S prázdným akumulátorem ráno nenastartujete!

Dobrý a skromný sluha je akumulátor, ale přeci jen trochu pozornosti vyžaduje. Zejména teď v zimě, kdy se vše projevuje znásobeně. Při špatném startování vozu bývá za viníka považován právě akumulátor. Dlouhodobé výzkumy však prokázaly, že ve většině případů je problémem pouze jeho nedostatečné nabití.
S prázdným akumulátorem ráno nenastartujete!

Akumulátor je schopný poskytnout jen tu energii, která mu byla dodána. A to bez ohledu na to, jestli je označen jako „bezúdržbový“, či dokonce „zcela bezúdržbový“. Tento údaj totiž označuje jen míru nutnosti dolévání destilované vody. Bezporuchově tedy budou sloužit jakékoliv akumulátory jen v případě, kdy je jim odebraná energie opět dodána. V opačném případě může dojít k poškození akumulátoru sulfatizací nebo zamrznutím (plně nabitá baterie mrzne při -60° C, ale vybitý akumulátor již těsně pod nulou).

Výkonnost akumulátoru automobilu je závislá na kapacitě a množství proudu nutného ke spuštění motoru. Prochlazováním akumulátoru dochází ke ztrátě jeho kapacity (při teplotě -20 °C dosahuje jen 40 % původní hodnoty). Promrznutím motoru vozidla se zase o 50 % zvyšují pasivní odpory při spouštění motoru, u vznětových motorů je toto procento ještě vyšší. Z toho vyplývá, že se můžeme dostat do situace, kdy i vozidlo v dobrém technickém stavu a se správně nabitým akumulátorem nebude možné „nastartovat".

Tuto situaci zhoršuje i skutečnost, že záporné elektrody akumulátoru nepřijímají při teplotách pod bodem mrazu téměř žádnou elektrickou energii k dobíjení. Zejména při krátkých jízdách autem v zimě se akumulátor nedobíjí a energii pouze ztrácí. Určitou výhodu mají vozidla, u nichž je akumulátor umístěn v motorovém prostoru, kde k jeho prohřátí dojde rychleji.

Jak se bránit vybití akumulátoru?

Už teď je nejvyšší čas zkontrolovat jeho stav a je-li třeba, dobít ho na 100 %. Zkontrolujeme dobíjecí napětí vozidla a dolijeme destilovanou vodu. Stav nabitého akumulátoru pak kontrolujeme při sebemenším problému při startování a v případě potřeby baterii dobijeme. Pokud i při dodržení předchozích zásad není akumulátor schopen vozidlo nastartovat, umístíme jej do teplého prostředí (zhruba 40 °C), kde by zahřátím mělo dojít ke zvýšení startovacího výkonu na původní hodnotu. Nejsme-li v situaci, kdy můžeme baterii prohřát nebo tato varianta selže, je nutno použít jiná technická řešení, např. spojit více baterií propojovacími kabely, použít trvalého dobíjení, startovacího agregátu nebo vyhřívání motoru.

Všechny zmíněné kroky jsou účinné, je-li v dobrém technickém stavu celé motorové vozidlo. Nesmějí být tedy zoxidované připojovací svorky kabelů, stejně jako celé kabely ke spouštěči a ukostření akumulátoru a motoru, spouštěč motoru nemá nadměrný příkon, zapalovací soustava je správně seřízena, stejné jako systémy přípravy pohonné směsi motoru a v neposlední řadě je použito i vhodné palivo. Všechny tyto záležitosti ovlivňují spouštění motorů v zimních podmínkách stejnou měrou, jako správný stav nabití a tím i výkon akumulátoru.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků