Run-flat - nejde jen o výměnu kola

Podle statistik není poškození pneumatiky častou událostí. Když k němu však dojde, může jít i o život.

Koneckonců jsou pneumatiky jedinou styčnou plochou vozidla s vozovkou. Stále častěji používaným řešením, jak snížit riziko nehody při poškození pneumatiky, je montáž pneumatik typu run-flat. Ty jsou na rozdíl od běžných pneumatik schopné unést hmotnost vozidla i po kompletní ztrátě tlaku. Vůz tak zůstává provozuschopný a především plně ovladatelný, čímž lze zamezit mnoha nebezpečným situacím s často tragickými následky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Mezi pionýry uvádění pneumatik run-flat do praxe patří automobilka BMW, která je začala montovat na vozy řady 3 již v roce 1984.

Zesílené boční stěny

Nejrozšířenějším typem pneumatik run-flat s mnoha miliony vyráběných exemplářů ročně jsou pláště s vyztuženými bočními stěnami, které unesou hmotnost vozidla a udrží se na ráfku i při velkém příčném zatížení a jízdě rychlostí až 80 km/h (bezpečný dojezd činí až 160 km).

Vzhledem k tomu, že jízdní vlastnosti se při úniku vzduchu nemusí při normální jízdě citelně změnit, mají vozy s pneumatikami run-flat zpravidla systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, který řidiče na případnou ztrátu tlaku upozorní.

Klepněte pro větší obrázek

Úspěšné i neúspěšné alternativy

Zajímavou cestou se vydala společnost Continental, která koncernu Volkswagen dodává tzv. samozacelující se pneumatiky. Ty jsou uvnitř opatřeny speciální vrstvou viskózního materiálu, který automaticky uzavře otvor po průrazu pneumatiky způsobeném předmětem o průměru až 5 mm. Od roku 2008 bylo vyrobeno více než 2 miliony pneumatik s technologií ContiSeal.

Naopak v roli outsidera zůstal systém Michelin PAX s vnitřním nosným prstencem z plastu. Jeho nevýhodou je totiž kromě vyšší ceny nekompatibilita s běžnými ráfky a nutnost používat speciální nástroje pro „obouvání“ pneumatik.

Horší komfort

Mezi hlavní obecné nedostatky pneumatik run-flat v porovnání s konvenčními pneumatikami patří horší schopnost absorpce rázů od nerovností kvůli menší poddajnosti vyztužených bočních stěn a vyšší hmotnost zvětšující neodpružené hmoty. Nicméně s každou novou generací pneumatik run-flat se daří jejich jízdní vlastnosti zlepšovat, takže případné nedostatky se projevují zpravidla už jen v extrémních situacích.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek


Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků