S autem do Polska (dovolená)

Ačkoliv Polsko nepatří mezi nejčastější místa, kam čeští turisté míří na dovolenou, tak určitě je to země, která stojí za návštěvu.
S autem do Polska (dovolená)

Jak to vypadá na hranicích

Pokud nepatříte zrovna mezi ty, kteří bydlí těsně u hranic, tak budete kromě svého občanského průkazu také potřebovat svůj cestovní pas. Na polských hranicích by vás nemělo čekat žádné nemilé překvapení. Jediné komplikace mohou nastat pro ty z vás, kteří s sebou povezou svoji kočku nebo psa. Pro ni nebo pro něj totiž budete potřebovat očkovací průkaz a potvrzení o očkování proti vzteklině staré alespoň 30 dní, ale mladší 6 měsíců. Jestli si s sebou vozíte pro jistotu ještě kanystr benzínu, tak za něj budete muset zaplatit clo. Po přejezdu hranic si také nezapomeňte rozsvítit světla. V Polsku je totiž musíte mít rozsvícená na rozdíl od ČR celoročně. Využívání dálnic a rychlostních silnic je s výjimkou dálnice A4: Krakow-Katowice zdarma. Na výše jmenované dálnici činí mýtné pro osobní vozidla do 3,5 tuny 8 Zt (79,91 Kč) a pro nákladní vozidla o hmotnosti vyšší než 3,5 tuny 20 Zt (199,78 Kč).

Jak je to v Polsku s rychlostmi

Rychlostní limity u našich severních sousedů jsou poněkud komplikovanější než u nás. V obcích smějí všechna vozidla s výjimkou mopedů (ty mají povolenu rychlost maximálně 50 km/h) jezdit rychlostí 60 km/h. Ve velkém množství menších obcí je však rychlost na mezinárodních silnicích (Exxx) upravena pro všechna vozidla na 70 km/h.

Mimo obec platí rychlostní omezení 90 km/h. Na jednoproudých rychlostní silnicích můžete jet rychlostí 100 km/h a na dálnicích a víceproudých rychlostních silnicích je maximální povolená rychlost 110 km/h. Pokud pojedete do Polska s přívěsem nebo karavanem, tak se vaše rychlost musí na rychlostních silnicích a dálnicích omezit na 80 km/h a na ostatních silnicích dokonce na pouhých 70 km/h.

Pokuty

V Polsku se až na pár výjimek setkáte s bodovým ohodnocením dopravních přestupků. Nemilá zpráva ale je, že polské úřady vaše prohřešky i s bodovým ohodnocením předají příslušným úřadům v ČR. Finanční pokutu můžete získat za narušení silničního provozu, a to ve výši od 2,50 Zt až do 50 Zt (24,97 Kč – 499,45 Kč). Pokud budete mít v krvi více než povolené množství, které v Polsku činí 0,02%, tak vás čeká velice tvrdý postih: pokuta 50 – 500 Zt (499,45 – 4.994,50 Kč), odebrání řidičského průkazu na dobu od 6 měsíců do 3 let nebo dokonce vězení na dobu 3 měsíců.

Dopravní přestupek Trestné body
jízda pod vlivem alkoholu nebo omamných látek
10
opuštění místa nehody
8
jízda na červenou
6
překročení rychlosti v obci o 20 - 30 km/h
3
překročení rychlosti v obci více něž o 30 km/h
6
překročení rychlosti mimo obec o 20 - 30 km/h
2
překročení rychlosti mimo obec o 30 - 40 km/h
4
překročení rychlosti mimo obec o více než 40 km/h
6

Kam pro pohonné hmoty

Čerpacích stanic je na území Polska poměrně dostatek (asi jako u nás). Najdete je ve všech městech a v některých větších vesnicích. Čerpací stanice u dálnic a ve větších městech mají provoz nonstop. Pokud používáte k pohonu svého automobilu LPG, tak na vás v Polsku čeká přes 700 čerpacích stanic, přičemž 40 z nich se nachází přímo ve Varšavě.

PHM Cena v Zt/l Cena v Kč/l
Natural 95
3,37
33,66
Natural 98
3,55
35,46
Super 98
3,37
33,66
Nafta
2,60
25,97
LPG
1,20
11,99

Hurá do Polska!

Jestli se rozhodnete navštívit tuto poměrně pěknou zemi, ať již kvůli krásám přírody nebo kvůli pověstným trhům, tak si určitě nezapomeňte zapamatovat poněkud složitější systém maximálních povolených rychlostí, mohli byste tak předejít mnohým problémům s tamní dopravní policií.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 23 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků