S prázdným akumulátorem ráno nenastartujete!

Dobrý a skromný sluha je akumulátor, ale přeci jen trochu pozornosti vyžaduje. Zejména teď v zimě, kdy se vše projevuje znásobeně. Při špatném startování vozu bývá za viníka považován právě akumulátor. Dlouhodobé výzkumy však prokázaly, že ve většině případů je problémem pouze jeho nedostatečné nabití.
S prázdným akumulátorem ráno nenastartujete!

Akumulátor je schopný poskytnout jen tu energii, která mu byla dodána. A to bez ohledu na to, jestli je označen jako „bezúdržbový“, či dokonce „zcela bezúdržbový“. Tento údaj totiž označuje jen míru nutnosti dolévání destilované vody. Bezporuchově tedy budou sloužit jakékoliv akumulátory jen v případě, kdy je jim odebraná energie opět dodána. V opačném případě může dojít k poškození akumulátoru sulfatizací nebo zamrznutím (plně nabitá baterie mrzne při -60° C, ale vybitý akumulátor již těsně pod nulou).

Výkonnost akumulátoru automobilu je závislá na kapacitě a množství proudu nutného ke spuštění motoru. Prochlazováním akumulátoru dochází ke ztrátě jeho kapacity (při teplotě -20 °C dosahuje jen 40 % původní hodnoty). Promrznutím motoru vozidla se zase o 50 % zvyšují pasivní odpory při spouštění motoru, u vznětových motorů je toto procento ještě vyšší. Z toho vyplývá, že se můžeme dostat do situace, kdy i vozidlo v dobrém technickém stavu a se správně nabitým akumulátorem nebude možné „nastartovat".

Tuto situaci zhoršuje i skutečnost, že záporné elektrody akumulátoru nepřijímají při teplotách pod bodem mrazu téměř žádnou elektrickou energii k dobíjení. Zejména při krátkých jízdách autem v zimě se akumulátor nedobíjí a energii pouze ztrácí. Určitou výhodu mají vozidla, u nichž je akumulátor umístěn v motorovém prostoru, kde k jeho prohřátí dojde rychleji.

Jak se bránit vybití akumulátoru?

Už teď je nejvyšší čas zkontrolovat jeho stav a je-li třeba, dobít ho na 100 %. Zkontrolujeme dobíjecí napětí vozidla a dolijeme destilovanou vodu. Stav nabitého akumulátoru pak kontrolujeme při sebemenším problému při startování a v případě potřeby baterii dobijeme. Pokud i při dodržení předchozích zásad není akumulátor schopen vozidlo nastartovat, umístíme jej do teplého prostředí (zhruba 40 °C), kde by zahřátím mělo dojít ke zvýšení startovacího výkonu na původní hodnotu. Nejsme-li v situaci, kdy můžeme baterii prohřát nebo tato varianta selže, je nutno použít jiná technická řešení, např. spojit více baterií propojovacími kabely, použít trvalého dobíjení, startovacího agregátu nebo vyhřívání motoru.

Všechny zmíněné kroky jsou účinné, je-li v dobrém technickém stavu celé motorové vozidlo. Nesmějí být tedy zoxidované připojovací svorky kabelů, stejně jako celé kabely ke spouštěči a ukostření akumulátoru a motoru, spouštěč motoru nemá nadměrný příkon, zapalovací soustava je správně seřízena, stejné jako systémy přípravy pohonné směsi motoru a v neposlední řadě je použito i vhodné palivo. Všechny tyto záležitosti ovlivňují spouštění motorů v zimních podmínkách stejnou měrou, jako správný stav nabití a tím i výkon akumulátoru.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků