Rozum vs. cit: jak kupovat auto, abych ho později co nejvýhodněji prodal?

Když si člověk kupuje auto, parametry jako motor, barvu či výbavu si vybírá často podle srdce. Není ale od věci zapojit i mozek – volbou jednotlivých prvků totiž zároveň rozhodujete o tom, jak výhodně auto za pár let prodáte. Poradíme, co se vyplatí.
Rozum vs. cit: jak kupovat auto, abych ho později co nejvýhodněji prodal?
Seznam kapitol
  1. Nové hity: MPV...; ... a SUV
  2. Jaký motor zvolit?
  3. Než navigaci to raději tempomat; Stříbrná už není hit

Vězte, že až půjdete do bazaru – ať kupovat, či nabízet své auto – najdete tam nejčastěji model Škoda Fabia ve stříbrné či šedé metalíze s klimatizací a benzinovým motorem. Za loňský rok šlo o nejtradičnější vůz v Česku.

„Fabia je pořád v bazarech nejžádanější, její prodeje se v meziročním srovnání zase zvýšily, a to o devět procent,“ říká ředitel prodeje největšího z bazarů AAA Auto Daniel Harant.

Za Fabií v četnosti trůní další klasiky: Octavia, Felicia, dvojka Fordů Focus a Mondeo, Volkswageny Passat s Golfem, Opel Astra či francouzské evergreeny Renault Mégane a Peugeot 307.

„Největšími skokany byly loni modely Volkswagen Passat s nárůstem 45 %, Ford Mondeo s Peugeotem 307 s 37 % a Škoda Superb s 30 %,“ dodává Harant.

Je tedy jasné, že sáhnete-li po těchto modelech, prodáte je při dobré výbavě snadno dál.

Nové hity: MPV…

Čím dál víc jdou v oblibě nahoru vozy kategorie MPV (takzvané velkoprostorové), jako Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira, Škoda Roomster či Fordy C-Max, Galaxy a VW Touran, máme-li zmínit ty nejžádanější.

Trend postupného nárůstu poptávky po vozech třídy MPV se opakuje poslední léta rok co rok. Meziročně rostou o víc než polovinu.

„Vysvitne sluníčko a poptávka po MPV vyletí. Svého vrcholu dosahuje v létě, což pak vyžene vzhůru ceny. Koupí v jiném období než v létě jde ušetřit až několik desítek tisíc korun,“ vysvětluje Harant. O prázdninách se logicky vyplatí prodávat.

Výhodou MPV bývá možnost odvézt až sedm lidí. I když využitím třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem kufru redukuje do takřka nepoužitelných rozměrů.

„Zároveň je na místě připomenout, že místa pro cestující v třetí řadě jsou většinou vhodná jen pro děti. Prostor pro nohy je zde velmi omezený a dospělý člověk či odrostlejší potomek zde nebude chtít strávit déle než půl hodiny. Proto je vhodné vzít k nákupu celou rodinu a přepravní kapacitu vybraného vozu pořádně vyzkoušet,“ připomíná Harant.

Velké oblibě se těší modely, u nichž je možné nevyužitou třetí řadu sedadel úplně sklopit do podlahy. To nabízí například Opel Zafira, Citroën C4 Grand Picasso či Mazda 5. Odpadnou tak starosti s uskladněním vyjímatelných a většinou dost těžkých a neskladných sedaček.

… a SUV

Podobný růst poptávky – meziročně také víc než o polovinu – zaznamenávají rovněž vozy do terénu. Většinou jen do lehčího – ty jsou označené zkratkou SUV. Pro ně se Češi rozhodují především podle účelu, ke kterému budou vůz využívat.

Asi nejpodstatnější volbou při koupi SUV je rozhodnutí, zda sáhnout i po pohonu všech kol. Logika tomu velí, i když víc než terénními pracanty jsou dnes SUV spíš módní záležitostí, s nimiž často lidé jezdí pouze po městě.

Pro následný prodej ale čtyřkolkou nic nezkazíte a rozhodně ji prodáte dráž než dvoukolku. Příplatek za pohon 4×4 přitom není u mnoha nových aut nijak zdrcující, což je vidět třeba u vozů Kia Sportage, Škoda Yeti či Hyundai ix35.

 

 

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nové hity: MPV...; ... a SUV
  2. Jaký motor zvolit?
  3. Než navigaci to raději tempomat; Stříbrná už není hit
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků