Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) | Zdroj: Dacia

Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia
Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia
Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia
Dacia Duster (2024) Zdroj: Dacia
35
Fotogalerie

S novou Dacií Duster poprvé v Česku: Modernizace vozového parku je tady!

Jestli chceme omladit náš vozový park, potřebujeme levná auta. Dacia Duster sice už není SUV pod čtyři sta, ale stále patří k nejlevnějším. A navíc je vážně dobrá!

Dacia Duster přišla na trh v roce 2010 a spustila revoluci v dopravě na venkově. Levné rumunské SUV se začalo postupně stávat koloritem i české krajiny a celkově se ho po světě prodalo přes 2,4 milionu. Nyní je tu třetí generace, kterou jsme si mohli vyzkoušet při jízdě z Prahy do Jizerských hor a zpět. Skočil jsem po verzi TCe 130 4x4, které soudím bohatý život právě v českých horách.

Měli jsme výbavu Extreme, která s tímto motorem a pohonem všech kol vyjde na 598.900 Kč. Shodně stojí i výbava Journey s tímto motorem. Na čtyřkolce tak ušetříte pouze ve výbavě Expression, ale pouze 20.000 Kč. Ten cenový skok je tedy minimální. Úplný základ pak vyjde na 429.900 Kč. Je za to předokolka s motorem o výkonu 100 koní a možností jet na LPG.

Design vozu je naživo úplná pecka. Bez legrace. Už předchozí Duster se neměl moc za co stydět, ale tenhle nový vypadá skutečně drsně, je celý hranatý a nabídne i pár zajímavých prvků, jako je samolepka siluety vozu na čelním okně. Na pohled byste mu klidně věřili i dvoulitr pod kapotou a budoucnost na nějaké Baja rallye. Velikostně se ale vůz nijak zásadně nezměnil, je o 2 mm delší a o 9 mm širší.

Vedle svých tvarů působí nová Dacia Duster mnohem lépe i díky nižší střeše a skvělé světlé výšce (4x4 má 217 mm). Vnitřní prostor je ale stále dostatečný i pro vyšší postavy. Kufr má objem 430 až 517 litrů, záleží na zvolené verzi. LPG nemůže mít rezervu. A jak se rozzářil exteriér, tak to samé potkalo i interiér. Je tu zcela nová architektura palubní desky, členitá a plná odkládacích prostorů.

Vyšší výbavy mají 10,1palcový infotainment se zrcadlením telefonů. Klimatizaci má už základ, ačkoliv manuální. Ergonomicky není v interiéru žádná překážka, všechno je tam, kde čekáte. Displej funguje bezvadně a má sympatickou a nezvyklou grafiku. Chvilku jsem jen bojoval s přehledností digitálního přístrojového štítu, kde je podélný otáčkoměr, ale zvykl jsem si. Plasty obložení jsou stále tvrdé, ale kvalitní. A navíc pokud vám přijde palubní deska atraktivní, asi ty tvrdé plasty snadno překousnete.

Také Dacia Duster má samozřejmě asistenty pro varování při překročení rychlosti a hlídání jízdních pruhů. Jejich vypínání musí být na dva kroky, tudíž Dacia přišla s tlačítkem nalevo od volantu, které stačí dvakrát stisknout, což vyvolá vaše individuální nastavení asistenčních systémů, kde můžete mít klíčové věci vypnuté. Asi to nemohlo být jednodušší. K tomu je na stejném panelu i tlačítko pro vypnutí systému start/stop.

Dacia Duster má tříválce až na nový hybrid, kterým je jedna-šestka s technikou od Renaultu, a to jak hybridu, tak i převodovky, kdy máte čtyři stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor. Naše TCe 130 4x4 je jedna-dvojka o výkonu 96 kW (130 koní) a s točivým momentem 230 N.m. K mání je pouze s manuální převodovkou. Jízdní projev Dacie Duster se mezigeneračně posunul, o tom žádná. Auto je výrazně tužší a řekl bych, že i komfortnější.

Zůstaly ale ne moc dobré ovládací síly pedálů. Chce zvyk se s autem naučit jezdit skutečně plynule. Záběr spojky je podivný a nezkušený řidič může s autem jezdit trochu trhavě, jako v autoškole. Stále se vám také po přidání plynu trochu cukne řadička. A pak je tu motor, který na spodku nic moc nemá, pak má agresivní střed a nahoře už zase nic moc nedává. K tomu má Duster docela krátké převody vyjma pětky a šestky. Především má krátkou jedničku, kvůli jízdě v terénu. Třeba na dálnici máte šestku, ale při akceleraci ze 110 km/h to bude lepší shodit na pětku. Motor nemá krouťák na spodku jako diesel, ale až od 2100 otáček.

Je tu také poměrně výrazný aerodynamický svist na dálnici, především od zrcátek. Abychom to ale zase otočili - Duster má teď mnohem lepší řízení. Předchozí generace ho měla takové gumové a nepřesné. Teď už to tolik neplatí, je tu sice stále velmi výrazný účinek posilovače a volantem můžete otáčet jedním prstem, ale obecně je teď řízení mnohem lepší a Duster se mnohem lépe usazuje na silnici při projíždění zatáček, nebo i během předjíždění na úzké silnici.

Komfort odpružení je taktéž na skvělé úrovni, vůz nezakopává a drží se silnice. Nejbližším konkurentem je teď podle mě Suzuki S-Cross, které je na tom jízdně velmi podobně. Spotřeba se nám ustálila na 7,1 l/100 km, ale mějte na paměti, že šlo o kopce a dálnice. První svezení s novinkou od Dacie bylo vydatné a už teď vyhlížíme plnohodnotný test. Kroků vpřed udělala Dacia skutečně hodně a těch vzad je minimum. Uvidíme ale po týdnu.

Nová Dacia Duster 2024: Ceny na českém trhu
Výbava Essential Expression Journey Extreme
Eco-G 100 (74 kW) 429.900 469.900 499.900 499.900
Tce 130 (96 kW) - 507.900 536.900 536.900
Tce 130 4x4 (96 kW) - 569.900 598.900 598.900
Hybrid 140 (103 kW) - 593.900 Kč 622.900 622.900

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Doporučujeme

Články odjinud