Nová vlajková loď švédského Saabu, typ 9-5 pro modelový rok 2010, je na světě. Podívejte se s námi na tovární studiové snímky.
Ať se to komukoli líbí nebo ne, Saab stále zůstává klenotem světového automobilového průmyslu. V posledních letech jeho pověst pošramotily snad až příliš racionální technologické snoubení s tuctovými produkty Opelu a v poslední době též finanční krize, do níž automobilku ve značné míře stáhnul právě mateřský koncern General Motors. Nyní se však poměry u Saabu začínají vyjasňovat a švédskému výrobci, jenž od počátků své produkce staví na inspiraci v aviatice, možná svítají nové zítřky.
Saab 9000, 1992 / Saab 9-5, 1997 / Saab 9-5, 2006
Severská izolace nemusí být nevýhodou. Švédové mají vzhledem k omezenému počtu automobilů, které kdy produkovali a produkují, možná na první pohled nenápadnou, ale velmi výraznou zásluhu na technologických vylepšováních vozů.
Také Saab v minulosti spolehlivě plnil roli technického průkopníka, jímž se stal třeba zavedením stěračů na světlech (jež vývoj osvětlovací techniky nakonec pohřbil) či rozšířením přeplňovaných či šestnáctiventilových zážehových motorů. Nyní se konečně potvrdilo, že vlajková loď Saabu, opět s názvem 9-5, debutuje letos ve Frankfurtu. Jak jsme vás informovali na tomto místě, výroba stávající generace, jež na silnice vpadla již v roce 1997, na podzim končí.
Před několika dny jsme vám nabídli první snímky zřejmě skutečného vozu, na tomto místě si můžete prohlédnout nejen tyto obrázky, ale také seznam článků, v nichž jsme dosud o této významné novince psali. Saab 9-5 se původně měl představit již vloni, ale debut byl nakonec odsunut zejména vzhledem k finanční náročnosti spojené s prezentací faceliftované řady 9-3.
Podle nových snímků je jasné, že se Saab u své řady 9-5 drží svých specifických prvků, ale zpracoval je do moderního a elegantního celku. Novinka stane na globální podlahové plošině GM Epsilon II s předním pohonem, kterou se vyznačuje také Opel Insignia. Rozvor náprav poskočí na 2 840 mm, což je o plných 140 mm více než u dosavadního modelu, celková délka vozu pak dokonce přesáhne hranici 5 m.
O pohon se budou starat převážně čtyřválcové vznětové a zážehové motory včetně přeplňovaného dvoulitru s výkonem 210 koní (157 kW), samozřejmostí bude možnost spalovat různá biopaliva, s nimiž mají ve Švédsku bohaté zkušenosti. Spekuluje se o provedení s hybridním pohonem, takřka s jistotou však můžeme uvést, že lze čekat i vrcholné provedení s trvalým pohonem všech kol a šestiválcovým motorem 3,6 V6/261 kW. Jak jsme uvedli již dříve, nový Saab se bude vyrábět v opelově továrně v Russelsheimu.
Saab 9-5 2010
Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.
Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.