Saab 900 Turbo EV-1 (1985): solární články, projektory a další…

Když na počátku osmdesátých let u Saabu připravovali prototyp EV-1, zřejmě netušili, kolik jejich inovativních prvků se později dočká sériové výroby.
Seznam kapitol
  1. Moderní materiály, Solární panely ve střeše
  2. Sériový motor posílený na 286 koní, Technické údaje

Moderní materiály

Výraznou premiérou veletrhu Auto Expo v Los Angeles se v roce 1985 stala studie představená pod označením Saab 900 Turbo EV-1. Její jméno oznamovalo, že jde o 1. Experimentální Vozidlo značky Saab odvozené ze sériového modelu Saab 900. Vůz byl údajně postaven během pouhých šesti měsíců a jeho autorům nebyly kladeny žádné meze v experimentech s novými prvky, materiály a technologickými postupy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 900 Turbo EV-1 byl plně provozuschopným prototypem

Pod vzhled této studie se podepsal tehdejší šéfstylista Saabu Björn Envall. I přes pečlivé ladění v aerodynamickém tunelu jeho dílo nevykázalo nikterak úchvatný koeficient odporu vzduchu, cx dosahovalo 0,32, což tehdy nabízel i leckterý velkoprodukční sériový automobil. Cílem Envallova týmu totiž bylo soustředit se na zvýšení přítlaku ve vysokých rychlostech a zlepšení jízdní stability jako jednoho z prvků aktivní bezpečnosti.

Saab 900: poslední svérázná konstrukce

Saab 900: poslední svérázná konstrukce

Celokovová samonosná karoserie postrádala již tehdy konvenční nárazníky, jež na obou koncích nahrazovaly rozměrné, bohatě členěné plastové díly vyztužené nikoli obvyklými skleněnými vlákny, ale vlákny aramidovými (kevlar). Tyto díly, připravené divizí Saab Composite AB z Linköpingu, vynikaly kromě lehké stavby hlavně pružností, díky níž se integrované nárazníky i po případné drobnější deformaci snadno a bez poškození vnitřních struktur vracely do původního tvaru.

Solární panely ve střeše 

V přídi byly vestavěny nízké světlomety Hella s projektory pro potkávací (!) a oddělenými, konvenčními parabolami pro dálková světla. Nad účinností a přesností projekce potkávacích světel se tehdy zkušební řidiči rozplývali. Koncept (přesněji ale řečeno provozuschopný prototyp) Saab 900 Turbo EV-1 vynikal plně prosklenou střechou s prosvítajícím ochranným obloukem ve stylu targa. Dveřní okna byla pevná (s posuvnými prvky pro komunikaci s okolím) a členité zadní sklo tvořilo po svém zdvižení jediný přístup k prostoru pro zavazadla. Ano, hotový skleník.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Solární články ve střeše poháněly ventilátor odsávající ohřátý vzudch z kabiny

Ovšem už tehdy měli konstruktéři a zákazníci neblahé zkušenosti s nadměrně prosklenými karosériemi, a tak stavitelé konceptu Saab 900 Turbo EV-1 s případnými neduhy tohoto efektního řešení počítali. Do vozu proto vestavěli klimatizační soustavu, ovšem tím to teprve začínalo.

Střecha totiž byla osazena 66 do série zapojenými solárními články, jež při stání vozu na slunci napájely zvláštní ventilátor v zadní části interiéru, jenž přehřátý vzduch z útrob prostoru pro posádku odsával. Podobného principu začaly automobilky využívat v sériové výrobě až poměrně nedávno, my jsme se mu věnovali třeba v testu Škody Superb Greenline.

Saab rozprodává unikátní vozy ze svého muzea

Saab rozprodává unikátní vozy ze svého muzea

Interiér vozu Saab 900 Turbo EV-1 vynikal čtveřicí samostatných, komfortních a všestranně elektricky seřiditelných sedadel s vyhříváním, cestující vpředu se navíc mohli těšit z možnosti regulace sklonu sedáku a tvarování bočních opor opěráků. Skelety sedadel byly plastové a samonavíjecí bezpečnostní pásy disponovaly předpínači v podobě, v níž je známe dnes. V případě čelního střetu tak byly schopny během 10 ms pás přitáhnout a omezit případné poranění cestujících, samozřejmostí byla zástavba zpožďovačů vylučující aktivaci v případě prudkého brzdění. Podobný systém tehdy používaly jen některé modely Mercedes-Benz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Podvozek i s motorem byl odvozen ze sériové verze 900 Turbo 16

Volant i základní koncepce palubní desky byly adaptovány ze sériového modelu Saab 900 Turbo 16 s tím, že většina ovládacích prvků byla soustředěna před řadicí pákou na středové konzole. Není bez zajímavosti, že již tehdy Saab používal svůj systém známý později jako „black panel“ zobrazující v přístrojovém štítě pouze nejdůležitější informace tak, aby ty nadbytečné neodváděly pozornost řidiče od řízení.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Moderní materiály, Solární panely ve střeše
  2. Sériový motor posílený na 286 koní, Technické údaje
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků