Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Máme se bát prudkého zdražení benzínu a nafty? Je možné, že ceny porostou, ale prozatím buďte v klidu.
Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Trh s ropou po zásadním prohlášení kartelu OPEC, že zmrazí těžbu na lednové úrovni (nižší objem těžby, ale nijak extrémně nízký), mírně znejistěl a cena se pohnula nahoru. Motoristé sice nyní kupují benzín a naftu o pár haléřů dráž, ale pořád jsou pohonné hmoty o 10 až 15 korun za litr levnější než před několika lety.

Cenu ropy na světových trzích ale neurčuje, jak se spousta lidí domnívá, kartel OPEC. Cenu ropy určuje trh, kartel OPEC vlastně jen reguluje objem těžby. To má ale vliv na cenu, neboť pokud OPEC sníží objem těžby (nabídku) pod rovnovážný stav s poptávkou, cena poleze nahoru. A obráceně.

Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Jenže vysoké ceny ropy, které se před několika lety dostaly na historická maxima, způsobily redukci poptávky a některá odvětví (od energetiky přes průmysl a dopravu po domácnosti) se přeorientovala na jiné zdroje energie. Těžební společnosti navíc začaly hledat ropu jinde a zejména v USA, což je největší odbytiště ropy na světě, se investovalo do nových metod hodně úsilí.

A tak právě trh v USA začal být víceméně soběstačný a objem dovážené ropy soustavně klesal. Svět najednou přestal mít o ropu z kartelu OPEC takový zájem a ten přicházel o svůj podíl na trhu. Nakonec jsme se dostali do stavu, kdy byl trh ropou přesycen a cena začala padat dolů.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Kartel OPEC se obával o svůj podíl na trhu a potřeboval těžit, takže chrlil na trh ropu i přes její přebytek. Nakonec ropa spadla z téměř 140 dolarů za barel v roce 2012 na 25 dolarů začátkem tohoto roku.

Kdo na tom prodělal? Především státy, jejichž ekonomika závisí na vývozu ropy. Mezi postižené ale patří i společnosti, které investovaly do nových těžebních metod, především do tzv. frakování. Tato metoda je drahá a při cenách ropy pod cca 60 USD nemá nemá ekonomický smysl. Levná ropa dopadá i na výrobce či dodavatele alternativních paliv a zdrojů. Pokud zůstaneme u aut, levný benzín příliš nemotivuje lidi kupovat hybridy a elektromobily.

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

Celému světu prý zbývá ropa už jen na 53 let

A kdo na levné ropě vydělal? Samozřejmě motoristé (koncoví spotřebitelé), kteří utrácejí méně. Vydělaly ale i rafinerie a také provozovatelé čerpacích stanic, neboť díky levné ropě a pohonným hmotám mohly firmy navýšit marže. Konkurence je samozřejmě velká, ale i tak jsou marže prodejců a rafinérií vyšší než před čtyřmi roky. Spokojeni mohou být rovněž i dopravci.

Zajímavé je, že i přes propad cen ropy a levnější pohonné hmoty nezvýšili motoristé výrazně svou spotřebu. Průzkumy ukazují, že lidé i přes levnější benzín nejezdí více, než kolik potřebují. Levnější benzín také neznamená, že se všichni nahrnuli do showroomů nakoupit osmiválce. Ani energetická spotřeba domácností prudce nevzrostla, lidé se prostě naučili s energiemi šetřit.

Cena ropy teď jde nahoru, ale prozatím to nevypadá na skokové zdražení pohonných hmot. Kartel OPEC se navíc hádá a ne všichni jeho členové chtějí snižovat těžbu. Počítejme také s mírným růstem cen kvůli vyšší sezónní poptávce. V létě bývají pohonné hmoty vždycky dražší.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků