Ruský trh s auty je nyní největším v Evropě

Máte Rusko spojené se slovem bída? Podle Pricewaterhouse Coopers je nyní Rusko největším odbytištěm aut v Evropě.
Ruský trh s auty je nyní největším v Evropě

Na ruském trhu se v prvním pololetí letošního roku prodalo celkem 1,645 milionu nových osobních automobilů, což Německo, dosud největšího odběratele, odsunulo s jeho 1,63 milionem prodaných vozů na druhou pozici. Jak vás na AutoRevue.cz průběžně informujeme, ruský trh nyní roste mimořádně rychle a z pohledu světových automobilek je podobně zajímavý jako Čína nebo Indie.

Rusko od dob Sovětského svazu, kde byl osobní automobil výdobytkem relativně úzkého spektra obyvatel, udělalo velký pokrok. Na moskevských ulicích se objevuje stále větší procento výrobků světových automobilek nejrůznějšího charakteru, od kompaktních Renaultů přes robustní Mitsubishi a Jeepy až po prestižní Mercedesy a BMW. Podíl místních strojů Lada a Volha prudce klesá. Meziroční rozdíl pololetních prodejů je celých 41 %, zatímco zahraniční automobilky zaznamenaly nárůst dokonce o 47 %. To jsou hodnoty, které pokořily i ty nejoptimističtější předpovědi. Ruské sebevědomí stoupá a s ním i ropou dopovaná ekonomika, jež podporuje růst životní úrovně. Prudký růst byl nastartován vloni, kdy meziroční pololetní prodeje narostly o 35 %. Každopádně jde o mimořádné hodnoty, vždyť v Evropě ročně roste trh jen zhruba o 5 %. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podle odhadů by měl za celý letošní rok dosáhnout celkový odbyt nových osobních aut na ruském trhu hodnoty až 3,8 milionu, což je významný pokrok, protože v roce 2003 to bylo jen 1,5 milionu vozidel. Během předchozích pěti let narostl podíl zahraničních automobilek z 38 % na 59 %, zatímco jejich celková hodnota stoupla dokonce o 64%, takže Rusové kupují dražší auta. Ruský trh je významný, takže řada zahraničních automobilek včetně Fordu, Renaultu, GM nebo Volkswagenu již na místní půdě svá auta již staví, jiní se na to pilně připravují (např. Nissan, Hyundai, Peugeot či Mitsubishi). Renault navíc nedávno vstoupil svým čtvrtinovým podílem do největší domácí automobilky Avto Vaz. Ta vloni vyrobila 440 000 osobních aut, ale do čtyř let má v plánu nabýt až na 2 milionu vozů ročně.    

Podle všech dosavadních analýz je růst ruského trhu s novými osobními auty dlouhodobý a má ještě velký prostor k další expanzi. V roce 2012 by se měl stát dokonce třetím na světě, a sice za USA a Čínou.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků