S autem do Bulharska

Bulharsko bývalo za socialismu častým cílem našich dovolených. Po pádu železné opony se na něj však rychle zapomnělo. Pokud patříte mezi ty, kteří na Bulharsko nezapomněli a chystáte se tam jet se svým autem, pak určitě věnujte pozornost tomuto článku.
S autem do Bulharska

Jak to vypadá na hranicích

Na hraničním přechodu byste neměli mít příliš velké problémy. Bulharsko se snaží vyjít turistům vstříc a tak je neobtěžuje zbytečnými formalitami. Pokud si s sebou však povezete třeba videokameru či fotoaparát, pak je dobré jej spolu s jeho hodnotou uvést v celním prohlášení, abyste při odjezdu zpět domů předešli případným problémům.

Pravidla pro dovoz domácích zvířat jsou v Bulharsku poměrně přísná. Veterinární osvědčení zvířete nesmí být starší 14-ti dnů a potvrzení o očkování proti vzteklině nesmí být mladší měsíce a starší 12-ti měsíců u psů a 6-ti měsíců u koček. Zvířata bez těchto potvrzení budou bez milosti umístěna do karantény.

Jak je to v Bulharsku s rychlostmi

Stejně jako v Rumunsku tu pak také platí to, že v zemi není příliš bezpečno. Je tedy více než dobré pohybovat se pouze po dálnicích a silnicích první třídy a jen v hlavních turistických oblastech. Dále se pak také nedoporučuje jízda v noci. Rychlostní limity se vyplatí dodržovat, protože kromě pravých dopravních policistů se můžete setkat i s jejich falešnými kolegy.

Nejvyšší povolené rychlosti pro osobní automobily jsou v obcích 50 km/h, mimo obce 90 km/h a na dálnicích 120 km/h. U tažených vozidel je situace podstatně odlišná – v obcích je to 30 km/h, mimo obce 40 km/h a na dálnice tažená vozidla nesmějí. Při řízení smíte mít v krvi maximálně 0,05% alkoholu.

Silniční a dálniční poplatky

Bulharsko disponuje 530 kilometry dálnic. Silniční poplatek musíte zaplatit v USD. Jeho výše je ovlivněna tím, jakou vzdálenost po dálnici projedete. Vstupní poplatek za vjezd na dálnici je neuvěřitelných 10 USD (372,73 Kč) a pak platíte dalších 0,1 USD/km (3,73 Kč/km).

Pokuty

Bulharská vláda se snaží o co největší příjmy z turistického ruchu. Podle toho také vypadají výše tamních pokut, které mnohdy přesahují výši pokut v SRN(!) a lze je bez nadsázky označit jako astronomické. Vzhledem k tomu, že od roku 1999, kdy proběhla revalvace bulharské měny je kurs 1 leva = 1 DM, tak výše pokut uvádíme přímo v DM.

V případě, že se stanete účastníkem dopravní nehody a nedojde k újmě na zdraví, tak účastníci nehody po vzájemné dohodě nemusejí volat policií (nicméně mohou).

Dopravní přestupek Pokuta v DM Pokuta v Kč
překročení rychlostního limitu 200 – 2.000 3.481 – 34.814
špatné parkování 200 – 2.000 3.481 – 34.814
sundání „botičky“ 1.000 17.407
jízda pod vlivem alkoholu 200 – 2.000 3.481 – 34.814
nepoužití bezpečnostních pásů 200 3.481

Kam pro pohonné hmoty

Na rozdíl od pokut jsou ceny benzínu oproti těm u nás téměř „lidové.“ Čerpacích stanic je v Bulharsku u hlavních tahů dostatek, nicméně nepočítejte příliš s tím, že budou mít otevřeno non-stop. Otvírací doba se většinou pohybuje mezi 6:00 až 21:30. Platební karty jsou přijímány jen výjimečně a převážně v síti čerpacích stanic Shell. Pokud se setkáte se zvláštní, červeně označenou čerpací stanicí, pak vězte, že je určena pouze pro servisní vozidla.

PHM Cena v DM/l Cena v Kč/l
Super 91
1,43
24,9
Super 98
1,64
28,55
Natural 95
1,39
24,2
Nafta
0,99
17,23
LPG
0,8
13,93
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků