Rolls-Royce vs. Brexit: Luxusní automobilce hrozí zastavení výroby

Vystoupení Velké Británie z Evropské unie by mělo vejít v platnost 29. března letošního roku. Jaký to bude mít dopad na tamní automobilky? Takový Rolls-Royce by dokonce mohl zastavit výrobu.

Automobilka Rolls-Royce pro své vozy totiž využívá šest set různých společností, které jí dohromady dodávají zhruba 32.000 komponentů. Pouze 8 % dílů má svůj původ ve Velké Británii. Sklady s náhradními díly se však značce neplní. Většinou to má jen tak tak a čerstvě dopravené díly putují rovnou do aut.

Takzvaný tvrdý Brexit, což je úplné odpojení od unijních struktur, by ale měl velmi negativní dopad na dovoz. V ten moment by se totiž mohly zpozdit dodávky některých dílů a to si Rolls-Royce samozřejmě nemůže dovolit.

Výroba Mini mimo Velkou Británii? I to může být důsledek Brexitu

Výroba Mini mimo Velkou Británii? I to může být důsledek Brexitu

Torsten Mueller-Oetvoes, předseda představenstva značky Rolls Royce, uvedl v rozhovoru pro Automotive News: „Můžeme si plánovat co chceme, ale nemůžeme skladovat díly na několik týdnů dopředu. Pokud se nám tento logistický řetězec přetrhne, bude to mít negativní dopad na výrobu. Stačí, aby chyběl jediný díl a už nemůžeme dokončit auto.“

A to je to poslední, co by teď Rolls-Royce potřeboval. Loňský rok byl pro něj rekordní, zákazníkům dodal 4107 vozů, což je nejvíce v historii. Největší zásluhu na tom má osmá generace modelu Phantom a také spuštění produkce SUV Cullinan, které se začalo prodávat na konci roku. Už teď to ale vypadá, že britská značka v letošním roce svůj dosavadní rekord překoná, výroba Cullinanu je totiž do konce tohoto roku maximálně vytížena.

Rolls-Royce Cullinan oficiálně: Je o dost větší než Bentley Bentayga

Rolls-Royce Cullinan oficiálně: Je o dost větší než Bentley Bentayga

Po případném Brexitu bude nutné vydávat pro námořní přepravu povolení a je tu riziko zdržení na hranicích kvůli případným kontrolám. Samozřejmě to s sebou přináší i nutné poplatky za clo. Do konce letošního roku však ještě bude možné dovážet bez kontrol. Možná i proto v Rolls-Royce naplánovali dvoutýdenní dubnovou odstávku, aby naskladnili pár dílů.

Dopad to ale samozřejmě bude mít na celý britský průmysl, a to nejen automobilový. Své o tom ví i společnost Jaguar Land Rover. Podle šéfa společnosti Ralfa Spetha by vystoupení z Evropské unie stálo jen na nutném zaplacení cla z dopravy v přepočtu přes 35 miliard korun ročně. Jaguar Land Rover už dokonce činí první kroky – výrobu SUV Land Rover Discovery stěhuje do slovenské Nitry.

Minitest VW Polo GTI s manuálem: Jednou se o něj ještě porveme!

VW Polo GTI (minitest)

Polo je díky dvoulitru zjevem mezi malými ostrými hatchbacky. Ke štěstí nám chyběla akorát maličkost. Manuál. Rádi bychom jásali, ale jediné, co můžeme nyní říci, je, že byl a už není. Po pár měsících ve výrobě GTI se spojkovým pedálem a řadicí pákou skončilo. Hádejte, komu můžete děkovat.

včera | Miro Mihálik | 4 příspěvky
TEST Royal Enfield Interceptor 650 Twin: Jednou zkusíš a už musíš!

Royal Enfield Interceptor 650 Twin

Nové twiny od indického Enfieldu jsou pro svoji značku bez diskuse revolucí a po zásluze vzbudily enormní globální zájem. Efektní retro design, legendární znáček, zbrusu nový motor a více než dobrá cena jsou pádné argumenty. Dá se ale věřit radikální průlom značce, která až donedávna sveřepě bušila jediný model, vyráběný s drobnými změnami od poloviny padesátých let?

23.  6.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 154 příspěvků