S prázdným akumulátorem ráno nenastartujete!

Dobrý a skromný sluha je akumulátor, ale přeci jen trochu pozornosti vyžaduje. Zejména teď v zimě, kdy se vše projevuje znásobeně. Při špatném startování vozu bývá za viníka považován právě akumulátor. Dlouhodobé výzkumy však prokázaly, že ve většině případů je problémem pouze jeho nedostatečné nabití.
S prázdným akumulátorem ráno nenastartujete!

Akumulátor je schopný poskytnout jen tu energii, která mu byla dodána. A to bez ohledu na to, jestli je označen jako „bezúdržbový“, či dokonce „zcela bezúdržbový“. Tento údaj totiž označuje jen míru nutnosti dolévání destilované vody. Bezporuchově tedy budou sloužit jakékoliv akumulátory jen v případě, kdy je jim odebraná energie opět dodána. V opačném případě může dojít k poškození akumulátoru sulfatizací nebo zamrznutím (plně nabitá baterie mrzne při -60° C, ale vybitý akumulátor již těsně pod nulou).

Výkonnost akumulátoru automobilu je závislá na kapacitě a množství proudu nutného ke spuštění motoru. Prochlazováním akumulátoru dochází ke ztrátě jeho kapacity (při teplotě -20 °C dosahuje jen 40 % původní hodnoty). Promrznutím motoru vozidla se zase o 50 % zvyšují pasivní odpory při spouštění motoru, u vznětových motorů je toto procento ještě vyšší. Z toho vyplývá, že se můžeme dostat do situace, kdy i vozidlo v dobrém technickém stavu a se správně nabitým akumulátorem nebude možné „nastartovat".

Tuto situaci zhoršuje i skutečnost, že záporné elektrody akumulátoru nepřijímají při teplotách pod bodem mrazu téměř žádnou elektrickou energii k dobíjení. Zejména při krátkých jízdách autem v zimě se akumulátor nedobíjí a energii pouze ztrácí. Určitou výhodu mají vozidla, u nichž je akumulátor umístěn v motorovém prostoru, kde k jeho prohřátí dojde rychleji.

Jak se bránit vybití akumulátoru?

Už teď je nejvyšší čas zkontrolovat jeho stav a je-li třeba, dobít ho na 100 %. Zkontrolujeme dobíjecí napětí vozidla a dolijeme destilovanou vodu. Stav nabitého akumulátoru pak kontrolujeme při sebemenším problému při startování a v případě potřeby baterii dobijeme. Pokud i při dodržení předchozích zásad není akumulátor schopen vozidlo nastartovat, umístíme jej do teplého prostředí (zhruba 40 °C), kde by zahřátím mělo dojít ke zvýšení startovacího výkonu na původní hodnotu. Nejsme-li v situaci, kdy můžeme baterii prohřát nebo tato varianta selže, je nutno použít jiná technická řešení, např. spojit více baterií propojovacími kabely, použít trvalého dobíjení, startovacího agregátu nebo vyhřívání motoru.

Všechny zmíněné kroky jsou účinné, je-li v dobrém technickém stavu celé motorové vozidlo. Nesmějí být tedy zoxidované připojovací svorky kabelů, stejně jako celé kabely ke spouštěči a ukostření akumulátoru a motoru, spouštěč motoru nemá nadměrný příkon, zapalovací soustava je správně seřízena, stejné jako systémy přípravy pohonné směsi motoru a v neposlední řadě je použito i vhodné palivo. Všechny tyto záležitosti ovlivňují spouštění motorů v zimních podmínkách stejnou měrou, jako správný stav nabití a tím i výkon akumulátoru.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 38 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků