Rozšíření mýtného nemusí „vyhnat“ kamiony ze silnic nižších tříd

České silnice jsou v havarijním stavu, samá díra či výtluk. Řidiči musí mnohde jezdit pomaleji, aby nepomohli svým vozům na vrakoviště.  Na opravy nejsou peníze a teď to vypadá, že se bude za takové tankodromy ještě platit mýtné. Ministerstvo dopravy totiž chce do dvou let do tohoto systému začlenit všechny silnice první třídy a stovky kilometrů druhých tříd. Dosud bylo pro vozy nad 3,5 tuny zpoplatněno dohromady 1100 kilometrů dálnic, rychlostních komunikací a vozovek první třídy.

Hlavním tohoto důvodem tohoto opatření je sehnat prostředky na opravy a údržbu rozbitých vozovek. Na zhoršení stavu silnic nižších tříd se podepsala právě nákladní doprava, protože autodopravci kvůli ušetření za mýtné, vedli trasy kamionů mimo hlavní zpoplatněné tahy, a tak motivem rozšíření mýtného je i vrátit kamiony tam, kam patří.

Otázkou však je, jestli se řidiči vozů s těžkými náklady po rozšíření mýta vrátí na dálnice a rychlostní úseky. „Bude záležet na míře zpoplatnění. Pokud bude alternativní trasa z důvodu zavedení mýta dražší než dálnice, pojedu po dálnici. V opačném případě zůstanu na silnicích nižších tříd a zvednu cenu pouze o nové mýtné,“ řekl AutoRevue.cz Petr Koblížek, analytik dopravy z logistické společnosti Šmídl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další zpoplatnění pro kamiony má přinést peníze na opravy poničených silnic

Počet kilometrů, na které má být uvaleno placení mýtného, se po úpravě proti současnému stavu zvýší pětinásobně. Ministerský úředník Milan Dont, který má zpoplatnění silniční sítě na starosti, připouští, že jde o evropský unikát. Nicméně to je prý jediná cesta, jak vybrat dostatek peněz na záchranu zubožených silnic.

„V zahraničí jsou většinou zpoplatněné pouze dálnice a rychlostní komunikace. Silnice prvních tříd naprosto výjimečně. Co vím, tak snad jen na Slovensku. O plošném mýtném na silnicích ještě nižších tříd jsem neslyšel,“ přiznal Koblížek.

Většina kamionů Šmídl splňuje emisní normu EURO 5, díky které využívá slevu na mýtném. Přesto jsou poplatky za něj nezanedbatelné a po dalším zpoplatnění půjdou nahoru. „Na mýto jde nyní čtvrtina našich přímých nákladů. Po jeho rozšíření se ještě zvednou. Ještě jsem neviděl výši sazby, ale odhaduji, že to bude na jednu přepravu dělat tři sta až čtyři sta korun,“ dodal.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků