Roztahovat auta je stále obtížnější a nebezpečnější

Kdysi to nebyl problém – když motor nechtěl chytit, byla tu vždycky poslední možnost v podobě roztažení vozidla. Pokud nebyla příčinou nějaká vážnější závada, slavila metoda většinou úspěch. Moderním vozidlům roztahování ale nesvědčí a může dokonce přivodit i nenapravitelné poškození motoru.
Roztahovat auta je stále obtížnější a nebezpečnější

Nebezpečí hrozí agregátům zážehovým i vznětovým. Každému z jiného důvodu, ale výsledek mlže být stejný: škoda s vysokými náklady na opravu.

Zejména vznětové motory pracují ve spalovacím prostoru s takovými tlaky, materiál jim odolává jen ve správném režimu. Jestliže takový vůz roztahujeme, vznikne tlak, který může způsobit i ohnutí ojnice. Tedy něco podobného, jako když se pokoušíme nastartovat motor, který nasál vodu. Třeba při projíždění zaplavené silnice do výše, že sání je už pod hladinou. Nestlačitelná voda ojnice ohne.

Podobně je tomu i při roztahování, kdy nedochází ke spalování a tlak může být zhoubný. To samozřejmě platí i o zážehových motorech.

U nich hrozí ještě další nebezpečí. Ve chvíli, kdy je do spalovacího prostoru nasávána směs, ale nedochází k jejímu zapálení a vyhoření, hromadí se tu. Postupně je vytlačována do dalších partií agregátu, tedy do výfukového potrubí a dále. Po náhlém vzplanutí dojde k jejímu vznícení i za spalovacím prostorem, nejhorší je to v katalyzátoru. Vzniká tu vysoká teplota a keramická nebo kovová vložka katalyzátoru vyhoří.

Takovou závadu okamžitě nepoznáme, ale projeví se při měření emisí. Účinnost katalyzátoru je nulová a vložka musí být nahrazena novou. To není právě levná záležitost, spodní hranice je někde u 35 000 Kč a u dražších aut je pochopitelně ještě o hodně výš.

Roztahovat se tedy nemusí vyplatit. Takové katastrofální důsledky nenastávají pochopitelně ve všech případech, ale zejména katalyzátory jsou v nebezpečí velmi reálném.

Vozy se samočinnou převodovkou samozřejmě nelze roztahovat vůbec, ty jsou chráněny svou technikou už samy o sobě.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků