to jazdi aj na cisty benzin, takze kde nemaju e85, naleje sa benzin a ide sa dalej..
no to by nas nenepadlo :)
1) V CR na to jdeme zostra a ne ze "bude k dostani" ale bude se povinne pridavat do KAZDEHO paliva. Tedy nulova svoboda volby, do kazdeho benzinu ethanol, do kazde nafty metylester repkoveho oleje. A basta. A ja bych na oplatku tem politikum, kteri toto prosadili, povinne pridaval do alkoholu (becherovky) benzin a do fritovaciho oleje naftu (az jim pani Sarka v parlamentni kantyne bude delat hranolky). Aby to jako bylo vyrovnane. Aby poznali, jak jsou ty primesi rovnocenne.2) Nedavno jisty vyzkum prokazal, ze vyroba elhanolu spotrebuje vic energie, nez kolik se z nej v aute pak dostane. A to slo o Brazilii, kde budou naklady (i energeticke) na vyrobu lihu daleko nizsi: nemusej v tovarnach na jeho vyrobu topit, protoze je tam furt teplo a na polich jim to roste samo a rychle, protoze tam hodne sviti slunce. Energeticka bilance u nas bude jeste daleko tragictejsi.
ad 2) A z čeho dostanu víc energie, než spotřebuji na jeho výrobu (kromě bioenergie)? Mám na mysli opravdovou výrobu, nikoliv úpravu.
No to ja nevim. Ale zcela jiste vim, ze kdyz me to stoji vyrobit vic energie, nez z toho dostanu, tak to proste nema ZADNY smysl.Smysl (mozna) ma solarni energie (tedy tam, kde slunce sviti), samozrejme bioenergie (treba bionafta ci biomasa) a pak dalsi "fosilni" paliva jako plyn, dale jaderna energie (jak stepna, tak fuze), atd...Ten ethanol je jen takovou podivnou formou "baterie", podobne jako vodik. Na oba produkty je pro vyrobu potreba vic energie, nez se pak z nich dostane. Jediny smysl maji v tom, ze elektrinu z jaderne elektrarny do auta nedostanu primo. Potrebuji bud akumulator, nebo vyrobit neco jineho, co mi tu energii uchova. Ale i v tomto je asi jednodussi s pomoci te elektriny vyrobit vodik, nez slozite pestovat a sklizet a zpracovavat plodiny na ethanol. Protoze vedle zaporne energeticke bilance jeste pridam vykacene lesy (aby bylo kde pestovat), pudu zamorenou hnojivy (aby to vubec rostlo), naklady na lidskou praci (protoze pestovat, sklizet a zpracovavat plodinu na ethanol bude asi pracnejsi, nez hned vedle Temelina postavit automatickou fabriku na rozklad vody z Vltavy na kyslik a vodik), atd...
Jenže i na výrobu benzínu a nafty potřebuješ víc energie než z ní nakonec dostaneš. Rozdíl mezi etanolem a ropou je jen v tom, že ropa je zatím levnější.Jo a vodík taky není žádný zázrak. Nejlevněji se dá vyrobit z ropy a uhlí, což asi není ideální. Další možností je elektrolýza, ale k tomu je potřeba velké množství elektřiny nebo je možnost vytvářet vodík přímo v autě. Např. se dá vyrobit tak, že do auta natankuješ destilku a hodíš do ní zinkové tablety čímž dojde k reakci a vytvoří se vodík. Tento postup má ale nevýhodu v tom, že toho vodíku je málo a abys dostal množství vodíku odpovídajícího 60 litrům benzínu, tak bys musel mít v autě 600kg vody a zinku. Navíc největším problémem vodíku je jeho skladování, protože ta mrcha zdrhne sebemenší škvírkou S tím zemědělstvím by to nemusel být problém, protože EU v současnosti vypěstuje mnohem víc potravin než potřebuje a pak se to kvůli francouzům žijícím z dotací vyhazuje, navíc chudá afrika nemá kam vyvážet zemědělské produkty, takže by pro nás mohli pěstovat obilí na etanol Aspoň teda do doby než se najde nějaká lepší technologie pohonu aut.
Mas pravdu s tim zemedelstvim v Africe. Tam je slunce dost. Ale malo vody. Kazdopadne by Afrika mohla pro Evropu vyrabet jak jidlo (banan z Afriky bude ponekud lepsi a pritom levnejsi, nez ze spanelskeho skleniku) a i ethanol a bioolej. Ale to ma dva zakladni predpoklady:1) Nastolit v Africe nejake normalni rezimy (ktere umozni lidem v klidu se zivit zemedelstvim)2) Nastolit v Evrope nejaky normalni rezim (ktery nebude branit spotrebitelum kupovat jidlo odkud uznaji za vhodne)Ale jak to udelat, to je otazka.
chapem tieto pripomienky, tazko to objektivne posudit, kym clovek nema detailne podklady, ale na nieco jazdit treba a ropa sa casom minie, okrem toho je jej na spalenie skoda, lebo sa z nej daju robit aj ine veci.. vyroba vodika ma este vyssiu energeticku narocnost a to je dovod,preco sa zatial na to nejazdi. druhy problem je skladovanie a cela infrastruktura, zatial to nie je pouzivatelsky priatelske.. co sa etanolu tyka, nejde len o energiu, ide aj o peniaze, keby sa to neoplatilo, nebolo by to asi take rozsirene.. (v porovnani s vodikom, samozrejme) co sa vodika a jeho vyroby tyka, dobre je na tom teraz island, pretoze ma vela geotermalnej energie, tak tam tecu europske peniaze a hlada sa vhodna technologia ako to vyuzit. na zaklade toho sa predpoklada, ze island bude na tom casom ako emiraty teraz..
Bohuzel diky ruznym dotacim a naopak (spotrebnim) danim a dalsim regulacim a projevum centralniho planovani proste jen tak jednoduse nelze rict, co se vyplati, co je ekonomicke a co je naopak nesmysl Vime treba, jestli se vyplati stavet elektrarny na uhli? To dost tezko, kdyz je pracovni sila v hornictvi dotovana na ukor jine pracovni sily. Treba naklady na zdravotni peci o hornika jsou daleko vetsi, nez naklady na zdravotni peci pracovnika jaderne elektrarny. Ale na zdravotnim pojisteni naopak ten druhy plati vice, nez ten prvni (hornik). Takze naklady zahrnute v cene obou variant jsou zcela nerealne. A pak proste nelze poznat, ktera varianta je ekonomictejsi.
Vozy s motory nazyvanymi Flex Fuel jsou na svete zhruba dvacet let, jsem rad, ze tahle vec konecne dosla i do evropy, protoze je to jeden z nejlevnejsich zpusobu, jak jezdit ekologicteji. Taky jeden z nejjednodussich.
Ten poměr benzín:líh máte obráceně:Running on E85 fuel (the 85% ethanol/15% gasoline blend found in Sweden and other emerging markets)...Jinak tento motor byl v 9-5ce i před faceliftem a ve Švédsku už běžně jezdí. Např. půjčovna aut Avis ve Švédsku měla k 30. červnu k dispozici již 200 Saabů s tímto motorem z celkem 400 objednaných.
mám strach, ať naši pumpaři s těmi směsi nepracují...
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.