Saab 9-3 Sport Sedan: novinky pro modelový rok 2005

Atraktivita nejnovější řady Saab 9-3 Sport Sedan byla pro modelový rok 2005 zvýšena zavedením nejmodernější technologie vznětového motoru 1.9 TiD ve dvou výkonnových verzích a vyspělého rozpoznávání řeči (AVR) pro informační a zábavní systém.
Saab 9-3 Sport Sedan: novinky pro modelový rok 2005
Seznam kapitol
  1. Nový motor, rozpoznávání hlasu
  2. Podrobné informace a technické detaily o motoru 1.9 TiD

Vznětová pohonná jednotka 1.9TiD nové generace s přímým a vícenásobným vstřikováním typu common rail nabízí vyšší výkon, kultivovanější chod, lepší spotřebu a nižší emise. Nový motor, který je konfigurován pro výkon 150 k nebo 120 k, dobře doplňuje sportovní dynamiku podvozku modelu 9-3 Sport Sedan navrženou pro maximální požitek z jízdy a splňuje již emisní normu Euro 4.

Řada pro příští modelový rok je také jednou z prvních, které v daném segmentu nabízejí vyspělé rozpoznávání řeči. To umožňuje řidiči hlasem ovládat všechny zábavní a informační systémy aniž by zdvihl ruku z volantu. Jde o další výsledek vývoje strategie Saabu - známé jako ComSense - pro snižování zátěže při řízení, pomocí níž jsou minimalizovány potenciální možnosti rozptylování řidiče.

Nová vznětová pohonná jednotka

Sofistikovaná jednotka 1.9TiD má zvýšit podíl Saabu v rostoucím evropském segmentu automobilů se vznětovými motory tím, že vznikne kombinace nejmodernější technologie vznětových motorů s vysoce uznávanou sportovní dynamikou podvozku. Přináší do řady 9-3 variantu vznětového motoru, která je stejně atraktivní a konkurenceschopná jako motory zážehové.

Motor dodávaný ve verzi s výkonem 150 k nebo 120 k nabízí výkonnost, která je  typická pro Saab. To znamená, že v pásmu 1750-3250 ot/min, které je nejběžněji používáno při každodenních jízdách, je generováno 90% maximální hodnoty velkoryse dimenzovaného točivého momentu (315 Nm nebo 280 Nm). Silný tah je doplňován vynikající kultivovaností chodu motoru a svižná reakce na změnu polohy škrtící klapky připomíná spíše zážehový motor.

Ve srovnání s pohonnou jednotkou 2.2TiD, kterou nahrazuje, nabízí šestnáctiventilový motor 1.9TiD (150 k) o 20 % vyšší výkon, o 12,5 % vyšší točivý moment, klidnější chod a nižší spotřebu paliva. Temperamentní výkon umožňuje zrychlení 0–100 km/h za 9,5 s a akceleraci při zařazeném rychlostním stupni, která se vyrovná nejvyššímu modelu řady - Saabu 9-3 Aero.

Osmiventilová verze (120 k), představující jen malé snížení výkonnosti, je více zaměřena na úspornost a při spotřebě 5,8 l/100 km v kobinovaném provozu poskytuje praktické zlepšení o 12,5 % oproti motoru 2.2TiD a také o 11 % lepší emise.

Motor, který je nabízen pro varianty Arc, Linear i Vector, je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou; u verze s výkonem 150 k je - v  segmentu luxusních kompaktních vozů poprvé - na přání dodávána šestistupňová automatická převodovka. Inovativní ´bezúdržbový´ částicový filtr vyhovuje standardům emisní normy Euro 4, jejíž splnění bude požadováno zákonem od 1.ledna 2006.

Motor s výkonem 150 k je odlišen červeným "T" v označení 1.9TiD na víku zavazadlového prostoru.
(Úplný popis motoru 1.9TiD naleznete v další kapitole.)

Hlasové ovládání - špička ve své třídě

Vyspělý systém rozpoznávání řeči AVR (Advanced Voice Recognition) pomáhá řidiči bezpečně zvládat více činností, když může všechny zábavní a informační systémy ovládat hlasem a má tak možnost maximálně se soustředit na proces řízení vozu. Saab 9-3 Sport Sedan je jedním z prvních v segmentu kompaktních luxusních automobilů, který nabízí tuto funkci - což je další výsledek vývoje strategie Saabu ComSense pro snižování zátěže řidiče.

AVR je pro Saab 9-3 Sport Sedan dodáván na přání v kombinaci se zábavním a komunikačním systémem Saab Infotainment Plus. Stisknutím tlačítka "Push to talk" na volantu řidič aktivuje hlasové ovládání autorádia a satelitního navigačního systému a -  je-li ve výbavě - také integrovaného telefonu GPRS (s technologií "Bluetooth") a CD přehrávače.

Systém Saab AVR je obzvlášť "uživatelsky přívětivý". Povely jsou vizuálně potvrzovány na vyvýšeném informačním displeji (SID), který je umístěn na horním okraji palubní desky v zorném úhlu řidiče. Řidič může zvolit ´hlasovou zpětnou vazbu´, která interaktivně vydává pokyny, potvrzuje povely a poskytuje nápovědu.

Uživatel, jímž může být řidič nebo spolujezdec, může ovládat autorádio, zvolit vlnový rozsah a stanici, zapnout CD přehrávač, vyžádat si CD disk a stopu anebo uskutečnit telefonický hovor vyslovením jediného souvislého povelu. Je také možné rozdělit požadavek do série povelů, k nimž budou systémem poskytovány pokyny a potvrzení.

Na satelitním navigačním systému je možné pomocí jednoduchých hlasových povelů zadat předdefinovanou trasu pomocí funkce přednastavení trasy nebo zvolit mapu a její zvětšení.

Uživatel může kdykoli vyslovit požadavek please help a systém přehraje možné povely, jimiž lze pokračovat z již dosažené úrovně/pozice.

Obsluha AVR je snadná a mikrofon umístěný poblíž zpětného zrcátka je odolný proti hlukům pozadí. Testy ukazují, že uživatelé, kteří používají systém často, si na něj rychle zvykají a získávají v obsluze takovou jistotu, že se zcela obejdou bez hlasové zpětné vazby.

Zavedení AVR je nejnovějším krokem Saabu v zájmu minimalizace potenciálních zdrojů rozptylování řidiče, působících uvnitř automobilu. Pro řadu 9-3 i 9-5 Sport Sedan již Saab představil koncepci "dynamického omezování zátěže řidiče", známou jako ComSense.

Tato koncepce zahrnuje krátkodobé potlačení varovných hlášení na přístrojové desce nebo přerušení příchozího telefonního hovoru vedeného přes integrovaný telefon v situacích, kdy je pomocí příslušných indikátorů zjištěna vysoká pracovní zátěž řidiče nebo počátek ostrého brzdění. Strategie ComSense se vztahuje i na funkci Night Panel, která umožňuje řidiči omezit vizuální ´rušení´ vypnutím podsvícení všech hlavních přístrojů s výjimkou rychloměru, případně zvolit podsvícení v zelené barvě namísto červené či oranžové.

Další možnosti výběru:

  • Přední popelník se stává neplaceným doplňkem, aby mohl uvolnit další úložný prostor pro nekuřáky. Zásuvka pro zapalovač je zachována jako praktický vývod elektrického napájení.
  • Pod podlahou zavazadlového prostoru je k dispozici další úložný prostor, který vznikl nahrazením rezervního kola sadou pro opravu/nahuštění pneumatiky. Zákazníci si mohou stále objednávat rezervní kolo jako alternativu bez příplatku.
  • Tři nové metalické barvy karosérie: červená chili, stříbrná pergamen a béžová smoke.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nový motor, rozpoznávání hlasu
  2. Podrobné informace a technické detaily o motoru 1.9 TiD
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků