Runflat: pneumatiky, co jedou i po defektu

Nové modely bavorské automobilky BMW používají samonosné pneumatiky Runflat s možností nouzové jízdy po defektu. Tyto pneumatiky jsou bezpečnější než standardní provedení, navíc nemusíte ve špatném počasí měnit rezervu.
Runflat: pneumatiky, co jedou i po defektu

Poznámka: Text je převzat z tiskové zprávy BMW.

Každý vůz BMW Z4, řady 1, řady 6 a MINI Cooper S, jakož i nový sedan řady 3 sériově vybaven pneumatikami Runflat, které umožňují při úplné ztrátě tlaku vzduchu pokračovat v jízdě rychlostí maximálně 80 km/h bez bezprostřední výměny kola. Pro vozy BMW řady 5 a 7, vozy MINI a MINI Cooper jsou v nabídce volitelné výbavy.

Jeden z předních německých motoristických časopisů potvrdil po rozsáhlých jízdních testech přednosti pneumatik Runflat používaných na vozech BMW. Ve srovnání se všemi ostatními systémy pneumatik nabízejí pneumatiky Runflat za normálních podmínek používání zvýšenou jízdní dynamiku s lepší adhezí a při defektu pneumatiky kratší brzdnou dráhu, a také vyšší komfort než ostatní pneumatiky pro nouzový dojezd.

Tip: Michelin Tweel, pneumatiky, co nepotřebují vzduch

Defekt pneumatiky beze strachu

Děsivým snem každého řidiče je případ, kdy dojde k defektu pneumatiky v dlouhém dálničním tunelu nebo v noci za hustého deště na dálnici bez odstavných pruhů. Úlevu přinášejí samonosné pneumatiky s možností nouzové jízdy, takzvané pneumatiky Runflat. Výměna kola na místě se stává zbytečná a je možné pokračovat v jízdě například do nejbližšího pneuservisu.

Doplňková elastická vložka z teplotně velmi stabilní pryžové směsi v bočnicích pneumatik brání tomu, aby se prázdná pneumatika zahřála až ke vznícení. Proto umožňují samonosné pneumatiky bezproblémovou jízdu, i když v nich není žádný tlak, na vzdálenost cca 150 km i při plném zatížení vozu. Při nižším zatížení nebo v případě, že není pneumatika zcela bez tlaku, je možné ujet vzdálenost několikanásobně větší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Řez pneumatikou Runflat

Pohodová jízda i po defektu

Kromě toho nabízí nová technologie pneumatik zejména při velmi náhlém poklesu tlaku výjimečné bezpečnostní rezervy. Díky speciálně tvarovanému ráfku EH2 se nemůže pneumatika Runflat z něho svléknout ani při náhlém poklesu tlaku. To s sebou přináší právě při rychlé jízdě a na klikatých vozovkách podstatně vyšší bezpečnost.

Prasknutí běžné pneumatiky staví řidiče většinou do neřešitelné situace. S pneumatikami Runflat zůstává vůz také v této extrémní situaci lehce ovladatelný a směrově stabilní. Prudké řídící manévry nejsou nutné, zvláště když ABS, ASC a DSC zůstávají plně funkční a podporují řidiče.

Další přednost tohoto speciálního typu ráfků ve srovnání s konkurenčními systémy: pokud v některých případech nejsou krátkodobě k dispozici identické pneumatiky Runflat, může se v nouzi použít také tradiční náhradní pneumatika.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Srovnání s klasickou pneumatikou (vlevo)

Větší bezpečnost

Díky značně vyšší bezpečnostní rezervě se nemusí zákazník při koupi omezovat v komfortu a profituje ze zvýšené jízdní dynamiky. Protože jízdní vlastnosti a optický vzhled pneumatik Runflat jsou při poklesu tlaku vzduchu tak nepostřehnutelně, nemusí řidič vždy zpozorovat, že došlo k defektu pneumatiky. Proto je použití této technologie vždy spojeno se sériovým prvkem – indikátorem defektu pneumatiky (RPA).

RPA řidiče včas varuje optickým a akustickým varovným signálem před poklesem tlaku vzduchu. Většině případů poškození pneumatik předchází pomalý únik vzduchu. Ten je zjištěn na základě rozdílného počtu otáček kol, který zaznamenávají snímače ABS.

Chybí rezerva

Kromě přínosu v oblasti bezpečnosti má zákazník prospěch ještě na jiném místě: Díky absenci náhradního kola a zvedáku se ušetří například u modelů řady 7 až 27 kg hmotnosti a zavazadlový prostor má o 90 litrů větší objem. U sedanu řady 3 je hmotnost nižší asi o deset kilogramů. Současně je k dispozici o 70 l větší objem zavazadlového prostoru.

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků