56
Fotogalerie

Rychlý test Range Rover Evoque TD4 e-Capability: Navždy mladý

Letos to bude šest let od doby, kdy se na svět dostaly první obrázky Range Roveru Evoque, což je skutečnost, které jsem při nedávném testu modernizované verze skoro ani nechtěl věřit. Evoque už asi zůstane navždy mladý.

Kapitoly článku:


Zapátral jsem v archívu našich článků na téma Range Roveru Evoque a našel jeden příspěvek z července roku 2010, který ve svém titulku hrdě hlásal, že máme první foto a info o Evoque. Ano, je tomu už dlouhých šest let od doby, kdy Land Rover svůj historicky nejmenší model v nabídce ukázal světu. Ještě lepší je ale další skutečnost. Evoque předcházel koncept LRX, přičemž sériové auto se oproti němu téměř nezměnilo. Ten koncept je ještě o dva roky starší.

Proč to všechno píšu? Minulý rok přišel Land Rover s faceliftem nejmenšího z řady Range Rover. To je samozřejmě vzhledem ke stáří automobilu naprosto logické, jenže on ten facelift na první pohled mnoho nezměnil. Jiný je nárazník, jiná jsou světla (ta přední mohou být diodová) a pár dalších detailů. Je vážně pozoruhodné, o jak skvělý design se v tomto případě jedná. Když uvážíme, že jeho počátky jsou staré osm let, nezbývá nic jiného, než před designéry hluboce smeknout.

_DSC0033.jpg_DSC0042.jpg
Evoque je starý šest let, ale modernizace přesto změnila jen detaily. Jiný je vlastně jen nárazník nebo světla

Tím spíš, že Evoque stále budí pozornost. Během tohoto testu se pořád našli lidé, kteří se za ním ohlédli. To auto za dobu svého působení vzhledově nezestárlo ani o jeden měsíc, pořád vypadá naprosto skvěle a moderně. Po stránce designu jde prostě o mistrovský kousek. Bez debat.

Konečně motor na úrovni

Jestli měl Range Rover Evoque nějakou slabinu, tak to byla nabídka motorizací. Moc dobře si vzpomínám na náš vůbec první test černého exempláře s dieselovým motorem SD4, červenou kůží v interiéru a bohatou výbavou. Cena? Tehdy minimálně 1,2 milionu korun, konkrétní automobil stál 1 637 197 Kč přesně.

Při tom ale měl poměrně nekultivovaný naftový motor, jehož historie byla pevně spjatá s automobilkou Ford a kdyby zákazníci věděli, co všechno za auta základ této jednotky užívala, asi by se jim naježily vlasy, i kdyby byli zcela plešatí. Evoque nefungoval špatně, ale zasloužil si lepší jednotku. To vyřešil až poslední facelift. Konečně.

_DSC0048.jpg_DSC0049.jpg
Tohle je hlavní důvod toho, proč je poslední facelift tak důležitý. Evoque konečně dostal nový dieselový čtyřválec, který je po všech stránkách lepší než jeho předchůdce

Ten přinesl do nabídky nové jednotky z řady Ingenium. Jak už určitě víte, jedná se o zcela nové čtyřválcové motory, jejichž vývoj má na svědomí společnost Jaguar Land Rover. Stejné motory používá třeba Discovery Sport nebo Jaguary XE a XF. Zákazníci mohou vybírat mezi výkony 110 kW (150 k) nebo 132 kW (180 k). Naším případem byla slabší varianta spojená s manuální převodovkou. 

Modrý nápis Evoque na pátých dveřích znamená přítomnost verze E-Capability. Land Rover tak označuje varianty, které vypouští do ovzduší nejméně emisí. Standardem je zde samozřejmě start/stop systém, nechybí ani dobíjení akumulátoru rekuperací brzdné energie. Tyto verze jsou zároveň tím nejúspornějším, co kdy britská automobilka vyrobila. Dostupné jsou pro předokolku eD4, nebo pro čtyřkolku TD4 s manuálem.

_DSC0047.jpg_DSC0045.jpg_DSC0029.jpg
Modrý nápis Evoque prozrazuje verzi e-Capability, která má v tabulkách zapsané velmi nízké hodnoty produkovaných emisí. V případě předokolky eD4 jde o nejúspornější vůz, jaký kdy Land Rover vyrobil

Pochybovat o tom, zda je motor Ingenium lepší než původní čtyřválec o objemu 2,2 litru, budete asi tak jeden kilometr jízdy. Tohle je přesně ten motor, který Evoque potřeboval. Oproti starému provedení je kultivovanější, tišší, produkuje méně vibrací a nabídne také rychlejší odezvu na plyn. Konečně tak Evoque získal jednotku, která se k pořizovacím cenám kolem 1,5 milionu korun alespoň částečně hodí a může se měřit s konkurenty. 

Menším zklamáním ale byla spotřeba. Což o to, Evoque TD4 s manuálem umí jezdit za méně než pět litrů, ale nesmíte spěchat. Na dálnici si při 130 km/h řekne přibližně o 7,5 litru na sto, jakmile zrychlíte na 150 km/h, jste na osmi. Nedá se svítit, tohle není žádný malý hatchback. Fyzika zkrátka na tabulkové údaje nehledí. 

Radosti
Výborný vzhled i po šesti letech
Povedený nový motor Ingenium
Jízdní vlastnosti
Přesná manuální převodovka
Starosti
Spotřeba by mohla být nižší
Málo místa vzadu
Asistent dálkových světel, který reaguje příliš pozdě
8  /10

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud