53
Fotogalerie

Rychlý test Suzuki Jimny 1.3 VVT Style: Stále malý, stále šikovný

Kapitoly článku:


Stále šikovný

Jak už několikrát zaznělo, na základu auta ani poslední facelift představený minulý rok v Paříži nic nezměnil, takže se pořád bavíme o karoserii postavené na rámu a o tuhých nápravách. I když je pod kapotou pouze benzinový čtyřválec o objemu 1,3 litru, který pořád dává maximálně 62,4 kW (85 koní), Jimnymu to stačí k neuvěřitelným schopnostem. Jakmile se budeme bavit o čemkoliv, co se nějakým způsobem týká jízdy mimo silnice, budete tohle auto milovat. Ono totiž splňuje úplně všechny věci terénního ideálu.

jimnmy-28.jpgjimnmy-26.jpg
Jízda mimo silnice? Vynikající. Stále hnaná je zadní náprava, po stisku tlačítka se napevno připojí náprava přední a k dispozici je i redukce. Nápravy jsou tuhé, rozvor minimální. S tímhle autem uděláte v terénu fakt velkou parádu

Tak především je tohle auto velmi lehké (váží zhruba jednu tunu), je velmi malé, má minimální převisy karoserie a miniaturní rozvor vám zaručí, že přejedete i velmi ostré zlomy. Jimny se prostě vejde všude a téměř všude také projede. Jak pravil jeden můj kamarád už před lety, „dej na to terénní gumy a bude to lézt i po stromech“. Myslíte si, že je to vtip?

Jimny mě znovu přesvědčil o tom, jak skvělý to je vůz pro jízdu terénem. Nejsem si jistý tím, zda znám něco schopnějšího. Jistě, je tu ještě Lada Niva, která je také lehká, také kompaktní a tak nějak vás u ní bolí případné šrámy méně, než tomu je u Suzuki Jimny. Jenže Niva, tedy vlastně Lada 4x4, jak se dnes tento také přežívající dinosaurus jmenuje, se japonskému konkurentovi v jedné věci nevyrovná. Není tak schopná při jízdě po silnici.

Ano, Jimny jedoucí po silnici má své limity. Krátké převody znamenají, že už ve 120 km/h točí motor na pětku čtyři tisíce otáček, malý rozvor nabídne na nerovnostech chování z kategorie „simulátor divokého býka“ a v zatáčkách byste si také nevsadili na to, že při rychlejším průjezdu Jimny rovnou nezamíří do terénu přímou zkratkou, jenže s tím vším musíte počítat. A když se přizpůsobíte, zjistíte, jak je Jimny až překvapivě použitelný vůz. Hlavně co se týká jízdy po městě.

jimnmy-31.jpgjimnmy-32.jpg
V zatáčkách se naklání a na nerovnostech skáče jako koza v petrželi, ale nezapomeňte, že to je také zadokolka, která umí jednoduše vypnout stabilizaci. Vždyť takové už pomalu není ani BMW...

Právě ve městě totiž velmi často využijete schopnosti podvozku přeskočit koleje a retardéry, vysoké obrubníky vás nezajímají, karoserie je velmi dobře přehledná a kompaktní rozměry znamenají možnost zaparkovat v kdejaké škvírce. Kromě toho je benzinový motor příkladně tichý, kultivovaný a díky krátkým převodům ve městě velmi pružný.

Jimny je stále malý a stále šikovný. A neplatí to pouze pro jízdu terénem. Jestli se ale nepřizpůsobíte a třeba podlehnete kouzlu výbavy Style, protože Jimny na litých kolech vypadá fakt dobře, budete nešťastní. Hlavně na delších cestách.

jimnmy-33.jpgjimnmy-16.jpgjimnmy-18.jpgjimnmy-22.jpgjimnmy-21.jpgjimnmy-23.jpg

Verdikt: Skvělá volba

Jimny je po posledním faceliftu a ve vrcholné výbavě o něco málo cvilizovanější než dříve, respektive se tak tváří. Sluší mu to, ale hru na SUV mu nevěřte. Pořád jde o ten starý známý miniaturní off-road, který nehledá výmluvy, ale který prostě jede a je skoro jedno, kudy. Pro zájemce, kteří praktikují provoz, kde tyto ctnosti využijí, je to skvělá volba, která vlastně ani nemá konkurenci.

Jsem rád, že na trhu pořád auto jako Jimny ještě je, i když to žádný prodejní hit nebude (za červenec podle SDA byly v ČR prodány tři kusy). Ale na to má přece Suzuki novou Vitaru, která už obětovala z terénní minulosti této značky na oltář „crossoverchtivých“ zákazníků více než dost.

Facelift, nafacelift, Jimny je pořád stejný. A tak je to správně!

Technické údaje: Suzuki Jimny 1.3 VVT

Rok • stupeň výbavy
2015 • Style
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 328 cm3
Vrtání • zdvih
78,0 mm • 69,5 mm
Stupeň komprese
9,5:1
Nejvyšší výkon
62,4 kW (85 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
110 Nm při 4 100 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
14,1 s
Nejvyšší rychlost
140 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
113 l • 816 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
985 kg • 1 420 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,9 • 6,0 • 7,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 250 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 355 mm • 1 365 mm
Rozměr pneumatik
205/70 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
3 675 × 1 600 × 1 705 mm

Suzuki

Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.

Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.

Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross

Doporučujeme

Články odjinud