Rolls-Royce uspořádá speciální výstavu. Bude tam i vůz maršála Montgomeryho

V červenci tohoto roku se bude konat výstava s názvem "Osm největších Ghostů". V rámci toho nyní legenda britského automobilového průmyslu představila jeden z exponátů. Je jím "Butler" Rolls-Royce Ghost III a nevlastnil ho nikdo jiný, než slavný polní maršál Bernard Law Montgomery, 1. vikomt z El Alameinu.

Chystaná výstava "Osm největších Ghostů" uváde jak veterány, tak i nejnovější vlajkovou loď značky. Osmou generaci, která má prezentovat luxus a styl.

V rámci této výjmečné exibice, která se uskuteční v Mayfair v Londýně, představí Rolls-Royce automobil, který poté s největší pravděpodobností široká veřejnost už nikdy nespatří na vlastní oči. Jde o "Butler" Ghost III, který byl nejoblíbenějším vozem polního maršála Montgomeryho, přezdívaného "Monty". 

Tento významný muž se stal národním hrdinou po porážce Erwina Rommela v Africe, plánoval vylodění v Normandii a byl proslulý svými motivačními cestami do továren, kde podporoval dělníky a dodával jim sílu. Nejezdil však jedním Rolls-Roycem. Používal rovnou tři, a každý z nich má místo ve slavných dějinách, které "Monty" psal.

"Montyho trojice"

Jako první vůz používal zelený Ghost III, který byl poháněn motorem 7,3 V12. Ten původně vlastnil Frederick Wilcock, majitel Talbot Motor Company. Poté byl ale zapůjčen ministerstvem pro vojenskou dopravu právě pro soukromé užití polního maršála. Právě v tomto voze podnikal slavné cesty za anglickými dělníky. A Ghost podle jeho slov už sám o sobě dodával sílu a hrdost na Británii. To, jak je tento automobil důležitý, evokuje například fakt, že v předvečer Dne-D v něm vezl "Monty" Winstona Churchilla, generála Eisenhowera a krále Jiřího VI. na schůzku k plánování vylodění. Vůz ale do Francie neodplul, protože se jeho majitel bál, že bude zničen na nepřátelské půdě. 

Rolls-Royce Sweptail je zřejmě nejdražším novým autem v historii

Rolls-Royce Sweptail je zřejmě nejdražším novým autem v historii

A právě díku tomu vzal do okupované Francie "Monty" jiný Rolls-Royce. Byl to Silver Wraith. Montgomery totiž pochopil, že jeho výběr není jen o okázalosti, ale že se může stát inspirací pro jeho vojsko. Měl reprezentovat trvalost, pevnost, spolehlivost a samozřejmě "Britskost". Jak sám prohlásil, Siver Wraith byl signálem pro mé muže, že jsem zde, abych tam zůstal.

Třetím vozem je již zmiňovaný "Butler" Ghost III. Byl vyroben pro Alana Samuela Butlera, předsedy De Havilland Aircraft Company. Měl karoserii od HJ Mullinera z Chiswicku. Nejvýraznějším rysem tohoto modelu bylo šikmé, opačně dělené čelní sklo s horní hranou, která vyčnívala dopředu. Díky testům v aerodynamickém tunelu se Butler domníval, že vůz má o 15 % menší odpor vzduchu, než klasický typ. Tomuto hladkému tvaru napomáhala uzavřená rezerva a zakroucený ocas. Měl černou barvu, uvnitř byly hnědé kožené sedačky a plubní deska z ořechového dřeva, údajně propálená od Churchillových doutníků.

Rolls-Royce zveřejnil první fotky a datum premiéry nového Phantomu

Rolls-Royce zveřejnil první fotky a datum premiéry nového Phantomu

Ghost si Montgomery tak oblíbil, že donutil Ministerstvo obrany, aby mu ho prodalo. Používal ho poté ještě dalších deset let. 

Řidičem, který s "Butlerem" najezdil nejvíce kilometrů, byl seržant Percy Parker. Byl to osobní řidič "Montyho". Ten například vyprávěl, že když vezl generála Eisenhowera na setkání s Churchillem, vyjeli pozdě. Proto, jak sám říkal, "maličko spustil nohu" a najednou se řítili plnými londýnskými ulicemi směrem k Whitehall, ulici vedoucí k sídlu parlamentu. Zastavil je až policista, který je chtěl upozornit na to, že překročili povolený limit. Než stihl řidič vysvětlil situaci, ze zadní sedačky se vyklonil Eisenhower a policistu počastoval větou: " Žádná válka nebyla vyhrána rychlostí 30 mil za hodinu!" Poté byli udajně okamžitě vpuštěni zpět na cestu.

Montgomeryho fotografie při výstupu z Ghostu je tak ikonická, jako jeho portréty v baretu. Zažil v něm cesty, které byly šťastné, jako například korunovace královny Alžběty II., či slavnostní prohlášení Londýna za svobodný. Ale také temné. Jako třeba návštěvu chlapeckého klubu, který podporoval a byl následně zničen bombardováním.

Polní maršál vlastnil Ghost do roku 1962. Po smrti jeho řidiče ho prodal. Poté vozil předsedy vlády Kanady, Nového Zélandu či Austrálie.

Nyní je "Butler" Ghost III po rozsáhlé rekonstrukci od specializované firmy na Rolls-Royce P&A Wood z Essexu v Anglii. Je však součástí soukromé sbírky a jeho majitel ho propůjčil pro zmiňovanou výstavy, poté se ještě v srpnu zúčastní slavného Pebble Beach v srpnu. 

Taktéž  první zmiňovaný Ghost je v soukromých rukou. Silver Wraith lze spatřit v muzeu v Surrey.

Prohlédněte si galerii všech Ghostů napříč historií:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

dnes | Vladimír Kadera | 48 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 8 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 74 příspěvků