Rolls-Royce slaví sto let od svého prvního modelu

Britská automobilka Rolls-Royce oslaví ve středu 15. března sto let od vzniku svého prvního modelu. Roku 1906 totiž přivedli na trh svůj první model partneři Charles Rolls a Henry Royce. Ti začali spolupracovat od roku 1904, kdy se také seznámili. Dva roky jim trvalo, než postavili svůj první vůz Silver Ghost, který mířil k nejbohatší klientele a takto to zůstalo až do dnešních dnů. Velkým zlomem byla pak první světová válka, kdy se rozšířilo výrobní portfolio i o letecké motory, které se s modifikacemi používaly i v bojových letounech. Zajímavosti určitě je, že první přelet Atlantiku proběhl s motory nesoucí logo RR. Po válce však šla výroba leteckých motorů mírně do pozadí a nebýt druhé světové války, možná by RR ve výrobě nepokračoval. Právě v tomto období se opět rozjela výroba leteckých motorů ve velkém. Po válce zůstala výroba leteckých motorů zachována a často tvořila až šedesát procent výroby společnosti.

Ale zpět k automobilům, legendární Phantom se poprvé objevil v roce 1929 a od té doby si jej mohou užívat zákazníci po celém světě. RR se nikdy nesnížil k výrobě vozů pro běžné občany a vždy mířil k těm nejmocnějším, což dokazuje i model Phantom IV, kterého se vyrobilo pouze 18 kusů a zakoupit jej mohl pouze prezident, nebo vládce některé země. Po druhé světové válce RR představil i úspěšnou "Silver" řadu s modely Dawn, Cloud nebo Shadow.

Mezi vznikem automobilky, letecké společnosti a dnešním dnem se odehrála i další důležitá událost. RR totiž vstoupil do chomoutu automobilky VW. Díky vývoji nových leteckých motorů se RR dostal do velkých finančních potíží a před krachem ji zachránila až podpora a správa státem a pozdější odprodej do skupiny VW, kde nyní pod správou BMW dále vyrábí své luxusní vozy.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků