ŘSD: „Chceme zdvojnásobit délku dálnic v ČR“

24 komentářů

rejpal
10. června • 19:48

než hecovat lidí a vytvařet zbytečné nádeje je třeba zprovoznit dalnici D1.Ale spiš to vypádá že ŘSD umí pouze slibovat.

sayza
10. června • 2:37

Co tak zdvojnasobit sirku dalnic? To bych bral ...

JJ
10. června • 13:28

To je cesta do pekel... viz Ruhrgebiet v Německu nebo Randstad v Holandsku. Slepé flákání dálnic ani jejich rozšiřování toho moc neřeší. Je potřeba rozumně řešit silniční síť jako celek. Když uděláte slušné provinciální (státní?) silnice a dostanete tím z dálnic ty, kteří je používají pro dvacetikilometrové dojíždění do práce, uděláte pro plynulost dálničního provozu daleko víc, než když přistavíte další pruhy.

Upřímně řečeno, já osobně se domnívám, že třeba okolo Prahy se může postavit třeba pětiproudá dálnice, ale pokud tamtudy bude dál projíždět v podstatě každý, kdo se potřebuje dostat z jedné části Čech do druhé, je to jen otázka času, kdy se i těch pět pruhů naplní.

Z
10. června • 17:39

Co se týká měst, tak by se mělo zapracovat na integraci aut s MHD. Auto po cestě použíje dálnici/silnici, městský okruh, městskou radiálu a parkovací místo v šírším centru. Má-li kolejová MHD dostatečnou kapacitu, tak se ten řetězec dá zredukovat na silnice/dálnici a koleje pro šalinu nebo tunel pro metro - uleví se radiálám a sníží se emise ve městě.

Co chybí jsou podle mého názoru: záchytná parkoviště na okraji měst + zpoplatnění vjezdu do širšího centra města (*), kapacita páteří MHD a s tím související kultura cestování.
(*) nesmysl bez těch záchytných parkovišť

Dusan
12. června • 12:09

Tim se nic nevyresi. Problem je totiz v tom, ze na ta zachytna parkoviste a mestsky okruh se ti lide proste nedostanou. To k cemu u nas totiz doslo je, ze stat nechal kolem Prahy postavit ohromne plochy satelitnich mestecek (mluvime o stovkach tisic obyvatel) ovsem nepostaral se o vybudovani dopravni infrastruktury. Vysledek je, ze treba kolem Pruhonic a vubec na jihu Prahy jsou tisice baracku jejichz majitele se vubec nejsou schopni rozumne dostat na kraj Prahy kde zacina MHD. Sice se trochu rozsirila D1cka u Prahy, ale nevyresila se situace u Chodova, napojeni na Jizdni spojku a podobne. Vysledkem je pravidelny kazdodenni teror na techto silnicich. Az se dostavi dalsi zony kolem Berouna zlikviduje se prujezdnost i na D5 a az se plne rozsiri Zdiby a ty lokality kolem (kde zatim jenom zacinaji) tak i Teplicka dalnice. Satelitni mestecka je totiz sice vcelku dobry koncept bydleni ovsem predpoklada minimalne osmiproude dalnice hvezdicovite do mesta a podobne velky okruh. Jinak udelaji ze silnic plechovy masakr.

Z
13. června • 15:49

Já su z Brna a tady jsou nejzatíženější právě ty radiály a okruh.

Saman
9. června • 14:28

Si delaj prdel ne, cca 350 mega za 1 km dalnice mezi Vyskovem a Vrchoslavicemi, to u toho rovnou stavej soubezne metro ne. Bejt majitel mega firmy co stavi silnice se asi dost vyplati, a taky bejt ten urednik a polityk co to orazitkuje, to musi bejt pekna provize "uplatek".

xpaja
10. června • 18:32

350 mil. je celkem slušnej průměr ty ceny jsou tak od 250 do 1000, záleží na množství zemních prací. Na rovině kde se nemusí moc kopat, je to tak těch 300, kde jsou zy zemní práce trochu potřeba tam už to je tak 500 mil. Jinak orientační ceny dle ŘSD na D11 Poděbrady - Hradec (48,3km) - 19 mld. a D8 Ústí - Německo (23,4km) 19 mld. Ale samozřejmě to bude ještě o dost dražší.   

masinka
9. června • 16:27

Vzdyt kazdy vi, jak se dneska stavi. Kunkurs na usek dalnice vyhraje napr. Skanska, Strabag, SSZ, Metrostav a dalsi velsi hraci, ale protoze na to samozrejme nemaji papacity, tak casti useku a jednotlive objekty prerozdeli mezi jednotlive podzhotovitele, ale pozor tady se vetsinou jedna o vychcanky, kteri na tu praci ani nesahnou a prerozdeluji ji vesele dale, takze skutecnou praci vykona az treti nebo ctvrty subjekt v rade a to je ta katastrofa. Tem dvoum nebo trem predeslym z toho kazdemu zbude cca 20%!! Tohle je duvod, proc jsou dalnice u nas tak drahe.

mirek
9. června • 19:33



Naprostá pravda. Otec mého známého je majitelem jedné takové firmy, tuším že na dálnicích dělají jenom opravy, protože na stavbu nemají techniku a to si na to ještě najímají subdodavatele, ale co vám budu povídat. Už neví jaké by si koupil auto, dovolená na Seychellách, Maledivách nebo Novým Zélandu je pro něj asi stejně vzrušující jako pro nás obyčejné smrtelníky Istrie. Vždycky jenom slýchám, kde zase "táta byl" a divím se jakto že ten člověk v podstatě není vůbec v práci. Asi být nemusí, má na to lidi. Má ty správné kontakty, ví, že zakázky dostane, tak co. Taky je prý hodně rozšířená praxe, že si stavební firmy v těch výběrových řízeních dělají vzájemně křoví. Jeden vyhraje v Brně, druhej v Plzni, třetí třeba v Hradci. Výsledek je takovej, že vždycky je stavba pořádně předražená, ať to dělá kdokoliv. To se pak se můžem divit, že v obecně nesrovnatelně dražším Holandsku stojí km dálnice polovinu toho co u nás, jak tady někdo psal.

kruch
10. června • 10:57

NKU na ne, parchanty!

Milan K
9. června • 10:13

jsem četl cca 120 stránkovou studii, kde byla velice dopodrobna rozebírána nákladová část jednoho kilometru dálnic (s ohledem na cenu pracovní síly, techniku - její údržbu i pořízení, nákladovou část meteriálu atd ... Nedokážu posoudit věrohodnost, ale autor na základě uvedených čísel tvrdil, že oproti stávajícímu stavu se dá (s 30 procenty zisku pro stavějící firmu) ušetřit až 40 procent stávající ceny v ČR - a to včetně garancí ceny atd ... navíc s kvalitou německých vysokorychlostních dálnic.
 Bůh suď, nicméně když sleduji některá výběrová řízení a postup jak se dopracovává k výsledné ceně v oborech, ve kterých to dokáži relevantně posoudit, běhá mi mráz po zádech jakou dojnou krávou stát je ...

Anndy
10. června • 12:17

No verim. Ono stale plati, co plati stat je drahsie, ako by muselo.

JJ
9. června • 18:15

Tu studii bych si rád přečetl. Před časem (1999-2000?) se mi dostalo do ruky něco podobného pro Holandsko a už tenkrát mě strašně zarazilo, že i při zdejších vyšších cenách za práci a obecně velmi špatnému podloží (i když to ale zase v ČR kompensuje hornatý terén) jsou schopni stavět dálnice zhruba za 50%-70% ceny, kterou v té době udávali v ČR. To by celkem odpovídalo tomu, co jsi četl Ty.

a
9. června • 15:40

samozrejme. ked si kazdy clanok prihodi najmenej 50% zisk. som presvedceny zeby to slo postavit za patinu.

Stanislav
9. června • 11:16

A máte ji n. máte zdroj?

M
9. června • 9:10

Nevim nevim, katastrofalne nezvladaj opravovat ani soucasnou delku dalnic a silnic a chtej 2x tolik dalnic. To za chvili budou diry i na dalnicich. Pak zase nebude problem s dodrzovanim max. rychlosti - kdo pojede vic jak 100, urazi si kolo v dire (cti pasti na mamuty) a ono ho to priste prejde, jezdit rychle. Kdepak tomu rikam donucovaci prostredek. Kam se hrabe bodovej system.

Stanislav
9. června • 8:23

Milí redakčníci, docela mě zaráží cena těch dálničních úseků, nemáte náladu někde pozjistit a sečlánkovat po čem že to jezdíme, co to stojí, proč je to tak pekelně drahé, nebo tak něco?

Pete
9. června • 9:03

Někde jsem četl, že km dálnic stojí 180 milionů.

Vladik
9. června • 9:29

Pravděpodobně stojí 180mil ale jen v připadě že je to na rovině takže je to uvaleny podlozi na tom natahlej asfalt, svodidla a nejaky prikopy na odvodneni, ale stavbu prodrazujou mosty, nadurovnovnovy krizovatky a pripadny tunely ty sou desne drahy.

a
9. června • 15:37

teda fakt nechapem co moze stat na kilometry asfaltu 180mil czk.....

John
9. června • 2:01

1) Dnes již proběhla tisková konference? To začínala o půlnoci? Nebo v jednu ráno?
2) V ČR je 55 tisíc km silnic a ŘSD by chtělo mít dvojnásobek? Dvojnásobek silnic si opravdu nedokážu představit...

Petr Broža
9. června • 7:56

ad1) Opraveno
ad2) Tisková zpráva se týká dálnic, což je patrné z nadpisu.

JP
9. června • 11:05

a zdvojnasobit do kdy??? - to je docela podstatna informace, ktera unikla, i kdyz s ceskyma politikama a RSD verim, ze na tom meetingu nemusela byt ani zminena ....

Doporučujeme

Články odjinud