Roztahovat auta je stále obtížnější a nebezpečnější

Kdysi to nebyl problém – když motor nechtěl chytit, byla tu vždycky poslední možnost v podobě roztažení vozidla. Pokud nebyla příčinou nějaká vážnější závada, slavila metoda většinou úspěch. Moderním vozidlům roztahování ale nesvědčí a může dokonce přivodit i nenapravitelné poškození motoru.
Roztahovat auta je stále obtížnější a nebezpečnější

Nebezpečí hrozí agregátům zážehovým i vznětovým. Každému z jiného důvodu, ale výsledek mlže být stejný: škoda s vysokými náklady na opravu.

Zejména vznětové motory pracují ve spalovacím prostoru s takovými tlaky, materiál jim odolává jen ve správném režimu. Jestliže takový vůz roztahujeme, vznikne tlak, který může způsobit i ohnutí ojnice. Tedy něco podobného, jako když se pokoušíme nastartovat motor, který nasál vodu. Třeba při projíždění zaplavené silnice do výše, že sání je už pod hladinou. Nestlačitelná voda ojnice ohne.

Podobně je tomu i při roztahování, kdy nedochází ke spalování a tlak může být zhoubný. To samozřejmě platí i o zážehových motorech.

U nich hrozí ještě další nebezpečí. Ve chvíli, kdy je do spalovacího prostoru nasávána směs, ale nedochází k jejímu zapálení a vyhoření, hromadí se tu. Postupně je vytlačována do dalších partií agregátu, tedy do výfukového potrubí a dále. Po náhlém vzplanutí dojde k jejímu vznícení i za spalovacím prostorem, nejhorší je to v katalyzátoru. Vzniká tu vysoká teplota a keramická nebo kovová vložka katalyzátoru vyhoří.

Takovou závadu okamžitě nepoznáme, ale projeví se při měření emisí. Účinnost katalyzátoru je nulová a vložka musí být nahrazena novou. To není právě levná záležitost, spodní hranice je někde u 35 000 Kč a u dražších aut je pochopitelně ještě o hodně výš.

Roztahovat se tedy nemusí vyplatit. Takové katastrofální důsledky nenastávají pochopitelně ve všech případech, ale zejména katalyzátory jsou v nebezpečí velmi reálném.

Vozy se samočinnou převodovkou samozřejmě nelze roztahovat vůbec, ty jsou chráněny svou technikou už samy o sobě.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků