S novými speciály WRC odstartuje ve Švédsku další kapitola rallye

Ve švédském Karlstadu se ve čtvrtek večer roztočí ruleta mistrovství světa v automobilových soutěžích. Švédská rallye při tom zažije jednu očekávanou premiéru. Slavná generace silných vozů WRC s dvoulitrovými přeplňovanými motory závěrem minulé sezony zmizela ze scény. Podle nových předpisů Mezinárodní automobilová federace FIA budou od letošní sezony nasazovány nové speciály s motorem o obsahu 1,6 l s přímým vstřikováním a turbokompresorem.

Trochu matoucí je ale skutečnost, že i když jde o něco jiného, označení WRC dál zůstává. Nová generace špičkových soutěžních vozů má po eliminaci diferenciálů a návratu mechanického řazení dát větší prostor pilotům. Vozy mají být úspornější, slabší a levnější. Není ovšem jasné, jestli platí i poslední hledisko, protože do nové techniky se pustily jen osvědčení výrobci starých „wéercéček“ Citroën a Ford. Nic se tedy v podstatě nemění v rozložení sil. Jen ještě není jasné, jestli se v průběhu sezony do šampionátu nezapojí značka Mini.

Loeb che pořád vyhrávat

Do nové kapitoly vstupuje s největšími nadějemi suverén posledních let Francouz Sébastien Loeb z Citroën Total World Rally Teamu. Spolu se svým jmenovcem a stájovým kolegou Ogierem budou mít k dispozici vůz DS3 WRC, který je proti předchozím modelům francouzské automobilky o poznání střídmější. Přesto s ním sedminásobný světový šampion a fenomén automobilových soutěží hodlá zaútočit na osmý titul mistra světa.

„Nemohu mít jiný cíl, než vyhrávat. Bylo by ostatně obtížné hledat něco jiného. Doufám, že se mi podaří titul znovu obhájit,“ sdělil populární Alsasan. „Vůbec nechci měnit svou strategii. Budu se do jednotlivých podniků pouštět tak, jak budou přicházet, i když letošní rok s novými předpisy bude plný neznámých momentů.“

Mimo tovární tým usednou do dalších dvou vozů Citroën DS3 WRC norský exmistr světa Petter Solberg a bývalý šampion formule 1 Kimi Räikkönen z Finska, který bude v nové disciplíně zkoušet štěstí už druhou sezonu. Tradičními soupeři reprezentantů francouzského výrobce bude značka Ford s finskou dvojicí Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala. Budou mít k dispozici nové vozy Ford Fiesta RS WRC a velkou chuť zastavit konkurenty v mistrovské sérii.

„Hlavně se budeme učit s novým autem zacházet. Myslím, že to bude pro nás velká výzva, ale určitě také dobrá zábava,“ prohlásil Hirvonen, který by se konečně rád dočkal titulu. Na startu bude celkem třináct nových speciálů WRC – čtyři citroëny a devět konkurenčních fordů.

Prokop s vylepšenou verzi fiesty

Ve Švédsku, kde se v arktické zimě jezdí na pneumatikách s ocelovými hřeby, se představí i tři Češi. Stálým účastníkem mistrovství světa SWRC bude Martin Prokop s Fordem Fiesta S2000, stejně jako Martin Semerád s Mitsubishi Lancer EVO IX v šampionátu produkčních vozů. S Fabii S2000 se představí i mistr republiky Pavel Valoušek.

Prokop, který se v roce 2009 stal juniorským mistrem světa, bude mít k dispozici vylepšenou verzi fiesty. „Motor, tlumiče, řízení, to všechno je nové. Auto by mělo být rychlejší a spolehlivější,“ nechal se slyšet Prokop, který se pro start na severu Evropy rozhodl přesto, že tato soutěž není součástí šampionátu SWRC. V dalších podnicích se bude utkávat mj. s loňským vítězem seriálu IRC Juho Hänninenem (Škoda Fabia S2000), který bude těžit z podpory týmu Škoda Motorsport nebo čerstvým vítězem vytrvalostní Rallye Dakar Nasserem Al-Attiyahem.

Klepněte pro větší obrázek
Nový Citroën DS3 WRC
Klepněte pro větší obrázek
Nový Ford Fiesta RS WRC
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků