S dětským vozíkem se podle zákona nesmí na silnici ani na cyklostezku

S dětským vozíkem se podle zákona nesmí na silnici ani na cyklostezku

Jak se díváte na cyklisty, kteří se v létě s přívěsnými vozíky pro malé děti opět objevili ve velikém množství na silnicích? Množná si řeknete, že zbytečně riskují, ale ať už máte názor jakýkoliv, opět je nastolen problém, že česká legislativa dopravu osob v přívěsném vozíku neumožňuje na všech pozemních komunikacích, takže by cyklisté tímto způsobem neměli vyvážet své malé potomky ani po cyklostezkách, kde žádná auta nejezdí.

Tomu, kdo vyrazí do běžného provozu s dítětem na vozíku, hrozí jednoduše pokuta. „Problematiku přepravy osob prioritně upravuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Norma mimo jiné stanovuje, že přeprava osob v jiném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je zakázána,“ řekla AutoRevue.cz Veronika Hodačová z tiskového oddělení Policejního prezídia ČR.

Klepněte pro větší obrázek

„Za přepravu dítěte v takovém vozíku po pozemní komunikaci lze v blokovém řízení uložit pokutu do 2000 korun, ve správním od 1500 do 2500 Kč. To platí i pro schválené cyklostezky, které jsou pozemní komunikací. Posouzení konkrétního protiprávního jednání, popřípadě výše uložené sankce, jsou v působnosti policisty, který věc řeší,“ dodala Hodačová s tím, že počty projednaných přestupků policie v této souvislosti centrálně neeviduje.

Mladí rodiče ovšem mají dětské vozíky za koly ve veliké oblibě. Spolu s nimi se snaží o změnu legislativy cykloaktivisté, kteří argumentují tím, že na západ od českých hranic nejsou s tímto druhem dopravy dětí problémy.

„To že náš zákon dopravu ve vozících nedefinuje, je docela problém, protože se jedná o bezpečnější druh dopravy než na sedačce kola. Tam hrozí při pádu z výšky dítěti zranění, tady je kryté konstrukcí. V cyklisticky vyspělých zemích vozíky s dodatečnými předpisy jako je povinná helmička nebo speciální uvázání dítěte nemají problém,“ uvedla tisková mluvčí národního cyklokoordinátora Radka Žáková.

„Teď bude záležet, jestli se povede legalizaci vozíků prosadit a přiblížíme se západu, nebo se přiřadíme k východu, kde je legislativa zakazuje,“ dodala s tím, že německé a rakouské předpisy vozíky uznávají, ale v Polsku nebo na Slovensku je situace podobná jako u nás.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků