Saab 9-5 „oficiálněji”: více informací i snímků

Snad nejočekávanější švédská novinka posledních let se dočkala ještě detailnějšího představení. Máme nové informace i fotky.

Příběh Saabu 9-5 je v posledních letech plný zvratů. Nejprve bylo jasné, že se příchod nové generace vozu značně opozdí, ta současná totiž brázdi silnice od roku 1997 a již v roce 2005 měla dle současných zvyklostí na kahánku. Poté to začínalo vypadat, že se příchodu nové generace nedočkámé vůbec, to když se ukázalo, že Saab má značné ekonomické problémy a může skončit buď úplně, nebo bude nucen zastavit veškerý vývoj.

Nakonec se ale automobilka dostala alespoň na čas z nejhoršího a množící se špionážní snímky nám začaly dokazovat, že nová 9-5 se představí ještě v letošním roce. Následovalo podivné (ne)odhalení vozu v museu firmy, únik detailních snímků a nakonec i oficiální odhalení. Tehdy už bylo stoprocentní, že se premiéry nového Saabu 9-5 dočkáme ve Frankfurtu.

Další detaily jsme tak čekali až se začátkem frankfurtského autosalonu, ale Saab se rozhodl ještě pro jedno představení. K výše odkazovaným snímkům přidal další sadu fotek vozu ve stříbrné barvě a uvolnil i nové technické detaily.

Krom toho, že se automobilka rozplývá nad „čistým skandinávským designem” a výslovně se vymezuje vůči současnému trendu fastbacků, sportbacků, kupé-sedanů a podobných kříženců, když u své novinky podtrhuje klasickou tříprostorovou karoserii typu sedan, se ve svých tiskových materiálech rozpovídala i o detailech interiéru.

Ten by měl nabídnout více prostoru pro nohy a ramena cestujících vpředu i vzadu a především se více soustředit na řidiče. Ten je v posledních letech v nových autech obvykle opomíjen, typickým produktem doby je auto pro pět cestujících a žádného řidiče, které musí jeden z cestujících tak nějak omylem odřídit a pokud možno o tom ani nevědět. Saab se vrací k natočení středového panelu směrem k řidiči a pocity pilota v něm umocňuje i tachometrem se zobrazením rychlosti ve stylu leteckého výškoměru. K tomu přidává i volitelný head-up displej, tedy promítání klíčovýchprovozních informací na čelní sklo. Uvidíme, zda v řidičské orientaci zůstane pouze u těchto drobností, nebo vůz půjde skutečně i řídit...

Interiér se má chlubit i kvalitnějšími materiály a řadou nových prvků výbavy, čítajících mj. zvukový systém harman/kardon, navigační systém s dotykovým displejem, více zábavných prvků pro pasažéry vepředu i v zadu, zahrnující např. možnost přehrávání DVD atp.

Pojďme ale již k tomu nejzajímavějšímu, detailnějším technickým informacím. Saab již v minulém tiskovém prohlášení naznačil, co se objeví pod kapotou nové 9-5, nyní tyto informace dále rozvedl.

Saab je nesporně odborníkem na přeplňování, a tak můžeme očekávat celou plejádu přeplňovaných motorů. Známé motory 2,0 turbo (vč. verze BioPower - test zde) a 2,8 V6 turbo doplní pro Saab nový motor 1,6 turbo, který může mít mnoho společného se stejně objemným turbem, používaným dnes např. v Opelech. Může, ale nemusí, Saab se svými motory částečně vymezuje vůči zbytku koncernu GM, částečně ale také nikoli, a tak si zatím nemůžeme být jisti, jak to s tímto motorem vlastně je. Sám bych si ale vsadil na to, že půjde o koncernovou 1,6T známou z Astry, Corsy, Insignie...

Zatím kupodivu nepadlo mnoho slov o „spáse planety”, tedy dieselových motorech. Jisté je jen nasazení dvoulitru s výkonem 160 koní. Přesné parametry jednotlivých agregátů naleznete v připojené tabulce, která je překvapivě detailní a můžete si z ní udělat celkem pěkný obrázek, jak nové 9-5 asi „povalí”.

O přenos výkonu se postarají šestistupňové manuální a automatické převodovky a pro silné benzinové verze (pro nejsilnější výhradně, bohužel také výhradně s automatem...) bude k dispozci pohon všech kol XWD, tedy připojitený pohon typu Haldex.

Další informace můžeme očekávat spolu se začátkem frankfurtského autosalonu, ale pokud nás Saab nepřekvapil už nyní, ve Frankfurtu se mu to podaří o to méně...

Nový Saab 9-5 - známé technické parametry

Motor/Parametr 1,6T 2,0T / 2,0 T BioPower 2,8T V6 2,0 TiD
Válců/Ventilů 4 / 16 4 / 16 6 / 24 4 / 16
Vrtání/Zdvih 79 / 81,5 86 / 86 89 / 74,8 83 / 90,4
Kompresní poměr 8,8:1 9,5:1 9,5:1 17,5:1
Max. výkon (k/kW při ot./min.) 180 / 132
5500
220 / 162
5300
300 / 221
5500
160 / 118
4000
Max. točivý moment (Nm při ot./min) 230
2200
350
2500
400
2000
350
1750
         
Zrychlení 0-100 km/h (s)
       
FWD (automat) 9,5 7,9 (8,5) - 10,1 (10,1)
XWD (automat) - 8,0 (8,8) 6,9 (jen automat) -
Maximální rychlost (km/h)
       
FWD (automat) 221 240 (235) - 216 (210)
XWD (automat) - 231 (231) 250 (omezovač) -
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km)
       
FWD (automat) 6,3 7 (7,9) - 4,4 (5,7)
XWD (automat) - 7,7 (8,1) 9,5 -

Nové fotografie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Saab 9-5 2010
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků