Run-flat - nejde jen o výměnu kola

Podle statistik není poškození pneumatiky častou událostí. Když k němu však dojde, může jít i o život.

Koneckonců jsou pneumatiky jedinou styčnou plochou vozidla s vozovkou. Stále častěji používaným řešením, jak snížit riziko nehody při poškození pneumatiky, je montáž pneumatik typu run-flat. Ty jsou na rozdíl od běžných pneumatik schopné unést hmotnost vozidla i po kompletní ztrátě tlaku. Vůz tak zůstává provozuschopný a především plně ovladatelný, čímž lze zamezit mnoha nebezpečným situacím s často tragickými následky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Mezi pionýry uvádění pneumatik run-flat do praxe patří automobilka BMW, která je začala montovat na vozy řady 3 již v roce 1984.

Zesílené boční stěny

Nejrozšířenějším typem pneumatik run-flat s mnoha miliony vyráběných exemplářů ročně jsou pláště s vyztuženými bočními stěnami, které unesou hmotnost vozidla a udrží se na ráfku i při velkém příčném zatížení a jízdě rychlostí až 80 km/h (bezpečný dojezd činí až 160 km).

Vzhledem k tomu, že jízdní vlastnosti se při úniku vzduchu nemusí při normální jízdě citelně změnit, mají vozy s pneumatikami run-flat zpravidla systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, který řidiče na případnou ztrátu tlaku upozorní.

Klepněte pro větší obrázek

Úspěšné i neúspěšné alternativy

Zajímavou cestou se vydala společnost Continental, která koncernu Volkswagen dodává tzv. samozacelující se pneumatiky. Ty jsou uvnitř opatřeny speciální vrstvou viskózního materiálu, který automaticky uzavře otvor po průrazu pneumatiky způsobeném předmětem o průměru až 5 mm. Od roku 2008 bylo vyrobeno více než 2 miliony pneumatik s technologií ContiSeal.

Naopak v roli outsidera zůstal systém Michelin PAX s vnitřním nosným prstencem z plastu. Jeho nevýhodou je totiž kromě vyšší ceny nekompatibilita s běžnými ráfky a nutnost používat speciální nástroje pro „obouvání“ pneumatik.

Horší komfort

Mezi hlavní obecné nedostatky pneumatik run-flat v porovnání s konvenčními pneumatikami patří horší schopnost absorpce rázů od nerovností kvůli menší poddajnosti vyztužených bočních stěn a vyšší hmotnost zvětšující neodpružené hmoty. Nicméně s každou novou generací pneumatik run-flat se daří jejich jízdní vlastnosti zlepšovat, takže případné nedostatky se projevují zpravidla už jen v extrémních situacích.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek


Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků