Saab 9-4X: švédské SUV je konečně venku

Na scéně se objevuje další z novinek Saabu, jež mají kreslit budoucnost pro znovuzrozeného Seveřana. K mání bude i u nás.

Možná se vám Saab 9-4X zdá být starým známým, neboť se již v podobě někdejšího konceptu značně blížil vozu, který by se mohl vyrábět. Navíc jsme vám před pár týdny přinesli první snímky produkční verze z jakési prezentace Saabu. Svou skutečnou premiéru ale 9-4X oslaví až příští měsíc na autosalonu v Los Angeles a my známe vše podstatné již nyní.

Konstrukce novinky pochází ještě z éry vlastnictví koncernem General Motors, takže stojí na podlahové plošině Theta a sdílí většinu nejdůležitějších dílů s vozem Cadillac SRX. A spolu s ním se také bude vyrábět v mexické továrně Ramos Arizpe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jak jsme předpokládali, sériové provedení 9-4X se na první pohled takřka neliší od dva roky staré studie 9-4X BioPower, změn doznaly jen detaily včetně předních mlhovek, tvaru zpětných zrcátek, barevného odladění zadních sdružených svítilen či menších kol. Velmi podobně lze hovořit o zpracování interiéru, kde najdeme jen odlišně tvarované výdechy ventilace a poněkud méně se blýskající dekorační obklady.

Saab se bude prodávat na obou stranách Atlantiku s dvojicí zážehových vidlicových šestiválců. Atmosféricky plněná jednotka s objemem 3,0 l disponuje přímým vstřikováním benzínu, výkonem 265 koní (195 kW) a točivým momentem 302 Nm, ten druhý má díky použití dvojitého přeplňování při objemu 2,8 l výkon 300 koní (221 kW) a točivý moment rovných 400 Nm. Oba motory mají být kombinovány s elektronicky řízenou šestistupňovou převodovkou s automatickým řazením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Slabší z obou jednotek může být doplněna pohonem předních kol, nebo soustavou Saab XWD trvalého náhonu kol čtyř. V prvním případě činí zrychlení z klidu na 100 km/h 7,9 a v případě druhém 8,4 s, průměrná spotřeba paliva se má pohybovat okolo 12 l/100 km. Přeplňovaný šestiválec bude kombinován výhradně s pohonem všech kol a výbavovým stupněm Aero, z klidu na 100 km/h zrychlí za 7,7 s a v průměru si řekne o nějakých 13 l/100 km. Výše uvedené hodnoty zrychlení ale berte zatím s rezervou, neboť se tyto údaje v různých zdrojích poněkud různí. Shodují se však na hranicích nejvyšší rychlosti, která je stanovena na 209 a 230 km/h. 

„9-4X významně zlepšuje atraktivitu značky Saab,“ tvrdí šéf automobilky Jan Åke Jonsson. „Umožňuje nám vstup do rychle se rozrůstajícího segmentu crossoverů a ukazuje na naše priority, mezi něž patří progresivní skandinávský design a sportovní a spolehlivé jízdní vlastnosti. 9-4X je vzrušujícím celkem a věříme tomu, že se zalíbí nejen stávajícím milovníkům vozů značky Saab, ale též novým zákazníkům.“

V Severní Americe se Saab 9-4X objeví již v květnu příštího roku. V Evropě si na něj počkáme až do konce léta, ale víme jistě, že k mání bude i u nás.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Saab 9-4X
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků