S dětským vozíkem se podle zákona nesmí na silnici ani na cyklostezku

S dětským vozíkem se podle zákona nesmí na silnici ani na cyklostezku

Jak se díváte na cyklisty, kteří se v létě s přívěsnými vozíky pro malé děti opět objevili ve velikém množství na silnicích? Množná si řeknete, že zbytečně riskují, ale ať už máte názor jakýkoliv, opět je nastolen problém, že česká legislativa dopravu osob v přívěsném vozíku neumožňuje na všech pozemních komunikacích, takže by cyklisté tímto způsobem neměli vyvážet své malé potomky ani po cyklostezkách, kde žádná auta nejezdí.

Tomu, kdo vyrazí do běžného provozu s dítětem na vozíku, hrozí jednoduše pokuta. „Problematiku přepravy osob prioritně upravuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Norma mimo jiné stanovuje, že přeprava osob v jiném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je zakázána,“ řekla AutoRevue.cz Veronika Hodačová z tiskového oddělení Policejního prezídia ČR.

Klepněte pro větší obrázek

„Za přepravu dítěte v takovém vozíku po pozemní komunikaci lze v blokovém řízení uložit pokutu do 2000 korun, ve správním od 1500 do 2500 Kč. To platí i pro schválené cyklostezky, které jsou pozemní komunikací. Posouzení konkrétního protiprávního jednání, popřípadě výše uložené sankce, jsou v působnosti policisty, který věc řeší,“ dodala Hodačová s tím, že počty projednaných přestupků policie v této souvislosti centrálně neeviduje.

Mladí rodiče ovšem mají dětské vozíky za koly ve veliké oblibě. Spolu s nimi se snaží o změnu legislativy cykloaktivisté, kteří argumentují tím, že na západ od českých hranic nejsou s tímto druhem dopravy dětí problémy.

„To že náš zákon dopravu ve vozících nedefinuje, je docela problém, protože se jedná o bezpečnější druh dopravy než na sedačce kola. Tam hrozí při pádu z výšky dítěti zranění, tady je kryté konstrukcí. V cyklisticky vyspělých zemích vozíky s dodatečnými předpisy jako je povinná helmička nebo speciální uvázání dítěte nemají problém,“ uvedla tisková mluvčí národního cyklokoordinátora Radka Žáková.

„Teď bude záležet, jestli se povede legalizaci vozíků prosadit a přiblížíme se západu, nebo se přiřadíme k východu, kde je legislativa zakazuje,“ dodala s tím, že německé a rakouské předpisy vozíky uznávají, ale v Polsku nebo na Slovensku je situace podobná jako u nás.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků