Rozhovor s českými designéry: proč se vyrábějí nudná auta?

Současní designéři umí nakreslit mnohem hezčí auta, než jaká vídáváme na silnicích. Proč se ale nevyrábějí? Zeptali jsme se těch nejpovolanějších. Pozvání k rozhovoru přijali čtyři automobiloví designéři v čele s Václavem Králem.
Rozhovor s českými designéry: proč se vyrábějí nudná auta?

Pryč jsou doby, kdy jsme před domem vídávali parkovat jen nevzhledné „stopětky, stodvacítky a varťasy“. K vidění jsou dnes daleko pohlednější produkty automobilového průmyslu. Přesto se občas nelze zbavit dojmu, že bychom na silnicích mohli potkávat mnohem krásnější auta. Designéři je umí nakreslit. Proč se ale nevyrábějí? Pozvání k rozhovoru na toto téma přijali Václav Král a Pavel Hušek, dva zkušení představitelé českého automobilového designu, a s nimi Petr Siebert a Stanislav Hanuš, zástupci mladší generace v tomto oboru.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zdá se, že vysokým a polovysokým automobilům patří budoucnost.
Designér Václav Král: „Nedostatek prostoru je patrný na každém
kroku, prostor můžeme nalézt jedině ve výšce. Smart a Mercedes A
považuji za nejvýznamnější modely DaimlerChrysleru v poslední době.
Po modelu Opel Zafira přijde na náš trh model Meriva, který je
pětimístný a měl by být podstatně levnější než Zafira.“

Na automobilovém trhu svádí souboj o přízeň zákazníka racionální design s emocionálním. Který z nich má větší šanci se prosadit?

Václav Král: S dělením na racionální a emocionální design moc nesouhlasím. V sériové výrobě jde vždycky o racionální design. Výrobky například koncernu Volkswagen jsou přímočařejší než francouzského Renaultu, který je rozmanitější. Přesto je i Renault racionální. Sériová výroba musí být racionální.

Pavel Hušek: Za vším jsou lidé, každý národ má svoje specifické estetické cítění. Tak jako má Paříž svoje osobité kouzlo, které je odlišné od jiných evropských měst, tak mají francouzská auta také svá specifika. Francouzi jsou romantičtější než Němci. My jsme někde uprostřed. Líbí se nám precizní mercedesy, ale také auta, která v designu "ulítnou" extravagantnějším směrem. Prodává to, co nabízí tvůrčí skupina. Představenstvo automobilky schvaluje, co jim předloží designérské oddělení. V každém případě vidíme velkou odvahu u současného Renaultu a je to odvaha nejen designérů, ale také manažerů. Může se zdát, že je jednodušší vyrobit tvarově přímočaré auto než vůz komplikovaných křivek. Octavia je krásné sféricky přesné těleso a vyrobit ho není o nic jednodušší než třeba nový Mégane.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Facelift Škody Octavia v roce 2000 nebyl nijak dramatický, přesto
výrazně zasáhl do výrazu přední masky. Designér Pavel Hušek:
„Od počátku byla Octavia podařené auto, ale zepředu na mne
působilo jako smutná teta. Teprve nyní vypadá Octavia živě.“


Petr Siebert: Automobilový trh si rozdělily velké firmy. Například Alfa Romeo vidí zákazníka se sportovním vkusem. Fiat, který patří do stejné skupiny, to vyrovnává a nabízí auta pro odlišné lidi. Svoje místo vedle sebe mají oba designérské směry, emocionální i racionální.

Někteří výrobci mění tvary svých vozidel pozvolna. Jiní sázejí na revoluční změny designu. Co bylo ještě včera vychvalováno, dnes neplatí! Nepřipadá vám, že změnit auto tvarově od základu a ponechat mu stejný název, je svého druhu bezcharakternost?

Stanislav Hanuš: Ne, tak to nelze brát. Existují značky, které se orientují na konzervativní zákazníky. Ti sice chtějí novinku, ale nesmí se moc lišit od jejich ustálené představy o autě. Jiné značky zase prodávají auta lidem, kteří mají rádi zásadní změny. Auto naprosto odlišné od všeho, co dosud po silnicích jezdilo.

Klepněte pro větší obrázek
Alfa Romeo 147 je příkladem emocemi nabitého designu, který však
nepopírá tradici značky. Nezaměnitelnou přední masku vozů Alfa
poznáte už z dálky stejně dobře jako před padesáti roky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Designéři nezapřou vzájemné obohacování. Tvůrcům Seatu Cordoba
i Mazdy6 se nepochybně zalíbily dnes již letité Alfy Romey 156 a 166
(na obrázku model 166).

Petr Siebert: Jde o strategie firem. Když se například model Golf radikálně změní, ztratí zákazníky.

Stanislav Hanuš: Souhlasím, designéři by raději vyráběli odvázanější auta, ale nemohou. U Porsche nemají už roky dostatek odvahy udělat pořádný nový auto a stále vyrábějí model 911.

Pavel Hušek: Jednou to zkusili a bylo neprodejné. Porsche 928 bylo pořádný auto, karosářsky - sochařsky krásně provedené, ale nebylo to ryzí Porsche! Model 911 vyrostl v kultovní auto. Původní je jen ta základní křivka a pořád se líbí. Vůbec nejde o odvahu designérů. Ti se musí podřídit. Po čtyřicátém roce věku si designér rozmyslí prosazovat jen svůj názor. Buď zapadne do celkové linie firmy nebo odejde!

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Dva malé sedany koncernu Volkswagen, ale každý úplně jiný.
Zatímco Škoda Fabia oslovuje konzervativního zákazníka, design
Seatu Cordoba na stejném podvozku je mnohem odvážnější.
Španělská automobilka by ráda získala image Alfy Romeo.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Rozdíl mezi racionálním a emocionálním designem je patrný také
v interiérech vozů. Důraz na funkci korespondující s jistou strohostí
fabie je zřejmý na první pohled, ačkoliv se jedná o porvedení
Elegance ve světlé kůži. Interiér cordoby a také ibizy působí nápaditěji. 


Kdo tedy rozhoduje o konečné podobě nového modelu auta?

Václav Král: Designéři to určitě nejsou. Design je v podstatě služba výrobě!

Pavel Hušek: U Fordu a Opelu sedí každé pondělí dvacet designérů na mítinku a snaží se přesvědčit kolegy o svém názoru. Už před válkou měl u těchto firem designér stejnou hodnotu jako inženýr. Designéři byli na stejné úrovni s představenstvem firmy! Nakonec však musí někdo rozhodnout. Známé krédo dlouholetého šéfa koncernu Volkswagen Ferdinanda Piëcha znělo: Demokracie končí za branami fabriky!

Klepněte pro větší obrázek
Kombík nemusí být nutně usedlý. Dokazuje to to Peugeot 206 SW.
Je ovšem trošku dražší než jiné malé vozy typu kombi.


Václav Král: Mimochodem Piëch, jako vnuk Ferdinanda Porsche, byl geniální technik. Svoji osobní angažovaností vyřešil a prosadil řadu skvělých novinek. Například model Audi Quattro. Když měli v Mladé Boleslavi problémy se zavíráním dveří u Octavie, v pátek do továrny přiletěl a v pondělí jim poslal svůj technický návrh. Od té doby dveře fungovaly!

Stanislav Hanuš: Design spoluvytváří také kupující. Globalizují se názory, globalizuje se i vkus a s ním také automobilový design.

Nezdá se vám, že u většiny automobilů se stále více prosazují agresivní tvary a přední masky vyjadřují mnohdy až příliš nabubřelost.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Majestátný Maybach působí jako kříženec Rolls Royce s Mercedesem S.
Toho prvního má zastínit, ten druhý je pro některé zákazníky
DaimlerChrysler zřejmě málo luxusní.


Stanislav Hanuš: Auta jsou stejná jako jejich zákazníci. Auto do jisté míry svého majitele reprezentuje. Firmy moc dobře vědí, co se lidem libí a co budou kupovat. Auta se dnes nestavějí, aby se co nejvíce líbila, ale aby co nejvíc potenciálních zákazníků neurazila. Ekonomové rozhodují, kolik povolí designérům emocí!

Pavel Hušek: Přesto hrají emoce stále důležitou roli. Slova hezké a ošklivé budou existovat vždycky. Osobně považuji auta za "společenské smetí". Mám je však přesto rád. Jde o to, aby to "smetí" bylo alespoň pohledné!

Klepněte pro větší obrázek
Dočkáme se někdy „odvázaného“ Volkswagenu? Ani model
Touareg jím zdaleka není. Přitom kategorie SUV se
k odvážnějším designerským počinům přímo nabízí.

Designér má tedy jen omezenou možnost ovlivnit podobnu "svého" modelu.

Pavel Hušek: Přesto může prosadit svůj názor! Pokud je kvalitní, má šanci přesvědčit představenstvo firmy. Hodně záleží na povahách těch lidí. Když je ve vedení "monarcha", tak to auto bude vypadat přesně tak, jak si on od začátku představoval. A designér mu ho tak nakreslí. Když ne, letí!

Francouzské značky, ale nejen ony, zvyšují každým novým modelem o několik centimetrů strop karoserie. Německá auta zatím zůstávají klasicky nižší. Dokonce jsme slyšeli z okruhu koncernu Volkswagen názor, že vysoká a polovysoká auta jsou jen módou, která pomine. Prosadí se tato koncepce trvale?

Václav Král: Určitě, protože je to nutnost! Plocha pro život se zmenšuje. To že se nevejdeme, je cítit na každém kroku. Ulice jsou neprůjezdné a prostor lze najít jen ve výšce.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků