Saab 900: poslední svérázná konstrukce

18 komentářů

baboon
7. listopadu • 16:14

Vzpomínka na devítistovku potěšila :-), díky ...
Nejsem ortodoxní Saabista, v roce 1982 jsem měl krátce 99 (dodnes existuje), ale několikrát jsem se devítistovkou svezl, a dodnes nezapomínám ... Kdykoliv 900 potkám, pilně fotím. :-)

lethal924
7. listopadu • 9:20

...vpravo od madla řadicí brzdy.
Tenhle překlep byl moc krásný :-) To by byla teprve svérázná konstrukce!

Jiří  Duchoň
7. listopadu • 12:51 • redaktor AutoRevue.cz

Tak ten se opravdu povedl... Děkuji Vám, opraveno.

Antiautomat
5. listopadu • 14:47

jouuu, po ceste do roboty idem okolo jedneho takeho, vzdy sa neviem vynadivat.
To boli casy ked sa este vyrabali pekne auta. Nadherna masina!

Rover623
4. listopadu • 21:12

Ta věta na závěr není tak úplně pravda. Je sice pravda, že poté co Saab převzalo GM, tak auta této značky používali jako základ modely od Opelu, kdy Opel není od začátku jeho existence. Nebo spíš začátku doby kdy začal vyrábět automobily (předtím dělal kola a u těch měl zůstat) nic jiného než technika GM v jiném kabátu. Ale Saab se moc přizpůsobovat nechtěl a i když jsou Opely a Saaby příbuzné, tak shodných dílů na těch autech bylo vždycky tak 20% a z toho si dovolím odhadovat, že až 15% dílů se týká podvozku, který prostě Opel Saabu ukradl (kopie téměř 1:1).Navíc motory Saabu jsou kapitola sama pro sebe. Saab se nechtěl po převzetí GM vzdát svých motorů (i když jejich spolehlivost byla spíš průměrná, ale motory GM+Opel tehdy byly ještě horší, kromě nafty, tu měl Opel od BMW) a tak typ 9000 pokračoval na osvědčených a výkonných motorech z modelu 900 (modernizovaných samozřejmě). Jenže pak přišel požadavek z GM na zlevnění výroby motorů, v šibeničním termínu 6 měsíců toho konstruktéři Saabu moc vymyslet nemohli a tak vzali motor z typu 9000 a snížili u něj hmotnost a tedy i množství použitého materiálu jednoduše, co šlo se tenčilo. Po málem faceliftu karoserii vznikl první typ 9-5, který jak se záhy ukázalo byl velmi poruchový.Ke konci svého života vyvíjel Saab nový model 9-5 založený na Opelu Insignia (opět to auto mělo s Insignií společných tak 20% dílů), jenže během toho změnila automobilka vlastníka. Stal se jím malý výrobce sportovních aut Spyker, jenže ten potřeboval vydělávat a tak se model 9-5 dostal na trh ještě dřív než byl řádně dokončený a odzkoušený. Dál to asi všichni známe, problémy řešené až v průběhu prodeje 9-5 nakonec vyústily ve ztrátu důvěry ve značku. Stejně jako u Lancie i když byl ke konci typ 9-5 spolehlivý, prodeje už se obnovit nepodařilo.Saab se mohl udržet kdyby dělal to co dnes dělá Škoda nebo Lancia, vzít jiný vůz koncernu změnit mírně karoserii a značky, prodávat jako nové auto. Jenže s tím se konstruktéři Saabu nechtěli smířit, jejich auta prostě nesměli být jen překapotované Opely. Říct o Saabu 9000, že je to jen Opel a ničím nevyniká je velká neznalost.

Jiří  Duchoň
4. listopadu • 21:57 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý večer, tady není vlastně co zpochybňovat a s většinou uvedeného souhlasím. Následuje jen pár osobních poznámek (v rychlosti a v bodech,):- Opel sice není součástí GM od začátku, ale rok 1929 je již opravdu vzdálenou minulostí
- u Saabu se skutečně v prvních letech po převzatí ze strany GM docela úspěšně dařilo držet vlastní směry konstrukce (je to vidět i u posledních Saabů 900, skvělé benzinové turbomotory, manuální převodovky Sensonic bez pedálu spojky, svícení follow-me home,...)
- zážehové motory Saab klasické "olejničky" ECOTEC od Opelu v životnosti překonávaly ve všech ohledech, snad kromě spotřeby benzínu
- komůrkový řadový šestiválec TD 2,5 l od BMW vykazoval ve své době vynikající parametry, ale už v BMW prokazoval specifické nedostatky třeba v chlazení, což ještě zhoršilo jeho použití třeba v Omegách (vlastní hlava Opelu)
- 2,0 DTi 16V od Opelu, který pozdější Saaby využívaly v hojné míře, sice byl zřejmě prvním dieselem s čtyřventilovou technikou ve velkosériové produkci, ale spolehlivostí rozhodně nevynikal
- za kolapsem Saabu nestály dětské nemoci posledního Saabu 9-5 (byť zde jistě byly), ale ekonomické problémy a tahanice akcionářů
- bez odpovědného a silného partnera a tržního trháku typu Ford Fusion to jít prostě nemohlo
- drtivá úloha na krachu Saabu nevisí na konstruktérech Saabu, marketingu ani zákaznících, ale na ekonomických zájmech zainteresovaných skupin (v podobně vypjatých situacích již nikomu o prosperitu podniku bohužel nejde...)

Zelí
5. listopadu • 14:47

Saab začal jako výrobce naprosto jednoduchých dvoudobých aut. To mu docela šlo. A dalo se to zvládnout v rozumných cenách i při malosériové výrobě. Jakmile se začal montovat do technicky náročných konstrukcí, tak se dostal na tenký led. Vývoj je velmi nákladný a ještě nákladnější je zavedení do výroby obzvláště, když jsou to všechno atypy. Návratnost tam potom není. Saab se dostal do ztráty a musel hledat někoho kdo to smázne. Takže je koupil GM, který samozřejmě ty jejich experimenty poslal k ledu, protože to byla totálně nepoužitelná slepá cesta. A stejně jim to nakonec nepomohlo. Protože švédi si mysleli, že budou pořád vymýšlet ty svoje ptákoviny a někdo to zaplatí. To špatně pochopili, socialismus funguje v tom jejich zřízení, ale nikoliv v podnikání. GM je proto poslal tam kam směřovali už nejméně dvacet let tj. do konkursu.

Filip Mertl
7. prosince • 1:34

A ty myslíš, že když jim ty dvoutakty tak krásně šly, tak se jich měli držet? (viz Trabant cca 50 let jeden model). To asi ne, to už by pak nikdo nechtěl ani jejich letadla nebo let.motory. Museli jít cestou evoluce. V devadesátých letech byla 900 jedním z nejosobitějších aut co znám (když do toho nebudu počítat ten trabant). Ty turbomotory byly jak z jiného světa, ale převodovky na turbo prý nebyly dimenzované.

marcelo
5. listopadu • 17:45

Které nepoužitelné experimenty poslal GM k ledu ?

Zelí
5. listopadu • 21:18

Přečti si článek o saabu 900 ... to je celá snůška nepoužitelných, atypických technologií, kterou poslal gm k ledu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
marcelo
6. listopadu • 21:20

Já tam žádné drahé nepoužitelné experimenty nevidím, můžeš to upřesnit ?

marcelo
5. listopadu • 10:49

Ten první diesel od Opelu byl 2.2 TiD, ne 2.0 DTi. Pak tam dávali 3.0 V6 od Isuzu a pak přešli na 1.9 od Fiatu.

4. listopadu • 20:19

á jé, tady někdo koukal na TopGear :-D

jersey.se
4. listopadu • 9:45

No, sice by teoreticky mělo mé srdce Saabisty u článku o Saabech zaplesat, leč v tomto případě tomu tak bohužel zrovna není. Dle mého názoru se autor článku rozhodl "napsat něco o Sápech", ale neměl k tomu ani náladu ani podklady a už vůbec ne vlastní zkušenosti. Jak jinak si vysvětlit to, že nám naprosto nezajímavým a nečtivým slohem nabízí pouze povrchní a ne vždy zcela správné informace? Chtělo by to znovu a lépe milý autore!

Jiří  Duchoň
4. listopadu • 21:09 • redaktor AutoRevue.cz

Jersey.se: Dobrý večer, ruku na srdce, docela laciný příspěvek, nemyslíte;-) Zaútočil jste na mě (ale hlavně na moji práci) bez náznaku argumentu, takže "chtělo by to znovu a lépe" milý čtenáři. Otázka slohu je záležitostí čistě osobního vkusu, pokud se Vám ten můj nelíbí, je mi to líto, určitě se nad tím zamyslím, ale víc udělat nemohu, každému se zavděčit nelze.Pokud v mém článku jsou "ne zcela správné informace", jistě já i čtenáři oceníme, pokud je alespoň stručně zmíníte. Neomylný nejsem, rád se nechám poučit, a to myslím upřímně. V diskusích často zapomínáme, že máme všichni rádi auta, takže nám i přes rozdílné názory a zkušenosti jde vlastně všem o to stejné: počíst si, prohlédnout si a popovídat si o autech a věcech kolem nich. V daném rozsahu lze určitě jít v každém bodu hlouběji, ale upřímně řečeno, nemyslím si, že by to většinu čtenářů skutečně zajímalo. Pokud bych třeba chtěl psát článek na fórum o Saabech, tak bych samozřejmě musel být konkrétnější.Je mi líto, že jsem tímto článkem Vaše srdce nerozplesal a uznávám, že osobní zkušenosti s těmito vozy opravdu nemám. Přesto (nebo možná právě proto) se těším na Vaši reakci a přeji Vám příjemný večer!

Yenda
5. listopadu • 19:31

Dobrý večer, tak třeba hned první věta: "O značce Saab dnes můžeme hovořit již jen v minulém čase." není pravdivá. Konsorcium NEVS, které automobilku koupilo sice nemůže používat původní logo, ale značku SAAB ano.

Martin Aston
7. listopadu • 13:37

Pravda, taky mě to hnedle napadlo, první věta a hnedle blábol. O Saabech se začne hovořit hlavně v budoucím čase. ;-)

asdf
4. listopadu • 10:43

V rámci možností ucházející nedělní počtení B-]

Doporučujeme

Články odjinud