Rozhovor: „Rychlost se neměří kvůli nehodovosti, jde o výnosný byznys“

Lidé z občanského sdružení OSBID, které stojí i za billboardem proti takzvanému cyklogenerelu, chtějí podle svých slov hájit zájmy řidičů. Mnohdy se přitom dostávají do křížku s úřady.
Rozhovor: „Rychlost se neměří kvůli nehodovosti, jde o výnosný byznys“
Seznam kapitol
  1. „Nebojujeme s pražskými cyklisty“
  2. „Kvůli hluku by se rychlost měřit neměla“
  3. „Do soukromých kapes jde i přes 60 % peněz z pokut“

Na frekventované Koněvově ulici, která protíná pražský Žižkov, se nedávno objevil nezvyklý billboard. Chcete omezení dopravy a parkování, ptá se sugestivně a dodává, že přesně to navrhuje připravovaný „cyklogenerel“ pro Prahu 3.

Pod billboardem je podepsané málo známé občanské sdružení OSBID. Dali jsme si schůzku s několika jeho představiteli, abychom zjistili, co je to za lidi a jaké mají cíle.

Klepněte pro větší obrázek 
Štěpán Rada a Jana Hojková z občanského sdružení OSBID

AutoRevue.cz: Co máte proti cyklistům?

František Čech, koordinátor OSBID: Vůbec nic. Nemáme ani to nejmenší proti cyklistům, ale vadí nám profesionální cykloaktivisté, kteří jsou placeni z dotací města a agresivně prosazují svoje záměry na úkor mnohem početnějších skupin ostatních uživatelů silnic.

Štěpán Rada, člen OSBID: Cyklogenerel se tváří jako zlepšení podmínek pro cyklisty, ale ve výsledku bude znamenat zhoršení dopravní obslužnosti, menší průjezdnost a úbytek parkovacích míst, kterých se už tak nedostává. Tyhle záměry projednává radnice v úzkém kroužku s profesionálními aktivisty, typicky z hnutí Auto*mat, kde si odhlasují, že veřejnost s tím nadšeně souhlasí. Přitom veřejnost se to prakticky ani nedozví.

Jana Hojková, místopředsedkyně OSBID: To je pravda. Praha 3 cyklogenerel víceméně tají. Když ho chcete najít na jejích stránkách, musíte se k němu složitě prokousat, musíte vědět, kde hledat.

FČ: Když se vám objeví na vývěsce dokument s názvem Dopravní opatření obecné povahy, většinu lidí nenapadne, že to pro ně bude znamenat plošnou instalaci retardérů a méně parkovacích míst. My jsme se o tom dozvěděli v podstatě náhodou. Hned jsme to začali námitkovat, tak uvidíme, jak to dopadne.

Co přesně námitkujete? Cyklogenerel je přece obecný dokument, o retardérech a rušení parkovacích míst se v něm nepíše.

FČ: Cyklogenerel je dokument obecné povahy, jenže z něj budou vyplývat už konkrétní opatření typu „tady se jezdit nebude“. Mluví se například o Slezské ulici, která je dnes volně průjezdná. Podle nás by to dopadlo stejně jako v Karlíně. Plošné omezení rychlosti na 30 km/h ještě nemusí být špatně – Karlín je rezidenční čtvrť, nikoliv tranzitní oblast. Jenže v kombinaci s těmi retardéry znamená, že auta opakovaně brzdí a zrychlují, v ulicích je kvůli tomu vyšší hluk a dokonce i radnice Prahy 8 už přiznává, že to bude muset nějak řešit.

Ve veřejné debatě však často zaznívá argument, že je žádoucí řidičům poněkud „zkomplikovat“ život, dostat je do MHD, protože aut je zkrátka příliš mnoho.

FČ: Definujte mi, co znamená „příliš mnoho aut“.

JH: Já bych na to odpověděla, že MHD je ve špičkách přetížená už teď. Kdybychom všichni vystoupili z aut a přesedli na metro, tramvaje a autobusy, nastal by naprostý kolaps.

ŠR: Podle mě je otázka položená chybně. Vždyť doprava autem v Praze je už teď neuspokojivá, auta popojíždějí v kolonách... Jak konkrétně chcete motivovat člověka, aby tohle nedělal? Nikdo tam přece nestojí z plezíru, neřekne si ráno „dneska si hezky postojím v koloně“. Když se chcete projet, musíte mimo Prahu. Ostatně podle mého názoru je tomu stejně i na kole. Jaký smysl má znepříjemnit někomu život ještě víc, než ho má nepříjemný už teď? To není cesta, jak udělat město lepší pro jeho obyvatele.

Co je tedy vaším cílem?

FČ: Máme to v názvu: svobodná a bezpečná individuální doprava.

JH: Aby se každý mohl dopravovat svobodně podle svého rozhodnutí, bez zbytečných omezení, která nic nepřinášejí.

Tedy pokud se lidé rozhodnou jezdit autem, mají mít právo jím jezdit, to chcete říct?

FČ: Ale většina lidí se přece už rozhodla, že chce autem jezdit. Jak říkal kolega, nikdo si neřekne, že si chce ráno stoupnout do kolony na magistrále. Přesto jen po ní denně projede sto tisíc aut, což reprezentuje víc než sto tisíc lidí. Řidiči hlasují svým chováním, a toto hlasování my považujeme za významnější než hlas několika málo aktivistů, kteří křičí, že auta je potřeba omezit.

Přece jen vám tedy jde hlavně o cyklisty...

ŠR: Ale vůbec ne. Díky tomu, co se stalo i vám, jsme se dostali do zvláštní mediální kličky. Lidé nás začínají vnímat v kontextu toho billboardu, v kontextu diskuzí s Auto*matem. Mediálně jsme se stali organizací, která bojuje s pražskými cyklisty. To ale není podstata naší činnosti.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. „Nebojujeme s pražskými cyklisty“
  2. „Kvůli hluku by se rychlost měřit neměla“
  3. „Do soukromých kapes jde i přes 60 % peněz z pokut“

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků