Ruské autonomní Hyundaie brzy vyjedou do ulic Moskvy. Po pouhém roce vývoje!

Do sériové podoby mají ruské autonomní Hyundaie ještě daleko. Vzhledem k délce vývoje je ale pokrok neuvěřitelný!

Na vývoji autonomních vozidel pracuje celá řada firem z celého světa. Pozadu nechce zůstat ani ruský Yandex, který představil čtvrtou generaci samořídících automobilů, postavenou na nejnovějším modelu Hyundai Sonata. Ty se připojí ke stávající testovací flotile, sestávající z více než stovky Toyot Prius.

Rusové postavili autonomní Hyundai Sonata. Netrvalo jim to ani 2 měsíce

Rusové postavili autonomní Hyundai Sonata. Netrvalo jim to ani 2 měsíce

Sonaty s autonomním řízením mají jezdit ve velmi náročném provozu, jež panuje v Moskvě. Do konce roku by měla ulice hlavního města brázdit stovka nových automobilů, jež má Yandex v úmyslu zapojit do svého programu Robo-taxi.

Samořídící Sonaty

Na projektu spolupracují vývojáři z Yandexu a Hyundai Mobis – jihokorejská automobilka například upravila řídící jednotky vozidla tak, aby fungovaly s ruskými technologiemi. Poslední verze také přichází s vylepšenými senzory, obstarávajícími orientaci auta v okolním prostředí.

Autonomní vozy budou umět vidět za roh. Podívejte se, jak to funguje v praxi

Autonomní vozy budou umět vidět za roh. Podívejte se, jak to funguje v praxi

Čtvrtá generace dostala tři nové kamery s různou ohniskovou vzdáleností, čímž celkový počet kamer vzrostl na devět. Další vylepšení se týká systému šesti radarů, který byl přesunut z prostoru nárazníku na střechu, odkud by měl mít lepší „výhled“. Ze stejného důvodu byly také vytaženy čtyři LIDARy umístěné v předních blatnících.

Smyslem provedených změn je snaha o bezpečnější navigaci na cestách. V tomto případě jde zejména o zlepšení vnímání prostoru po stranách vozidla a přesnější detekci menších objektů, jako jsou třeba chodci. Autonomní Sonata 2020 může „vidět“ překážky rychleji zejména v situacích s omezenou viditelností do boku – například při výjezdu z uličky, na rušnou hlavní silnici.

Autonomie pro všechny

Práce na prototypu vozidla začaly v květnu 2019 a auta byla dosud testována na uzavřené trati za nejrůznějších povětrnostních a simulovaných provozních podmínek. Nyní vyrazí pět prvních Sonat do ulic ruského hlavního města a postupně k nim budou přibývat další.

Autonomní vozy se testují také v Česku. Katalog tras je údajně světový unikát

Autonomní vozy se testují také v Česku. Katalog tras je údajně světový unikát

V současné době vytváří mapy pro vozidlo malý tým v rámci Yandexu, firma ale očekává, že se jí v budoucnu podaří tento proces automatizovat. Samořídící taxíky již absolvovaly 8 000 jízd jak s, tak bez řidičů, kteří spolu se vzdálenými operátory sledují chování vozu. Do čtyř let chtějí Rusové postavit auto bez volantu, který bude schopné zcela samostatného fungování.

Aurus kabriolet spatřen v Moskvě. Je to poslední dílek ruské skládačky

Aurus kabriolet spatřen v Moskvě. Je to poslední dílek ruské skládačky

V březnu 2019 podepsali Yandex a Hyundai Mobis dohodu o vytvoření platformy pro bezpilotní vozidla. Tu hodlají nabízet ostatním výrobcům automobilů, kteří na této platformě budou moci stavět své vlastní autonomní automobily.

Článek připravila redakce VTM.cz

TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

dnes | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 83 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků