S autem za hranice (dovolená)

Pokud se chystáte vyrazit se svým autem za hranice, přečtěte si několik praktických rad a tipů, jak si ušetřit co nejvíce starostí a jak předejít některým nepříjemnostem. V příštích dílech se budeme věnovat jednotlivým zemím konkrétně.
S autem za hranice (dovolená)

Co byste měli vědět před odjezdem

  • Jakou dobu můžete v dané zemi pobývat bez víza (případně si vízum zajistit)
  • Co se smí do daného státu bezcelně dovážet, případně v jakém množství
  • Co se do daného státu nesmí dovážet
  • Kde je v daném státě české velvyslanectví, či konzulát
  • Kolik peněz musíte při sobě mít při vstupu na území daného státu
  • Jakou platnost musí mít váš cestovní pas
  • Zda je potřeba mít nějaké zvláštní očkování (to připadá v úvahu hlavně u neevropských států)
  • Jestli je v daném státě uznávaný český řidičský průkaz
  • Jaké jsou v daném státě dopravní předpisy (to se dozvíte přímo v našem seriálu)
  • Jaké jsou v daném státě pokuty za dopravní přestupky (to se také dozvíte od nás)
  • Kde najdete autorizované servisy pro vaši značku auta
  • Kontaktní telefonní číslo na asistenční službu výrobce vašeho auta v daném státě (pokud výrobce v dané zemi nějakou má).

Většinu z výše uvedených informací zjistíte na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR, kde najdete vždy tu nejaktuálnější verzi. Informace týkající se motorismu vám alespoň o evropských státech bude v nejbližších dnech a týdnech přinášet náš server. Co se asistenčních služeb a servisu týče, tak tyto informace zjistíte přímo u vašeho prodejce.

Co byste měli zkontrolovat před odjezdem u svého auta

  • Pro jistotu zkontrolujte hladinu všech kapalin (tedy oleje v motoru, brzdné kapaliny, kapaliny v posilovači řízení (pokud jím vaše auto disponuje), hladinu chladící kapaliny, hladinu kapaliny v ostřikovači)
  • Zkontrolujte, zda fungují všechna světla (včetně mlhovek)
  • Pokud máte starší baterii a občas již máte problémy se startováním, tak si pro jistotu kupte ještě jednu baterii do zásoby a vezměte ji s sebou (obzvláště v zimě)
  • Zkontrolujte hloubku vzorku pneumatik (zda odpovídá našim podmínkám a podmínkám ve státě, kam se chystáte jet)
  • Zkontrolujte tlak v pneumatikách. Pokud v některé z pneumatik je tlak nápadně nižší než v té druhé pneumatice (na dané nápravě), tak raději zajeďte do pneuservisu a nechte si zkontrolovat, jestli je pneumatika v pořádku.
  • To samé proveďte u rezervního kola. Pokud u něj nějak výrazně poklesl tlak, tak s ním raději zajeďte do pneuservisu
  • Pokud máte pouze tzv. dojezdovou rezervu a chystáte se do nějaké méně „civilizované“ země, tak zvažte nákup plnohodnotné rezervy.
  • Zkontrolujte si, že máte dostatečný počet náhradních žárovek a elektrických pojistek.
  • Zkontrolujte obsah lékárničky v autě a případně jej obnovte nebo doplňte.
  • Jestli máte se svým autem nějaké déle trvající problémy, tak zvažte, jestli bude vůbec rozumné s ním vyjet na nějakou delší zahraniční cestu.

Co je třeba zařídit před odjezdem na delší cestu

  • Víza, pokud jsou potřeba.
  • Nové cestovní pasy, pokud jsou potřeba
  • Mezinárodní řidičský průkaz, pokud je potřeba
  • Zelenou kartu (ta je opravdu potřeba)
  • Pokud si s sebou berete psa nebo kočku, tak i potřebné dokumenty (viz v článcích o jednotlivých zemích)
  • Dostatečný finanční obnos, který je při vstupu do země vyžadován na hranicích
  • Případně nechat sousedům klíče od vašeho bytu a kontakt na vás pro případ nějaké nenadálé události (vloupání, prasklá voda, atd.)

Co se může hodit

  • Mobilní telefon – i kdybyste neměli zapojený roaming nebo s sebou neměli ani SIM kartu, tak si z něj vždycky můžete zavolat pomoc, která je vám k dispozici na bezplatném čísle 112. Při volání na číslo 112 se dovoláte na anglicky mluvícího operátora, který vás spojí s policií, hasiči nebo rychlou záchrannou službou. Telefonní číslo na tuto linku je ve všech GSM sítích na světě stejné.
  • Slovník – vždycky se vám může hodit alespoň kapesní slovník, když už nebudete mít k dispozici přímo slovník s jazykem daného státu, pak si s sebou vezměte alespoň česko-anglický nebo alespoň česko-německý (anglicky se totiž domluvíte skoro všude a německy alespoň v oblastech, kam hodně jezdí němečtí turisté).
  • Mezinárodní kreditní karta – pokud se chystáte alespoň do trochu „civilizované“ země, pak se vám může mezinárodní kreditní karta hodit.
  • Občanský průkaz – pokud byste ztratili váš cestovní pas, pak může být váš občanský průkaz jistou záchranou.
  • Mezinárodní řidičský průkaz – i když se vypravíte do země, kde akceptují český řidičský průkaz, tak tamní policisté daleko raději uvidí průkaz mezinárodní (samozřejmě, že pokud se chystáte na Slovensko, tak vám plně postačí ten český).
  • Cestovní pojištění – to je myslím bez komentáře, jistota je jistota.

Hurá na dovolenou!

Pokud se vám podařilo zkontrolovat, zjistit a případně i zajistit vše, co je uvedeno v tomto článku, pak vězte, že jste aspoň trochu pomohli předejít případným problémům, které na vás v zahraničí mohou číhat do slova na každém rohu. Jak jsem již řekl na začátku, tak v příštích několika týdnech se budete na AutoRevue.cz setkávat s články o nejrůznějších evropských zemích, jejich pravidlech silničního provozu a dalších věcech spjatých s motorismem. Jestli se tedy chystáte s autem za hranice, pak určitě sledujte náš server.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků