Rolls-Royce vs. Brexit: Luxusní automobilce hrozí zastavení výroby

Vystoupení Velké Británie z Evropské unie by mělo vejít v platnost 29. března letošního roku. Jaký to bude mít dopad na tamní automobilky? Takový Rolls-Royce by dokonce mohl zastavit výrobu.

Automobilka Rolls-Royce pro své vozy totiž využívá šest set různých společností, které jí dohromady dodávají zhruba 32.000 komponentů. Pouze 8 % dílů má svůj původ ve Velké Británii. Sklady s náhradními díly se však značce neplní. Většinou to má jen tak tak a čerstvě dopravené díly putují rovnou do aut.

Takzvaný tvrdý Brexit, což je úplné odpojení od unijních struktur, by ale měl velmi negativní dopad na dovoz. V ten moment by se totiž mohly zpozdit dodávky některých dílů a to si Rolls-Royce samozřejmě nemůže dovolit.

Výroba Mini mimo Velkou Británii? I to může být důsledek Brexitu

Výroba Mini mimo Velkou Británii? I to může být důsledek Brexitu

Torsten Mueller-Oetvoes, předseda představenstva značky Rolls Royce, uvedl v rozhovoru pro Automotive News: „Můžeme si plánovat co chceme, ale nemůžeme skladovat díly na několik týdnů dopředu. Pokud se nám tento logistický řetězec přetrhne, bude to mít negativní dopad na výrobu. Stačí, aby chyběl jediný díl a už nemůžeme dokončit auto.“

A to je to poslední, co by teď Rolls-Royce potřeboval. Loňský rok byl pro něj rekordní, zákazníkům dodal 4107 vozů, což je nejvíce v historii. Největší zásluhu na tom má osmá generace modelu Phantom a také spuštění produkce SUV Cullinan, které se začalo prodávat na konci roku. Už teď to ale vypadá, že britská značka v letošním roce svůj dosavadní rekord překoná, výroba Cullinanu je totiž do konce tohoto roku maximálně vytížena.

Rolls-Royce Cullinan oficiálně: Je o dost větší než Bentley Bentayga

Rolls-Royce Cullinan oficiálně: Je o dost větší než Bentley Bentayga

Po případném Brexitu bude nutné vydávat pro námořní přepravu povolení a je tu riziko zdržení na hranicích kvůli případným kontrolám. Samozřejmě to s sebou přináší i nutné poplatky za clo. Do konce letošního roku však ještě bude možné dovážet bez kontrol. Možná i proto v Rolls-Royce naplánovali dvoutýdenní dubnovou odstávku, aby naskladnili pár dílů.

Dopad to ale samozřejmě bude mít na celý britský průmysl, a to nejen automobilový. Své o tom ví i společnost Jaguar Land Rover. Podle šéfa společnosti Ralfa Spetha by vystoupení z Evropské unie stálo jen na nutném zaplacení cla z dopravy v přepočtu přes 35 miliard korun ročně. Jaguar Land Rover už dokonce činí první kroky – výrobu SUV Land Rover Discovery stěhuje do slovenské Nitry.

TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků