S dětským vozíkem se podle zákona nesmí na silnici ani na cyklostezku

S dětským vozíkem se podle zákona nesmí na silnici ani na cyklostezku

Jak se díváte na cyklisty, kteří se v létě s přívěsnými vozíky pro malé děti opět objevili ve velikém množství na silnicích? Množná si řeknete, že zbytečně riskují, ale ať už máte názor jakýkoliv, opět je nastolen problém, že česká legislativa dopravu osob v přívěsném vozíku neumožňuje na všech pozemních komunikacích, takže by cyklisté tímto způsobem neměli vyvážet své malé potomky ani po cyklostezkách, kde žádná auta nejezdí.

Tomu, kdo vyrazí do běžného provozu s dítětem na vozíku, hrozí jednoduše pokuta. „Problematiku přepravy osob prioritně upravuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Norma mimo jiné stanovuje, že přeprava osob v jiném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je zakázána,“ řekla AutoRevue.cz Veronika Hodačová z tiskového oddělení Policejního prezídia ČR.

Klepněte pro větší obrázek

„Za přepravu dítěte v takovém vozíku po pozemní komunikaci lze v blokovém řízení uložit pokutu do 2000 korun, ve správním od 1500 do 2500 Kč. To platí i pro schválené cyklostezky, které jsou pozemní komunikací. Posouzení konkrétního protiprávního jednání, popřípadě výše uložené sankce, jsou v působnosti policisty, který věc řeší,“ dodala Hodačová s tím, že počty projednaných přestupků policie v této souvislosti centrálně neeviduje.

Mladí rodiče ovšem mají dětské vozíky za koly ve veliké oblibě. Spolu s nimi se snaží o změnu legislativy cykloaktivisté, kteří argumentují tím, že na západ od českých hranic nejsou s tímto druhem dopravy dětí problémy.

„To že náš zákon dopravu ve vozících nedefinuje, je docela problém, protože se jedná o bezpečnější druh dopravy než na sedačce kola. Tam hrozí při pádu z výšky dítěti zranění, tady je kryté konstrukcí. V cyklisticky vyspělých zemích vozíky s dodatečnými předpisy jako je povinná helmička nebo speciální uvázání dítěte nemají problém,“ uvedla tisková mluvčí národního cyklokoordinátora Radka Žáková.

„Teď bude záležet, jestli se povede legalizaci vozíků prosadit a přiblížíme se západu, nebo se přiřadíme k východu, kde je legislativa zakazuje,“ dodala s tím, že německé a rakouské předpisy vozíky uznávají, ale v Polsku nebo na Slovensku je situace podobná jako u nás.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 74 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků