. I když se to nemusí na první pohled zdát, přináší do světa motorismu řadu novinek. Co byste řekli na kombinaci ekologického provozu, stovky za 6,9 s a slunce nad hlavou?
Saab BioPower Hybrid: alkohol, rychlost a image jdou dohromady

Saab se při představení svého kabrioletu BioPower 9-3 mohl radovat. Tímto krokem se na světě objevil první hybridní kabriolet a Saab tak světu ukázal, že technologie, které jsou příznivé k životnímu prostřední, neznají hranic.

Protože se jedná hlavně o ekologický vůz, naše pohledy musí směrovat především pod kapotu. Tam si našel místo známý čtyřválec, který je přeplňován turbodmychadlem o objemu 2 litry. Tento motor Saab běžně používá u svých modelů a je upraven tak, že je schopen spalovat směs benzínu a lihu až do poměru 85:15 (palivo E85). V konceptu BioPower však prošel výraznou inovací. Hliníkový čtyřválec s variabilním časováním ventilů totiž v tomto konceptu umožňuje spalovat i čistý líh. Motor pak dosahuje výkonu 191 kW (260 k) a točivého momentu 375 Nm. Výkon benzínového motoru je přenášen na přední kola prostřednícím automatické pětistupňové převodovky.

To ale není vše. Protože se jedná o hybridní vůz, je BioPower vybaven i elektromotorem. V konceptu je umístěn elektromotor o výkonu 38 kW, který pohání zadní kola a který se využívá při jízdách po městě, při malé rychlosti a také při prudké akceleraci. O další pomoc při rozjezdech se stará integrovaný startér s generátorem, který je přímo spojen se setrvačníkem vozu a díky výkonu 15 kW může pomoci vozidlu při akceleraci dalším výkonem. Elektromotoru je dodávána energie z akumulátorů, které jsou pak průběžně dobíjeny při brzdění a také při jízdě na benzínový/lihový motor.

Saab BioPower zvládne díky všem motorům zrychlení na stovku za 6,9 s. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň má hodnotu pouze 5,5 s.

Nový koncept je ukázkou, že lze spojit do vozu všechny dnešní ekologické technologie, které se běžně používají. Po jejich spojení vzniká vysoce ekologický vůz s minimem škodlivých emisí a minimálním požadavkem na fosilní paliva. Saab tak ukázal, kudy by se mohl ubírat další vývoj vozů.

"Hybridní cesta" tak zřejmě nebude slepou uličkou nebo si myslíte opak?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Saab BioPower Hybrid Concept

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 38 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků