Rolls-Royce uspořádá speciální výstavu. Bude tam i vůz maršála Montgomeryho

V červenci tohoto roku se bude konat výstava s názvem "Osm největších Ghostů". V rámci toho nyní legenda britského automobilového průmyslu představila jeden z exponátů. Je jím "Butler" Rolls-Royce Ghost III a nevlastnil ho nikdo jiný, než slavný polní maršál Bernard Law Montgomery, 1. vikomt z El Alameinu.

Chystaná výstava "Osm největších Ghostů" uváde jak veterány, tak i nejnovější vlajkovou loď značky. Osmou generaci, která má prezentovat luxus a styl.

V rámci této výjmečné exibice, která se uskuteční v Mayfair v Londýně, představí Rolls-Royce automobil, který poté s největší pravděpodobností široká veřejnost už nikdy nespatří na vlastní oči. Jde o "Butler" Ghost III, který byl nejoblíbenějším vozem polního maršála Montgomeryho, přezdívaného "Monty". 

Tento významný muž se stal národním hrdinou po porážce Erwina Rommela v Africe, plánoval vylodění v Normandii a byl proslulý svými motivačními cestami do továren, kde podporoval dělníky a dodával jim sílu. Nejezdil však jedním Rolls-Roycem. Používal rovnou tři, a každý z nich má místo ve slavných dějinách, které "Monty" psal.

"Montyho trojice"

Jako první vůz používal zelený Ghost III, který byl poháněn motorem 7,3 V12. Ten původně vlastnil Frederick Wilcock, majitel Talbot Motor Company. Poté byl ale zapůjčen ministerstvem pro vojenskou dopravu právě pro soukromé užití polního maršála. Právě v tomto voze podnikal slavné cesty za anglickými dělníky. A Ghost podle jeho slov už sám o sobě dodával sílu a hrdost na Británii. To, jak je tento automobil důležitý, evokuje například fakt, že v předvečer Dne-D v něm vezl "Monty" Winstona Churchilla, generála Eisenhowera a krále Jiřího VI. na schůzku k plánování vylodění. Vůz ale do Francie neodplul, protože se jeho majitel bál, že bude zničen na nepřátelské půdě. 

Rolls-Royce Sweptail je zřejmě nejdražším novým autem v historii

Rolls-Royce Sweptail je zřejmě nejdražším novým autem v historii

A právě díku tomu vzal do okupované Francie "Monty" jiný Rolls-Royce. Byl to Silver Wraith. Montgomery totiž pochopil, že jeho výběr není jen o okázalosti, ale že se může stát inspirací pro jeho vojsko. Měl reprezentovat trvalost, pevnost, spolehlivost a samozřejmě "Britskost". Jak sám prohlásil, Siver Wraith byl signálem pro mé muže, že jsem zde, abych tam zůstal.

Třetím vozem je již zmiňovaný "Butler" Ghost III. Byl vyroben pro Alana Samuela Butlera, předsedy De Havilland Aircraft Company. Měl karoserii od HJ Mullinera z Chiswicku. Nejvýraznějším rysem tohoto modelu bylo šikmé, opačně dělené čelní sklo s horní hranou, která vyčnívala dopředu. Díky testům v aerodynamickém tunelu se Butler domníval, že vůz má o 15 % menší odpor vzduchu, než klasický typ. Tomuto hladkému tvaru napomáhala uzavřená rezerva a zakroucený ocas. Měl černou barvu, uvnitř byly hnědé kožené sedačky a plubní deska z ořechového dřeva, údajně propálená od Churchillových doutníků.

Rolls-Royce zveřejnil první fotky a datum premiéry nového Phantomu

Rolls-Royce zveřejnil první fotky a datum premiéry nového Phantomu

Ghost si Montgomery tak oblíbil, že donutil Ministerstvo obrany, aby mu ho prodalo. Používal ho poté ještě dalších deset let. 

Řidičem, který s "Butlerem" najezdil nejvíce kilometrů, byl seržant Percy Parker. Byl to osobní řidič "Montyho". Ten například vyprávěl, že když vezl generála Eisenhowera na setkání s Churchillem, vyjeli pozdě. Proto, jak sám říkal, "maličko spustil nohu" a najednou se řítili plnými londýnskými ulicemi směrem k Whitehall, ulici vedoucí k sídlu parlamentu. Zastavil je až policista, který je chtěl upozornit na to, že překročili povolený limit. Než stihl řidič vysvětlil situaci, ze zadní sedačky se vyklonil Eisenhower a policistu počastoval větou: " Žádná válka nebyla vyhrána rychlostí 30 mil za hodinu!" Poté byli udajně okamžitě vpuštěni zpět na cestu.

Montgomeryho fotografie při výstupu z Ghostu je tak ikonická, jako jeho portréty v baretu. Zažil v něm cesty, které byly šťastné, jako například korunovace královny Alžběty II., či slavnostní prohlášení Londýna za svobodný. Ale také temné. Jako třeba návštěvu chlapeckého klubu, který podporoval a byl následně zničen bombardováním.

Polní maršál vlastnil Ghost do roku 1962. Po smrti jeho řidiče ho prodal. Poté vozil předsedy vlády Kanady, Nového Zélandu či Austrálie.

Nyní je "Butler" Ghost III po rozsáhlé rekonstrukci od specializované firmy na Rolls-Royce P&A Wood z Essexu v Anglii. Je však součástí soukromé sbírky a jeho majitel ho propůjčil pro zmiňovanou výstavy, poté se ještě v srpnu zúčastní slavného Pebble Beach v srpnu. 

Taktéž  první zmiňovaný Ghost je v soukromých rukou. Silver Wraith lze spatřit v muzeu v Surrey.

Prohlédněte si galerii všech Ghostů napříč historií:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků