S autem do Chorvatska

Pokud se chystáte na léto vyrazit k moři, tak je možné, že Chorvatsko bude jednou ze zemí, o které budete uvažovat.
S autem do Chorvatska
Přinášíme vám tedy pár užitečných informací o tom, jak se jezdí v Chorvatsku.

Jak to vypadá na hranicích

Na chorvatských hranicích vás nečekají téměř žádné problémy. Chorvatsko je k turistům více než vstřícné, a tak by jediné problémy mohly nastat při dovozu vašich domácích mazlíčků. Pro psy i kočky musíte mít veterinární potvrzení o očkování proti vzteklině starší 15 dní ale ne starší než 6 měsíců. Kromě toho musíte mít pro své zvířátko také zdravotní průkaz starý alespoň 30 dní.

Jak je to v Chorvatsku s rychlostmi

Rychlostní omezení jsou v Chorvatsku téměř totožná s těmi, co platí u nás. V obcích musíte jet maximálně 50 km/h, mimo obce 90 km/h a na dálnicích 130 km/h. Jistou výjimkou jsou osobní auta s vlekem, pro která je mimo obce a na dálnicích rychlost omezena na 80 km/h.

Silniční a dálniční poplatky

Za použití dálnic a některých tunelů a mostů se platí mýtné. To platíte přímo na místě a v chorvatské měně (Kunách - HRK). Výše dálničních poplatků je stanovena podle skupiny, do které vaše vozidlo patří. První skupina jsou vozidla se dvěmi nápravami a maximální výškou na přední nápravě do 1,30 metrů. Do druhé skupiny pak spadají vozidla se třemi nebo více nápravami nebo s výškou více než 1,30 metru nad první nápravou a obytné přívěsy.

Dálnice Skupina I Skupina II
Cena v HRK Cena v Kč Cena v HRK Cena v Kč
M1-E70 Zagreb-Ivanič Grad 6 27,69 10 46,15
M1-E70 Zagreb-Popovača 11 50,77 18 83,07
M1-E70 Zagreb-Kutina 16 73,84 25 115,38
M1-E70 Zagreb-Novska 21 96,92 33 152,30
M1-E70 Zagreb-Okučani 27 124,61 42 193,83
M1-E70 Zagreb-N. Gradiška 32 147,68 50 230,75
M1-E70 Zagreb-Slavonski Brod 42 193,83 67 309,21
M1-E70 Zagreb-Oprisavci 46 212,29 75 346,13
M11-E65,E71 Zagreb-Jastrebarsko 6 27,69 10 46,15
M11-E65,E71 Zagreb-Karlovac 12 55,38 20 92,30
M12-E65 Rijeka-Delnice 6 27,69 10 46,15
Učka Tunnel 20 92,30 30 138,45
E65/29 Krčky most 10 46,15 20 92,30


Pokuty

Vzhledem k většímu počtu německých turistů a menší stabilitě chorvatské měny se pokuty v Chorvatsku udávají a obvykle také vybírají v německých markách. Chorvatská policie má oprávnění vybírat všechny pokuty přímo na místě. Pokud patříte mezi ty, kterým občas ztěžkne pravá noha, tak je dobré mít při sobě dostatečnou finanční rezervu. V Chorvatsku je povolená hranice alkoholu v krvi 0,05%.

Dopravní přestupek Pokuta v DM Pokuta v Kč
špatné parkování 10 172,64
nezapnutí bezpečnostních pásů 100 HRK 416,50
nezastavení na červenou 50 863,20
alkohol v krvi 50 863,20
překročení rychlosti 50 863,20


Kam pro pohonné hmoty

Čerpacích stanic je v Chorvatsku relativně dostatek. Většina z nich má však otvírací dobu pouze od 6 do 20 hodin. Benzinové pumpy s non-stop provozem bývají především u hlavních tahů a ve velkých městech. Pokud jste zvyklí benzín platit svou kreditní kartou, tak si pro jistotu vezměte s sebou nějaký ten finanční obnos také v hotovosti. V Chorvatsku lze totiž platit kreditní kartou pouze u vybraných čerpacích stanic.

PHM Cena v HRK/l Cena v Kč/l
Natural 91 6,79 31,34
Natural 95 7,27 33,55
Natural 98 7,66 35,35
Super 98 7,86 36,27
Nafta 5,69 26,26
LPG 3,05 14,08


Pro úplnost připojujeme kontaktní údaje českého velvyslanectví v Chorvatsku:

Veleposlanstvo Češke Republike
Savska cesta 41/VIII
10 000 Zagreb
Republika Hrvatska
tel: 003851/6177246,6121558, KO-6177239, 6121618
fax: 003851/6176630
e-mail: zagreb@embassy.mzv.cz
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků