S výukou dopravy se musí začít doma. V autoškole je už pozdě

Nedávný návrh novely zákona, podle něhož bude možné získat řidičský průkaz na silné motocykly (nad 35 kw) až ve čtyřiadvaceti letech, rozvinul debatu o vzdělávání řidičů v autoškolách. V nich se mají jezdci na motocyklech v budoucnosti učit podle nových osnov.

„Pokud se něco takového na ministerstvu dopravy chystá, je to v úplném začátku. Až budou nové osnovy hotové, začneme s nimi pracovat, ale nepředpokládám, že by to mohlo být v nejbližších měsících,“ říká AutoRevue.cz Daniel Černohlávek z pražské Autoškoly King.

Hazardéři v kurzu obvykle nevybočují z řady

V této souvislosti se nabízí otázka, jestli může změna výuky snížit nehodovost motocyklistů. „Nemyslím, že by se s výchovou budoucích řidičů mělo začínat až v autoškole,“ pokračuje Černohlávek. „Podle mě by první kroky měly proběhnout už doma. Tedy dávno před příchodem žáka do autoškoly. Jenže jestli je někdo nezodpovědný, zůstane stejný, i když si udělá papíry. Takový člověk si koupí silnou motorku kvůli tomu, že hledá adrenalin. Autoškola ho ale nezmění, v ní se to nemůže odnaučit.“

Těmto žákům není ani možné zabránit v získání řidičského průkazu. „Poznat se totiž dají jen v mizivém počtu procent. To by si očividně museli jet po svém, neaxeptovat povely a rady. Adrenalinoví řidiči totiž při kurzu obvykle příliš nevybočují z řady. Většina z nich chce oprávnění získat, a tak se chovají jako beránci. Lidem do hlavy nevidíme, nevíme, jak se budou později chovat.“

Základem je disciplína

Posunutí věku zájemce o řidičský průkaz na 24 let pro toho, kdo nemá z dřívějška zkušenosti s jednostopým vozidlem, může podle instruktora do jisté míry účinkovat. „Jistou logiku v tom proti dosavadní hranici 21 let vidím, ale ani tímto nařízením nikdo silnice od hazardérů neočistí. Přirozenější by byla postupná cesta výchovy. Motocyklista by se začal učit v patnácti na malém motocyklu a s přibývajícími roky by se přesunul k silnějším strojům,“ myslí si instruktor.

Ve zmíněném dopravním vzdělávání v rodině je podle instruktora nejdůležitější akcent na disciplínu. „Když někdo na silnici hazarduje, neohrožuje jen svůj život, ale je nebezpečný i pro ostatní účastníky silničního provozu. Tohle si nezodpovědní kaskadéři moc neuvědomují. Jsou sice schopní chápat, že se při svém stylu jízdy mohou vysekat, ale už jde jaksi mimo ně, že s sebou mohou vzít i někoho dalšího,“ dodává Černohlávek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků