Rusko má v odcizování automobilů svá specifika. Třeba přepadení

Zatímco o krádežích osobních aut v zemích Evropské unie se vedou statistiky a policisté jednotlivých států spolupracují na vypátrání zločinců, kteří se volně pohybují v Schengenském prostoru, v Rusku vypadá situace o dost jinak. I spektrum odcizených vozů je proti zbytku starého kontinentu poněkud odlišné.

„Z Ruska k nám příliš informací nepronikne. Kolikrát od jejich policejních orgánů nemůžeme dostat ani oficiální zprávy, natož statistiky kradených aut,“ řekl AutoRevue.cz major Aleš Haisl, vedoucí problematiky krádeží vozidel na pražském policejním ředitelství. „Čísla nejsou známá. K takovým přehledům se asi nedá dostat,“ krčil rameny.

Třeba v Německu nebo Rakousku, kam hojně vyrážejí za kořistí skupiny českých pachatelů, se nejvíce ztrácejí vozy BMW řady X5 a X6, Audi Q7 nebo Volkswagen Passat. To zloději v Moskvě mají podle pojišťovací společnosti Rosno nejvíce spadeno na japonské limuzíny Lexus LS.

Lex8RangLsGallDoDeskLarg04_tcm596-950098.jpg
Nejvíce ohrožený vůz moskevských ulic - Lexus LS

O vůz se dá přijít při ozbrojené loupeži

Naproti tomu ruský venkov si nepotrpí na zbytečný přepych. Nejvíc se tam totiž ztrácejí vozy domácí provenience Lada. Až statistika z Petrohradu říká, že tam je ve zločineckých kruzích stejně jako v západní Evropě největší „poptávka“ po drahých terénních vozech bavorského výrobce.

Ruské prostředí přineslo do krádeží automobilů i staronový prvek kriminality. Chování tamních zločinců se od jejich „kolegů“ ve většině Evropy odlišuje tím, že pokaždé nemusí jít o klasickou krádež, ale často o ozbrojenou loupež. Kriminálníci přepadnou posádku ve voze, pod hrozbou střelby ji donutí vystoupit a s uloupeným autem zmizí neznámo kam. Ponejvíce ale do těžko monitorovaných oblastí střední Asie a Kavkazu.

Doporučujeme

Články odjinud