Historicky se ze zažité tradice pokusil vybočit Saab, který joystick testoval v prototypech modelu 9000 v rámci programu Prometheus na přelomu 80. a 90 let.

Historicky se ze zažité tradice pokusil vybočit Saab, který joystick testoval v prototypech modelu 9000 v rámci programu Prometheus na přelomu 80. a 90 let.

24
Fotogalerie

Saab 9000 (1984): severská verze italsko-švédského čtyřboje

Kapitoly článku:


Rozsáhlá výbava

Samozřejmostí tak byly kromě vyhřívaných sedadel rovněž elektricky vyhřívaná a stavitelná zpětná zrcátka, hlavní světlomety se stěrači a ostřikovači, výkonná topná soustava s filtrací nasávaného vzduchu či na přání dodávaná klimatizace se samočinnou regulací teploty v interiéru. Oproti svým sourozencům Saab 9000 vynikal také nadprůměrnou antikorozní ochranou. V rozsáhlé míře byly použity nejen důmyslné systémy vrstvení různých ochranných nátěrů, ale také pozinkované plechy, přičemž základní svary (potenciální ložiska vzniku koroze) byly posunuty co nejvýše nad roveň působení vlhkosti.

1992 CS 1.jpg1992 CS 2.jpg1992 CS Aero 1.jpg1991 Aero.jpg1992 CS Aero 3.jpg1992 CS Aero 4.jpg
Zásadní modernizací prošel výchozí liftback v roce 1991

Saab 9000 ve své první verzi Turbo 16 přišel v takovém stádiu vývoje zážehových motorů, že byl schopen své přímé konkurenty deklasovat nejen jízdními výkony, ale i příznivou spotřebou paliva (podle tehdy používané metodiky EHK 90/120/město byly hodnoty průměru 6,7/9,0/12,0 l/100 km). K tomu přidával prostorný, technologicky vytříbený skelet karoserie daný ohromnou finanční investicí koncernu Fiat a sadu léty cizelovaných konstrukčních řešení Saabu.

Éra modelu Saab 9000 pokračovala nakonec až do roku 1998, přičemž i léta po jejím oficiálním ukončení patřil mezi náročnými motoristy k vyhledávaným strojům. (Pro zajímavost, černé a stříbrné vozy Saab 9000 s brněnskými SPZ končícími kódy „90 00“ a „00 09“ používal jako svá osobní vozidla herec Bolek Polívka.) Na zkratkou „CC“ zpětně doznačené původní vozy Saab 9000 navázal v roce 1988 tříprostorový sedan „CD“ a modernizovaný liftback z roku 1991 dostal označení „CS“, jež ve formulaci „CSE“ znamenalo v rámci tehdejší praxe Saabu lépe vybavenou verzi.

Motory a verze

Nabídka pohonných jednotek se průběžně měnila a model 9000 CD roku 1988 na vybraných trzích představil dvoulitr doplněný do značné míry průlomovým přímým zapalováním Saab Direct Ignition (SDI). O rok později v nabídce přibyl nový, zprvu jen atmosféricky plněný čtyřválec 2,3 l (typ B234) s výkonem 150 koní (110 kW), přičemž od dalšího roku se dočkal různých druhů přeplňováním s výkonem až 200 koní (147 kW).

1997 CDE 1.jpg1997 CDE 2.jpg1997 CDE 4.jpg
Finální verze sedau CD z roku 1997

V roce 1993 se objevila špičková verze Aero s motorem B234 přeplňovaným dmychadlem Mitsubishi TD04 a výkonem 225 koní (168 kW). Kromě něj disponovala také upraveným podvozkem, typickými třípaprskovými ráfky, sedadly Recaro a špičkovou dynamikou. V pružném zrychlení z 80 na 121 km/h Saab 9000 Aero tehdy bez potíží překonal nejen Porsche 911 Carrera 4, ale také supersport Ferrari Testarossa.

To jen potvrdilo platnost koncepce přeplňování, jež se do všeobecné praxe začala u zážehových motorů uplatňovat teprve v letech nedávno minulých…

Technické údaje: Saab 9000

Rok • stupeň výbavy
1984 • Turbo 16
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 985 cm3
Vrtání • zdvih
90,0 mm • 78,0 mm
Stupeň komprese
9,0:1
Nejvyšší výkon
129 kW (175 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 300 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
273 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,3 s
Nejvyšší rychlost
220 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
625 l
Objem palivové nádrže
68 l
Hmotnost: provozní • celková
1 271 kg • 1 781 kg
Rozvor náprav
2 672 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 522 mm • 1 492 mm
Rozměr pneumatik
195/60 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 620 × 1 764 × 1 420 mm

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud