Roztahovat auta je stále obtížnější a nebezpečnější

13 komentářů

Renda
7. března • 9:46

Je zajímavé, jak se na toto téma diskutuje a přitom je to prosté.

K nastartování spalovacího motoru je prostě nutné s ním dostatečně zatočit! Pohodlně se o to stará starter,ale v případě, že toho není schopen ať už svojí vinou nebo vinou slabé baterie, můžeme motorem zatočit klidně jinak (roztažením nebo jízdou z kopce). Jediné důležité přitom je, že se s ním musí zatočit S CITEM (kvůli rozvodu). Jelikož výrobci motorů předpokládají, že citlivého přístupu nejsou mnozí řidiči schopni, raději roztahování zakazují. Přitom samozřejmě stačí vhodný převodový stupeň a citlivá práce se spojkou. Mám to v praxi mnohokrát ověřené.

Jiná věc je, pokud se nám nepodaří motor nastartovat a dojde k nahromadění paliva v katalyzátoru. To je problém (následné vznícení paviva v katalyzátoru),ale zde vůbec nezáleží na tom, zda k tomu došlo roztáčením startérem nebo roztahováním! Pokud však auto roztáhneme nebo nastartujeme jízdou z kopce, je pravděpodobnost korektního nastartování mnohem větší (nejedná-li se o jinou zásadní závadu), než když se o to opakovaně pokoušíme se slabou baterií nebo s impotentním startérem. Z tohoto hlediska je tedy včasné a šetrné roztažení dokonce vhodnější než marné pokusy se startérem.

PX-50
14. března • 14:47

Před rokem jsem si pořídil Opel Vectra 2,2 benzín. Prý je tam nějaý americký motor. Ale jak vidím, jeho velkou výhodou je to, že má rozvod řetězem. Můžu tedy roztahovat? V servisu mi tvrdili, že roztahování je nebezpečné pro katalyzátor.

X12345678
14. března • 16:10

Klasické matení pojmů.

Katalyzátor může poškodit každé spouštění při kterém jde do válců palivo ale nespaluje se. Nespálené palivo se nashromáždí v katalyzátoru a pokud se následně podaří motor spustit (ať už roztažením nebo spouštěčem), hrozí poškození katalyzátoru. S rozvodem to nemá absolutně nic společného. Pokud je tedy vstřikování i zapalování v pořádku a v baterii není dost energie na roztočení motoru ale je tam energie na zapálení směsi, opatrné roztažení na krátké vzdálenosti není zásadním problémem.

Problém roztahování vozů s motorem který má rozvodový řemen je jiný. Zatímco spouštěč "roztočí motor" bezpečným způsobem který vzniklými silami neohrozí ani pevnost řemene ani jeho bezpečný kontakt s ozubením na poháněných hřídelích, u uvedení motoru do pohybu roztažením to není možné bezpečně zaručit a při roztažení dojde skokově k nárůstu otáček na hodnotu výrazně vyšší než jsou bezpečné spouštěcí otáčky a to je jádro problému. A u dieselů kde řemen pohání nejen vačku(y) ale i čerpadlo, nastává v tom okamžiku zátěž skutečně etrémní.

PX-50
17. března • 12:00

Děkuji za vysvětlení. Nicméně cítím, že roztahování skutečně až v nouzi nejvyšší. Ještě jednou dík.

Michal
14. března • 10:36

Ahoj odborníci, a proč se můžou zapřahat starý auta a nový ne? Dávají se do nových snad horší řemeny??? Dík za odpově´d

MF
7. února • 17:29

Pozor ztrata casu!

matuS
5. února • 3:00

no, ja sa kludne pridam :)

dobre sa to cita po vas oboch, lepsie ako po tom panovi dochodcovi Dolejsovi :)

Petr
3. února • 9:53

Autor zřejmě zapomněl na to nejdůležitější riziko. Tím je přetržení nebo přeskočení rozvodového řemene. Tento způsob rozvodu totiž dnes používá naprostá většina motorů. Má své výhody v podobě nízké hlučnosti nebo nízké výrobní i konstrukční náročnosti. Horší to je s trvanlivostí a odolností. Společně s brzdovými segmenty je to asi jediný díl auta, u kterého bych za žádných okolností nepřekročil lhůtu výměny doporučenou výrobcem.

Problémy, které autor popsal jsou sice reálné, ale pokud zachovám základní pravidla: tedy nebudu rozbíhat motor na jedničku při 30 km/h, ale raději na dvojku a ještě lépe na trojku, spojku budu pouštět opatrně a postupně, pak u motoru s OHV, nebo řetězovým rozvodem téměř určitě nic nezkazím. Samozřejmě to nesmím dělat každý den.

Naprostou většinu poškození při roztahování má na svědomí prasklý nebo pootočený rozvodový řemen. V lepším případě motor neběží nebo běží špatně. V horších případech pak dojde ke vzájemenému kontaktu ventilů (u víceventilových motorů), nebo ke kontaktu ventilu s pístem (u dieselů). V obou případech to skončí nejspíše poškozením hlavy motoru. Pokud budete mít smůlu, můžete shánět také nový polomotor.

Na to, že by to měl být fundovaný článek odborníka je to dosti podstatný nedostatek.

X12345678
4. února • 21:48

Naprostá pravda. Řemen, to je to skutečné riziko roztahování dieselu. Ohnutá ojnice je science fiction, teoreticky to sice možné je ale v praxi je to hloupost.

Pokud na obou stranách tažného lana jsou přítomny alespoň zbytky rozumu, lze i moderní auto s motorem jak benzínovým, tak naftovým uvést do chodu opatným roztažením. (Logicky pouze tehdy, pokud je na vině startér nebo slabá ale ne úplně prázdná baterie). A není přitom nezbytně nutné motor poškodit. Funguje-li startér, jsou samozřejmě lepší startovací kabely.

Vozy s automatickou převodovkou startovat roztažením nejde ne proto že by proti tomu byly technicky jištěny, jak se autor pokouší tvrdit, ale proto že přenos síly mezi motorem a převodovkou zajišťuje hydraulická spojka (měnič) a ta bez točícího se motoru jaksi nepracuje. To je konstrukční vlastností a ne záměrným zabezpečením proti tažení.

Petr
4. února • 23:01

Není co dodat. Snad jen s těmi automaty je to ještě trochu jinak. Běží totiž o to, že automatická převodovka je mimo jiné řízena poměrně složitou soustavou třecích spojek (obdoba synchronizačních z mechanické), které při různých kombinací spojení a rozpojení určitých částí planetového soukolí zajišťují přenos hnací síly v patřičném převodovém poměru na vstupní část hydrodynamického měniče.

Právě tyhle spojky jsou ovládány hydraulicky tlakovým olejem. Když ale převodovka tlak nemá, jsou tyto spojky zpravidla sepnuté a soukolí se tak nemůže otáčet. Pokud se budu snažit převodovku v takovém stavu rozpohybovat (což i přes hydrodynamický měnič lze), pak ji nejspíše poškodím. Proto jsou některé typy skutečně chráněné proti roztahování různými systémy.  U ostatních je jen na řidiči, aby ho nic takového nenapadlo.

No každopádně to vypadá, že si tu asi budeme povídat jen mezi sebou, sem zvědavý jestli se někdo přidá...

Peter L
6. února • 14:44

rád by som sa opýtal, ako sa zistí, či nedošlo k poškodeniu motora. Raz mi zhasol motor (1,9 TDI 81 kW), a nechtiac som pustil spojku - bol som trošku rozbehnutý dole kopcom, tak 15 km/h, myslím, že som tam mal dvojku. Spolujazdec mi hneď vynadal, že také kraviny pri TDI nech si odpustím, pokiaľ nechcem zničiť motor. Priznám sa ale, v manuáloch k vozidlu som žiadnu výstrahu o rozťahovaní TDI nenašiel.

Ďakujem

Petr
6. února • 21:34

No, jestli motor běží jak má a neztratil výkon, tak bych to neřešil. Jediné co hrozí, je poškození rozvodového řemenu a ten kdyby přeskočil (což by jistě udělal kdyby se poškodil - pokud by rovnou nepraskl), tak se tenhle motor téměř určitě potká (ventil x píst), a i kdyby náhodou ne, tak jistě poběží spíš jako traktor.

Docela mě ničí, že redakce tenhle příšerný článek nechává raději být, než aby připustila chybu a omluvila se (aspoň v diskuzi). S tímhle článkem by totiž autora vykopli i z toho nejhoršího servisu. Na jinak solidním serveru je to ostuda. Schválně jestli se aspoň teď někdo ozve.

LK
6. února • 11:29

Ja se nepridam, ale diky za takove pripominky. Aspon budu zas o neco vic vedet (a protoze automat mam, tuplem me to zajima )

Doporučujeme

Články odjinud