Rozšíření mýtného nemusí „vyhnat“ kamiony ze silnic nižších tříd

České silnice jsou v havarijním stavu, samá díra či výtluk. Řidiči musí mnohde jezdit pomaleji, aby nepomohli svým vozům na vrakoviště.  Na opravy nejsou peníze a teď to vypadá, že se bude za takové tankodromy ještě platit mýtné. Ministerstvo dopravy totiž chce do dvou let do tohoto systému začlenit všechny silnice první třídy a stovky kilometrů druhých tříd. Dosud bylo pro vozy nad 3,5 tuny zpoplatněno dohromady 1100 kilometrů dálnic, rychlostních komunikací a vozovek první třídy.

Hlavním tohoto důvodem tohoto opatření je sehnat prostředky na opravy a údržbu rozbitých vozovek. Na zhoršení stavu silnic nižších tříd se podepsala právě nákladní doprava, protože autodopravci kvůli ušetření za mýtné, vedli trasy kamionů mimo hlavní zpoplatněné tahy, a tak motivem rozšíření mýtného je i vrátit kamiony tam, kam patří.

Otázkou však je, jestli se řidiči vozů s těžkými náklady po rozšíření mýta vrátí na dálnice a rychlostní úseky. „Bude záležet na míře zpoplatnění. Pokud bude alternativní trasa z důvodu zavedení mýta dražší než dálnice, pojedu po dálnici. V opačném případě zůstanu na silnicích nižších tříd a zvednu cenu pouze o nové mýtné,“ řekl AutoRevue.cz Petr Koblížek, analytik dopravy z logistické společnosti Šmídl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další zpoplatnění pro kamiony má přinést peníze na opravy poničených silnic

Počet kilometrů, na které má být uvaleno placení mýtného, se po úpravě proti současnému stavu zvýší pětinásobně. Ministerský úředník Milan Dont, který má zpoplatnění silniční sítě na starosti, připouští, že jde o evropský unikát. Nicméně to je prý jediná cesta, jak vybrat dostatek peněz na záchranu zubožených silnic.

„V zahraničí jsou většinou zpoplatněné pouze dálnice a rychlostní komunikace. Silnice prvních tříd naprosto výjimečně. Co vím, tak snad jen na Slovensku. O plošném mýtném na silnicích ještě nižších tříd jsem neslyšel,“ přiznal Koblížek.

Většina kamionů Šmídl splňuje emisní normu EURO 5, díky které využívá slevu na mýtném. Přesto jsou poplatky za něj nezanedbatelné a po dalším zpoplatnění půjdou nahoru. „Na mýto jde nyní čtvrtina našich přímých nákladů. Po jeho rozšíření se ještě zvednou. Ještě jsem neviděl výši sazby, ale odhaduji, že to bude na jednu přepravu dělat tři sta až čtyři sta korun,“ dodal.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků