Runflat: pneumatiky, co jedou i po defektu

Nové modely bavorské automobilky BMW používají samonosné pneumatiky Runflat s možností nouzové jízdy po defektu. Tyto pneumatiky jsou bezpečnější než standardní provedení, navíc nemusíte ve špatném počasí měnit rezervu.
Runflat: pneumatiky, co jedou i po defektu

Poznámka: Text je převzat z tiskové zprávy BMW.

Každý vůz BMW Z4, řady 1, řady 6 a MINI Cooper S, jakož i nový sedan řady 3 sériově vybaven pneumatikami Runflat, které umožňují při úplné ztrátě tlaku vzduchu pokračovat v jízdě rychlostí maximálně 80 km/h bez bezprostřední výměny kola. Pro vozy BMW řady 5 a 7, vozy MINI a MINI Cooper jsou v nabídce volitelné výbavy.

Jeden z předních německých motoristických časopisů potvrdil po rozsáhlých jízdních testech přednosti pneumatik Runflat používaných na vozech BMW. Ve srovnání se všemi ostatními systémy pneumatik nabízejí pneumatiky Runflat za normálních podmínek používání zvýšenou jízdní dynamiku s lepší adhezí a při defektu pneumatiky kratší brzdnou dráhu, a také vyšší komfort než ostatní pneumatiky pro nouzový dojezd.

Tip: Michelin Tweel, pneumatiky, co nepotřebují vzduch

Defekt pneumatiky beze strachu

Děsivým snem každého řidiče je případ, kdy dojde k defektu pneumatiky v dlouhém dálničním tunelu nebo v noci za hustého deště na dálnici bez odstavných pruhů. Úlevu přinášejí samonosné pneumatiky s možností nouzové jízdy, takzvané pneumatiky Runflat. Výměna kola na místě se stává zbytečná a je možné pokračovat v jízdě například do nejbližšího pneuservisu.

Doplňková elastická vložka z teplotně velmi stabilní pryžové směsi v bočnicích pneumatik brání tomu, aby se prázdná pneumatika zahřála až ke vznícení. Proto umožňují samonosné pneumatiky bezproblémovou jízdu, i když v nich není žádný tlak, na vzdálenost cca 150 km i při plném zatížení vozu. Při nižším zatížení nebo v případě, že není pneumatika zcela bez tlaku, je možné ujet vzdálenost několikanásobně větší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Řez pneumatikou Runflat

Pohodová jízda i po defektu

Kromě toho nabízí nová technologie pneumatik zejména při velmi náhlém poklesu tlaku výjimečné bezpečnostní rezervy. Díky speciálně tvarovanému ráfku EH2 se nemůže pneumatika Runflat z něho svléknout ani při náhlém poklesu tlaku. To s sebou přináší právě při rychlé jízdě a na klikatých vozovkách podstatně vyšší bezpečnost.

Prasknutí běžné pneumatiky staví řidiče většinou do neřešitelné situace. S pneumatikami Runflat zůstává vůz také v této extrémní situaci lehce ovladatelný a směrově stabilní. Prudké řídící manévry nejsou nutné, zvláště když ABS, ASC a DSC zůstávají plně funkční a podporují řidiče.

Další přednost tohoto speciálního typu ráfků ve srovnání s konkurenčními systémy: pokud v některých případech nejsou krátkodobě k dispozici identické pneumatiky Runflat, může se v nouzi použít také tradiční náhradní pneumatika.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Srovnání s klasickou pneumatikou (vlevo)

Větší bezpečnost

Díky značně vyšší bezpečnostní rezervě se nemusí zákazník při koupi omezovat v komfortu a profituje ze zvýšené jízdní dynamiky. Protože jízdní vlastnosti a optický vzhled pneumatik Runflat jsou při poklesu tlaku vzduchu tak nepostřehnutelně, nemusí řidič vždy zpozorovat, že došlo k defektu pneumatiky. Proto je použití této technologie vždy spojeno se sériovým prvkem – indikátorem defektu pneumatiky (RPA).

RPA řidiče včas varuje optickým a akustickým varovným signálem před poklesem tlaku vzduchu. Většině případů poškození pneumatik předchází pomalý únik vzduchu. Ten je zjištěn na základě rozdílného počtu otáček kol, který zaznamenávají snímače ABS.

Chybí rezerva

Kromě přínosu v oblasti bezpečnosti má zákazník prospěch ještě na jiném místě: Díky absenci náhradního kola a zvedáku se ušetří například u modelů řady 7 až 27 kg hmotnosti a zavazadlový prostor má o 90 litrů větší objem. U sedanu řady 3 je hmotnost nižší asi o deset kilogramů. Současně je k dispozici o 70 l větší objem zavazadlového prostoru.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků