Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi Eclipse Cross
36
Fotogalerie

S Mitsubishi Eclipse Cross na ledě: Elektronika tady zábavu nekazí, naopak!

Mitsubishi uzavřelo kolečko jízdních prezentací v Norsku, v ledové aréně Johna Hauglanda. Obstálo nové SUV v této zkoušce?

Stojím na zamrzlém jezeře poblíž norského horského střediska Geilo a kolem mne se prohání Jari Ketomaa v upraveném Mitsubishi Lancer Evolution desáté generace. Školou legendárního továrního jezdce Škodovky Johna Hauglanda na zdejším jezeře prošly jména jako Petter Solberg nebo Richard Burns. Dnes tady ale vyzkouším módní SUV Eclipse Cross - takovou víru ve svůj produkt Japonci mají...

U nás je to tradice...

Mitsubishi si dává záležet na tom, že se jich v podstatě móda SUV netýká, protože podobné vozy vyrábí desítky let. Faktem je, že zrovna třem diamantům něco takového věříte. První čtyřkolku na svět přivedli v roce 1936 a v padesátých letech dokonce licenčně vyráběli slavný armádní Willys i legendární Jeep. V roce 1982 pak na svět přišlo Pajero. V době, kdy civilizované off-roady ještě nebývaly tak běžné.

Dnes Mitsubishi v Evropě prodá 49 % aut s pohonem všech kol. Nový Eclipse Cross se řadí mezi úspěšné ale stárnoucí ASX a větší Outlander, ze kterého si půjčuje zkrácenou platformu. Na rozdíl od těchto racionálněji pojatých modelů má novinka se slavným jménem zaujmout stylem.

Při pohledu zepředu auto působí velice dynamicky, avšak nikoli přehnaně, stejný pocit mám i z bočního pohledu. Nad komplikovanou zadní částí připomínající Hondu Civic jsem na prvních fotkách jen krčil obočím, ale na živo auto působí přeci jen celistvěji.

I uvnitř se Mitsubishi snažilo přivést moderní vítr. Jako celek se jedná o typicky japonský interiér - je velmi kvalitně sestaven a ergonomicky také zvládnut. Podobně jako u konkurenčních crossoverů ze země vycházející slunce ale musím konstatovat, že kvůli útulnému interiéru si nejspíš Eclipse Cross nepořídíte.

To je argument třeba pro Peugeot 3008, nikoli pro přeci jen lesklé plasty, "karbonové" fólie či lakované pseudo-hliníkové prvky Eclipsu. Posaz za volantem je v rámci kategorie příjemný, jen limitující je výhled na head-up displej, jehož obraz nejde dostatečně posunout dolů.

Dál už ale uvnitř jen samá chvála. Ovládání touchpadem většinou zavání průšvihem, ale v Eclipsu paradoxně pracuje o dost lépe a přehledněji než ve dvoumilionových Lexusech. Pochvala směřuje i k praktičnosti interiéru. I přes svažující se střechu nabídne dostatek místa na hlavu pro zadní cestující. Zadní sedadla mají navíc polohovatelná opěradla a jsou ukotvena na kolejnici. Obojí se dá seřizovat v nevídaném rozsahu, posuv činí 20 centimetrů.

Naučí vás jezdit bokem

Moderní pohon všech kol, to je čím dál tím méně diferenciálů a složitých mechanických řešení, ale čím dál tím více výpočtů, senzorů a počítačů. Eclipse Cross není výjimkou. Pohon všech kol používá klasickou středovou spojku a otevřené diferenciály.

Všechny pomocníky Mitsubishi sdružuje do zkratky S-AWC - Super All Wheel Control. Další marketingový nesmysl, říkáte si? Tak to úplně není. Systémy pomáhající trakci na kolech pomocí přibrzďování kol se běžně deaktivují vypnutím stabilizace, a to ještě často do 50 km/h. U Eclipsu stabilizaci vypnete na tvrdo. Tehdy vás sice přestane brzdit elektronický anděl, ale křeslo za něj bere jeho kolega z druhého ramena.

Problémem většiny crossoverů je pedantská posedlost fenoménem bezpečné nedotáčivosti. Když se ocitnete právě na zmíněném zamrzlém jezeře a přeženete to s nájezdem do zatáčky, skoro každé konkurenční SUV se začne hrnou předkem ven a plynovým pedálem můžete dělat, co chcete, ale marně.

Eclipse Cross je ale jedním z mála vozů, který se nechá "přeplynovat". To znamená, že řidič je schopen vyvolat přetáčivý smyk pouhým pumpováním či přidržením plynového pedálu. Pomáhá tomu právě S-AWC, které jednak posílá na zadní kola v případě nutnosti až šedesát procent hnacích sil při prokluzu kol, ale také pomocí předních brzd vytváří stáčivý moment. To znamená, že auto na kluzkém povrchu jde mnohem ochotněji za volantem a nehoníte tak těžký předek od závěje k závěji.

Na výběr máte režimy Auto na asfalt, Snow na kluzký povrch a Gravel na šotolinu. Paradoxně režim Gravel se mi zdál jako nejagresivnější setup, se kterým bylo nejvíce legrace. Aby dnes někdo udělal rodinné SUV, kterému bude elektronika pomáhat k efektním driftům, to je nevídané.

Zároveň se ale Eclipse při vytváření stáčivého momentu chová velice předvídatelně a bezpečně. Tohle je velice hodné auto i pro začátečníky, systém dokáže dobře pomoci při vyhýbacím manévru. Zároveň je auto velmi stabilní v ošemetné situaci, kdy s dlouhým smykem končíte a potřebujete auto přehoupnout do další zatáčky. V ten moment vzniká velké množství nehod při krizových situacích, ale v Eclipsu máte nadále pocit kontroly.

Ještě lepší pocit by řidič měl, kdyby řízení dostalo strmější převod, ale to už bychom přeci jen chtěli příliš. Delší převod řízení napomáhá stabilitě vyšší karoserie při jízdě na asfaltu, což je pochopitelné. Možná plynový pedál by si zasloužil lepší cit - v jakémkoli módu se zdá docela gumový.

Po řádění na jezeře jsem Eclipse protáhl i po řádně zasněžených okreskách a lesních cestách v okolí norských národních parků. Z tohoto úseku jsem si odnesl především velmi dobrou práci podvozku. Pod zasněženou cestou zkrátka velmi snadno přehlédnete velké krátery a příčné retardéry. Ty byly k autu nemilosrdné, ale Eclipse je zvládal velice dobře. Bez ran do dorazů nerovnosti odfiltroval a na zmrzlém povrchu navíc tuhé tlumiče nedovolily autu rozkymácet se.

Eclipse Cross vstupuje na trh výhradně s přeplňovanou patnáctistovkou, diesel přijde nejdříve na konci tohoto roku. Na hodnocení dynamiky či spotřeby si počkáme na klasický týdenní test, pochvalu si ale zaslouží převodovka CVT.

Nejsem velkým fanouškem skříní s plynule měnitelným převodem, ale v Eclipsu pracuje velmi jemně. Podobně jako u většiny aut s touto převodovkou je s ní radost popojíždět a jet v klidném tempu. Potěšilo mě, že při sešlápnutí plynu automaticky přejde do manuálního režimu a nekřičí jako Lineartronic u Subaru. Manuální režim pak lze zvolit samostatně, kdy převodovka vybírá mezi virtuálním stupni, a to na poměry CVT vcelku rychle.

Jen neustálé klouzání v minimálních rychlostech si vyžádalo malou přestávku, kdy si převodovka začala odřazovat na vyšší stupně kvůli přehřátí. Způsobeno to ale bylo nejen "rally" stylem jízdy, který asi běžné auto nečeká, ale zřejmě i sněhem zaházeným chlazením skříně.

Mitsubishi Eclipse Cross - technická data a české ceny nabízených motorů
Verze 1.5 TURBO MIVEC 2WD MT 1.5 TURBO MIVEC 2WD CVT 1.5 TURBO MIVEC 4WD CVT
Zdvihový objem [cm3] 1499 1499 1499
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 120/5500 120/5500 120/5500
Točivý moment [N.m/min] 250/1800-4500 250/1800-4500 250/1800-4500
Převodovka 6M CVT CVT
Max. rychlost [km/h] 205 200 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,3 9,3 9,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,6 6,7 7,0
Inform [Kč] 549.900 - -
Invite [Kč] 569.650 619.750 -
Intense [Kč] 599.650 649.750 719.850
Instyle [Kč] - - 789.850

Precizně odladěno!

Když jsem se zmínil, že kvůli útulnému interiéru si Eclipse Cross asi nekoupíte, ostatní parametry jsou o poznání více lákavé. Čichači a ohmatávači plastů a dalších materiálů budou možná trochu zklamaní, ale poté, co Eclipse Cross vezmete na rozbité okresky, začnete s ním jezdit ve městě, kde potěší vyladěnou převodovkou, snaživým odpružením a tichým motorem, a nebo třeba náhodou pojedete kolem ledové arény Johna Hauglanda, pak zjistíte, že tohle je po stránce techniky ale třeba i praktičnosti interiéru velmi poctivě odladěný vůz, který je navíc zábavné řídit. A to aby člověk v této třídě pohledal...

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud