S výukou dopravy se musí začít doma. V autoškole je už pozdě

S výukou dopravy se musí začít doma. V autoškole je už pozdě

Nedávný návrh novely zákona, podle něhož bude možné získat řidičský průkaz na silné motocykly (nad 35 kw) až ve čtyřiadvaceti letech, rozvinul debatu o vzdělávání řidičů v autoškolách. V nich se mají jezdci na motocyklech v budoucnosti učit podle nových osnov.

„Pokud se něco takového na ministerstvu dopravy chystá, je to v úplném začátku. Až budou nové osnovy hotové, začneme s nimi pracovat, ale nepředpokládám, že by to mohlo být v nejbližších měsících,“ říká AutoRevue.cz Daniel Černohlávek z pražské Autoškoly King.

Hazardéři v kurzu obvykle nevybočují z řady

V této souvislosti se nabízí otázka, jestli může změna výuky snížit nehodovost motocyklistů. „Nemyslím, že by se s výchovou budoucích řidičů mělo začínat až v autoškole,“ pokračuje Černohlávek. „Podle mě by první kroky měly proběhnout už doma. Tedy dávno před příchodem žáka do autoškoly. Jenže jestli je někdo nezodpovědný, zůstane stejný, i když si udělá papíry. Takový člověk si koupí silnou motorku kvůli tomu, že hledá adrenalin. Autoškola ho ale nezmění, v ní se to nemůže odnaučit.“

Těmto žákům není ani možné zabránit v získání řidičského průkazu. „Poznat se totiž dají jen v mizivém počtu procent. To by si očividně museli jet po svém, neaxeptovat povely a rady. Adrenalinoví řidiči totiž při kurzu obvykle příliš nevybočují z řady. Většina z nich chce oprávnění získat, a tak se chovají jako beránci. Lidem do hlavy nevidíme, nevíme, jak se budou později chovat.“

Základem je disciplína

Posunutí věku zájemce o řidičský průkaz na 24 let pro toho, kdo nemá z dřívějška zkušenosti s jednostopým vozidlem, může podle instruktora do jisté míry účinkovat. „Jistou logiku v tom proti dosavadní hranici 21 let vidím, ale ani tímto nařízením nikdo silnice od hazardérů neočistí. Přirozenější by byla postupná cesta výchovy. Motocyklista by se začal učit v patnácti na malém motocyklu a s přibývajícími roky by se přesunul k silnějším strojům,“ myslí si instruktor.

Ve zmíněném dopravním vzdělávání v rodině je podle instruktora nejdůležitější akcent na disciplínu. „Když někdo na silnici hazarduje, neohrožuje jen svůj život, ale je nebezpečný i pro ostatní účastníky silničního provozu. Tohle si nezodpovědní kaskadéři moc neuvědomují. Jsou sice schopní chápat, že se při svém stylu jízdy mohou vysekat, ale už jde jaksi mimo ně, že s sebou mohou vzít i někoho dalšího,“ dodává Černohlávek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků