Rozšíření mýtného nemusí „vyhnat“ kamiony ze silnic nižších tříd

Rozšíření mýtného nemusí „vyhnat“ kamiony ze silnic nižších tříd

České silnice jsou v havarijním stavu, samá díra či výtluk. Řidiči musí mnohde jezdit pomaleji, aby nepomohli svým vozům na vrakoviště.  Na opravy nejsou peníze a teď to vypadá, že se bude za takové tankodromy ještě platit mýtné. Ministerstvo dopravy totiž chce do dvou let do tohoto systému začlenit všechny silnice první třídy a stovky kilometrů druhých tříd. Dosud bylo pro vozy nad 3,5 tuny zpoplatněno dohromady 1100 kilometrů dálnic, rychlostních komunikací a vozovek první třídy.

Hlavním tohoto důvodem tohoto opatření je sehnat prostředky na opravy a údržbu rozbitých vozovek. Na zhoršení stavu silnic nižších tříd se podepsala právě nákladní doprava, protože autodopravci kvůli ušetření za mýtné, vedli trasy kamionů mimo hlavní zpoplatněné tahy, a tak motivem rozšíření mýtného je i vrátit kamiony tam, kam patří.

Otázkou však je, jestli se řidiči vozů s těžkými náklady po rozšíření mýta vrátí na dálnice a rychlostní úseky. „Bude záležet na míře zpoplatnění. Pokud bude alternativní trasa z důvodu zavedení mýta dražší než dálnice, pojedu po dálnici. V opačném případě zůstanu na silnicích nižších tříd a zvednu cenu pouze o nové mýtné,“ řekl AutoRevue.cz Petr Koblížek, analytik dopravy z logistické společnosti Šmídl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další zpoplatnění pro kamiony má přinést peníze na opravy poničených silnic

Počet kilometrů, na které má být uvaleno placení mýtného, se po úpravě proti současnému stavu zvýší pětinásobně. Ministerský úředník Milan Dont, který má zpoplatnění silniční sítě na starosti, připouští, že jde o evropský unikát. Nicméně to je prý jediná cesta, jak vybrat dostatek peněz na záchranu zubožených silnic.

„V zahraničí jsou většinou zpoplatněné pouze dálnice a rychlostní komunikace. Silnice prvních tříd naprosto výjimečně. Co vím, tak snad jen na Slovensku. O plošném mýtném na silnicích ještě nižších tříd jsem neslyšel,“ přiznal Koblížek.

Většina kamionů Šmídl splňuje emisní normu EURO 5, díky které využívá slevu na mýtném. Přesto jsou poplatky za něj nezanedbatelné a po dalším zpoplatnění půjdou nahoru. „Na mýto jde nyní čtvrtina našich přímých nákladů. Po jeho rozšíření se ještě zvednou. Ještě jsem neviděl výši sazby, ale odhaduji, že to bude na jednu přepravu dělat tři sta až čtyři sta korun,“ dodal.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků