Rolls-Royce Camargue (1975): opulentní zvrácenost

44 komentářů

Jerguš Lapin
19. března • 2:09

V sedemdesiatom piatom, kto mal v Anglicku, respektíve v Británii imanie vo výške 29 250 Libier Šterlingov, mohol špiritizovať nad tým, či si kúpi v okolí Londýna rodinný dom s vlastným pozemkom, odkiaľ bynebol problém dochádzať priamo do mesta.
Za tú cenu si človek mohol vybrať vzhľadom k autám od Jaguar-u: jeden D-type + XJ12 + jeden model Allback, z posledných 50 kusov E-type vyrobených ešte vo fabrike Jaguar´s Allesley. Tí čo mali inakšie chute, si mohli vybrať Rolls-Royce s pevnou strechou, alebo Bentley Corniche + Jensen Interceptor Convertible, pre teplejšie dni, alebo Corniche Convertible + Porsche 911 + (pre záhradníka, samozrejme) Volkswagen Golf 1500 LS.
Ak by sme onehdy pridali do rozpočtu 400 libier, tak by sme mohli svoj eminentný záujem presmerovať na párik Rolls-Royce Silver Shadow. Alebo by sme sa zahrali na ťažkých frajerov a tieto peniaze by sme neváhali vysoliť, za najdrahšie produkčné auto v tom čase na svete, a teda: nový Rolls-Royce Camargue...
Kedysi ľuďom nešlo do hlavy, ako môže cena byť až taká závratná, či je to nejaký rip off v motoristickom svete, alebo sa jedná o skvelý trik automobilky, aby mohli vymámiť od bohate klientely tak nekresťanskú sumu za sériové auto. Ak mám byť ohľaduplný, musím samozrejme napísať pravdu aspoň v tom zmysle, že za exkluzivitu sa pripláca, ktorú tento model zaisťuje, aj keď za také "prevtelenie" Camargue z Corniche 10 200 libier, bola vysoká suma. Mnoho ľudí označovalo, kôli dizajnu karosérie od Pininfarinu, model pripomínajúci fiktívny Rolls-Royce Lady Penelope, ktorý sa používal v TV programe Thunderbirds. Snažili sa o veľmi pohľadné línie, ako pri Fiate 130 coupe, no pridaním toho obrovského nakloneného chladiča, to trošku prešvihli aj podľa mňa. Rollsácke vyrozumenie znelo, že sa jedná o niečo medzinárodne prijateľné, no myslím si, že zákazníci práve chceli vždy len a len anglickú eleganciu, či už pre názov, alebo pre prevedenie.
Je toho o tomto aute veľa čo povedať, určite by som si ho vyskúšal a snažil sa doňho zamilovať, ak by som mal možnosť nájsť mu miesto vo svojej zbierke.
Čo ma na RR serie, že patrí momentálne pod koncern a je si ho kupujú rôzne pseudoumelecké tváre z USA, z ktorých mi je na vracanie.

baboon
16. dubna • 19:24

Pokud p. redaktor Duchoň může, nechť zalistuje v dobových periodikách z doby debutu Camargue. Tehdy jsem odbíral německý Auto, Motor und Sport a Auto Zeitung. Dobová kritika tohoto modelu vlastně ani nebyla kritikou, protože jindy tak silně proněmecká redakce se zmínila pouze o pořizovací ceně, provozních nákladech a spotřebě - ovšem ten, kdo má na jakýkoli RR, může podobné starosti hodit za hlavu.
Dejme tomu, že se někomu ještě v té době mohl zdát zastaralý, a až archaický tehdejší Phantom - jistě, i v tom byl kus aristokracie - a Phantom měl evidentně linie přelomu 40. a 50. let. Vyráběl se i v době, kdy jeho současníci, tedy Silver Wraith či Silver Dawn již dávno opustily linky v Crewe.
Camargue jsem viděl na vl. oči až někdy poč. 90. let - už tehdy byl naprosto raritní, a ve srovnání s ostatní značkovou produkcí doslova bílou vránou. Nestydím se říci, že mne uchvátil. I třeba zlatými ozdobami v interieru, které např. u Stutzu Blackhawk srovnatelného ročníku působí malinko kýčovitě ... Také jsem se právě o tomto modelu někdy před r. 2000 při návštěvě oldtimersalonu v Německu bavil se zaměstnancem jisté švýcarské velmi renomované aukční síně a prodejny veteránů, a bylo mi řečeno, že každý Camargue je za chvíli pryč.
Jinak - slovo "nivelace" dost často čtu v nabídkách ojetin, ovšem tam je neznalost - řekněme - omluvitelná. Stoprocentně bych dal přednost výrazu "samočinné nastavení světlé výšky", tím spíše, že jsem mnoho let působil jako technický překladatel a autor stovek statí do několika motoristických periodik.
Přeji hezký den.

Arnie
16. dubna • 22:09

Mam rad baboonovy prispevky. Nekdy trochu postradaji system, ale davaji mi nahlednout do casu, ktere jsem nemel moznost zazit. Diky!

tx
15. dubna • 23:11

Mě by zajímalo, jak se poutali těma pásama vzadu. Dole jsou ukotvený za zádama, spona je +/- za krkem a to zacvakávátko mi vychází, že je pod zadkem. V té době asi poutání zvlášť vzadu nebylo povinné, ale stejně mi to vrtá :-). A je to stejný na fotkách dvou různých interiérů. A přední pásy jsou přitom normální.

Jiří  Duchoň
15. dubna • 21:10 • redaktor AutoRevue.cz

Milí výše diskutující, popravdě řečeno jsem čekal, že vezmete titulek mého článku s větším nadhledem. Mnozí uvádíte, že vzhled, krása, ošklivost a podobně jsou věci subjektivního názoru, přesto jste se na základě MÉHO názoru pustili do osobních útoků proti mě. Docela paradoxní, mě by nenapadlo spílat blbců těm, kterým se to auto líbí, ani se navážet do jejich rodinných příslušníků. Jistě, anonymní diskuse svádějí k vybíjení agresivity, zvláště pokud se sejde několik anonymů, kteří se navzájem hecují, a je úplně jedno, na jakém webu se diskuse odehrává.Ačkoli jsou čtyři diskutující s ohledem na čtenost tohoto článku zanedbatelným počtem, reakce čtu velmi pozorně a pokouším se jimi inspirovat. Je však pro mě prakticky nemožné se proti nim bránit, zvláště když je patrné, že svoji ofenzívu vedou ve stylu "kdo chce psa bít...". Přesto myslím, že jsem na svou obhajobu uvedl dostatek podložených faktů.Na závěr si přesto posypu hlavu popelem. Baboon: výraz nivelace se v motoristické hantýrce v daném smyslu používá běžně (možná proto, že jiným jediným slovem to asi vyjádřit nejde), ovšem uznávám, že není zrovna přesné. Skyline: ta věta s klimatizací je opravdu formulovaná nešťastně a zavádějícím způsobem. U vás dvou pánové, kteří o autech opravdu něco víte, mě osobní útoky mrzí (účelově založené nicky neřeším), myslím si, že bychom se mohli bavit střízlivěji. A pokud jsem se k jakémukoli slušnému čtenáři zachoval "hnusně", tak se mu touto cestou omlouvám.A aby bylo jasno: osobně Camargue za vysloveně hezké nepovažuji, ale uhranulo mě už dávno a považuji je za jedno z nejvýznamnějších a nejúžasnějších aut své doby. Jinak bych práci na tomto článku tolik času a studia materiálů nevěnoval...

JirkaK
16. dubna • 9:37

Asi by jste, pane redaktore, měl lépe vážit slova. Pokud použijete k popisu auta které se až na pár detailů nijak nevymyká dobovému designu slova jako "opulentní zvrácenost", potom jste zcela nesmyslně použil slova, která mají extrémní negativní náboj. A tím jste vyvolal extrémní negativní reakci. Pokud by jste si tento bulvárně přestřelený úvod odpustil, pravděpodobně by se vůbec nic nestalo.

Jiří  Duchoň
16. dubna • 9:49 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý den, uznávám, že s tím titulkem jsem opravdu šlápl vedle, a ještě jednou se omlouvám všem, které pohoršil. Dovedu si představit, že něco podobného by mě u článku o autě, které mám rád, také pěkně nadzvedlo...

Phoenix
15. dubna • 9:27

Přestože ten design se mi moc nelíbí, myslím, že ve srovnání s dobovými konkurenty to bylo hodně někde jinde. Nelze uplatňovat designová měřítka, dnešní, včerejší, předvčerejší, ale tehdejší...

Tomáš
14. dubna • 21:04

Tak opravdu nechápu, co je na tom šeredné. Je to super kára a na tu dobu jedno z nejhezčích aut....nádhera

Jiří  Duchoň
14. dubna • 20:12 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý den, za ty dlouhé roky na Autorevue.cz se s podobnými výroky setkávám průběžně, ale přiznám se, že jsem si dodnes úplně nezvyknul. Navíc jistě každý rozumně uvažující čtenář chápe, že se proti nim nelze adekvátně bránit. K vzhledu Camargue, i když je jasné, že jeho hodnocení je individuální. Ten byl rozporuplně vnímán už v době premiéry auta, navíc se Camargue stal jedním z 10 nejhorších aut podle čtenářů Globe and Mail (2010):
http://www.theglobeandmail.com/globe-drive/car-life/10-w... ...
v Porterově žebříčku Crap Cars obsadil 38. příčku (2005):
http://books.google.cz/books...
čtenáři The Daily Telegraph jej označili za 92. nejošklivější auto (2008):
http://www.telegraph.co.uk/motoring/2754139/The-100-... ...
vysloveně příznivě se o něm nevyjádřil ani James May (2011):
http://tmg-homepage-appwebdb1-sc.dmz.firstclarity.com/motoring/columnists/james... ... Přesto nehodlám urážet nikoho, komu se to auto líbí.Co se klimatizace týče, jistě, Cadillac 1964 byl vybaven čímsi, co se za automatickou klimatizaci jistě dalo považovat, nicméně Camargue měl systém poněkud pokročilejší. Soustava čidel uvnitř i zvenčí upravovala teplotu vzduchu vstupujícího do interiéru, otáčky ventilátoru a přes soustavu ventilů také volila otvory. Tento systém ladil Rolls-Royce několik let a jde o první automatickou klimatizaci podle moderních měřítek. Jestli se Camargue do dějin automobilu něčím zapsal, tak tímto určitě.A jelikož očekávám, že už se mnozí těší na to naklikat Nesouhlasím, případně připojit nějaké kultivované vyjádření na adresu mé matky, s chutí do toho.

Karel Polcar
15. dubna • 13:03

Ty vaše dva roky v Autorevue jsou pro čtenáře fakt moc dlouhé .... !!! Nehledáte náhodou práci, které lépe rozumíte...? Jinak děkuji za zdojové odkazy ze kterých čerpáte. Příště si přečtu články raději v originále. Při vaší práci s ctrl+c + google + ctrl+v, naděláte stejne dost chyb. Ale jak jinak "vyrobit" 10 článků za noc.... kvantita na úkor kvality...

Jiří  Duchoň
15. dubna • 13:26 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý den, na Autorevue.cz píšu nějakých sedm let, to jen pro vaši informaci :-D Pokud mi v tomto článku nepředložíte jediný příklad toho vašeho "ctrl c + google + ctrl v", očekávám, že se mi omluvíte. Každopádně čekám, že vysvětlíte důvody, proč lžete a snažíte se mě očernit. Jestli se snažíte být "fakt hustej", tak zaberte, na takového pana Šebelu blahé paměti je to zatím slabota.

mirek
15. dubna • 10:18

Děkuji za reakci, ale zůstávám u svého názoru, že použití slova opulentní a zvrácený, včetně ošklivého, je pro RR Camargue bezdůvodné.
Zde jsou citáty z Vašich odkazů, přeložené v Google pro nestrannost :
1. Globe and Mail :" Rolls Royce rozhodnutí jít po více mladický kupujících vedly k vzácným chybný krok - 1975 Camargue, široce považovaný za nejméně žádoucí Rolls-Royce kdy byly vyrobeny". ( ani slůvko o zvrácenosti, opulentnosti a ošklivosti)
2. Porterův žebříček je odkaz na knihu, jejíž obsah zřejmě na netu není k náhledu
3. The Telegraph : "92 - Rolls-Royce Camargue Vypadá to, že došly nápady umístěny za B-sloupku. A přední není o moc lepší" ( opět ani slůvko o zvrácenosti, opulentnosti a ošklivosti,
4. James May - tady jste vytrhl větu z kontextu, protože James May polemizuje právě s výše uvedeným žebříčkem The Daily Telegraph, u vícero aut polemizoval s obsahem článku Telegraphu, speciálně u RR Camargue nekritizoval : "Rolls-Royce Camargue není ošklivá, a to buď. Má přítomnost, jako ten s tupým obličejem, ale dobře oblečený chlap v hospodě."
A navíc, podíval jsem se na pár míst v žebříčku Telegraphu, jestliže je na dvacátém místě ošklivosti Range Rover, v první desítce Porsche Cayen, ve dvacítce Porsche Boxter a Audi Q7, tak 92. místo RR Camargue je naopak skvělý výsledek... A už vůbec k smíchu je z pohledu Vašeho článku a Vašeho názoru 28. místo v žebříčku nejošklivějších aut aktuální model RR Phantom, který se prodává jak teplé housky na krámě... a tady je text u 28. nejošklivějšího auta : "Rolls-Royce Phantom
Není to ani tak moc 250,000 liber cenovka, která odrazuje lidi, tím více se skutečností, že je delší než Ark Royal (a má větší průměr otáčení)."
Takže, bohužel, přímé srovnání Vaší práce s odkazy nedopadlo na dvakrát nejlépe... A speciálně anketa The Telegraph ( The Daily Telegraph ?! na jejich stránkách chybí slovo Daily v názvu...) se u mnou zmíněných aut vůbec netýká jejich krásy nebo ošklivosti, ale vyjadřuje odpor čtenářů k luxusu...

faublééé
15. dubna • 0:16

Pan autor posuzuje tento vůz dle dnešních měřítek a již tento fakt je trestuhodný.. Já si Camarque živě pamatuji přímo z doby jeho vzniku a taky si přesně, jako u několika dalších aut té doby, pamatuji, jak na mne v danou chvíli zapůsobil.. Může tohle prohlásit i autor článku..?? Kdyby totiž byl tehdy ve věku schopném vnímat automobilovou krásu se vším všudy, jako takovou, v životě by nemohl vypouštět podobné bludy..

mirek
14. dubna • 17:57

Je mi líto, pane autore, ale já bych potřeboval alespoň jedno objektivní zhodnocení o ošklivosti tohoto RR, nejlépe od nějaké osobnosti, která ví a zná... Pokud jej nemáte, tak si své subjektivní hodnocení strčte za klobouk.. V roce 1975, když byl RR Camargue představen, jsem byl čerstvě vyučený automechanik a hltal jsem každé slovo, které se dalo v ČSSR přečíst o autech... Pamatuji si, jakým zjevením tehdy tento RR byl a jak byl krásný mezi tehdejší automobilovou konfekcí i mezi automobilovými luxusnimí značkami... Od prvního pohledu je vidět odlehčený tvar obrovské karoserie, žádná opulentní zvrácenost se nekonala, i u takto velikého automobilu vytvořil Pininfarina tvary, které jsou elegantní, nadčasové i lehce sportovní... Měl bych na Vás, pane autore ještě jedno přání... Uveďte v příštím článku vzor superluxusního vozu té doby, který podle Vás není ošklivý,nebo zvráceně opuletní, docela by mne zajímal Váš vkus a Váš názor...
Předem moc děkuji.

Petr Čarojasný
14. dubna • 17:15

Podle mě naopak nejkrásnější auto všech dob;-)
Impozantní luxus, nadčasové tvary...

Antiautomat
15. dubna • 8:21

tak ako multipla, velsatis a hnuster? :-D:-D:-D

JirkaK
14. dubna • 11:41

Až na trochu násilnou vestavbu typické masky chladiče, která tam z boku vůbec nesedí, mi auto nijak ošklivé nepřijde. Podobné proporce nakonec měla spousta amerických a mnoho velkých evropských aut. Ani váhu bych moc nekritizoval, šlo o auto které se prostě vymykalo běžné produkci. Nakonec, jak v ošklivosti tak i v pohotovostní hmotnosti tohoto RR dnes určitě překoná kdejaký offroad....

baboon
14. dubna • 10:25

Zajímavě pojatý článek - zejména se slovy "zvrácenost", "nejošklivější", apod. :-(
Co znamenají epiteta "hezký", "ošklivý"? Především subjektivní náhled pisatele. Je to dáno osobním názorem a osobním úhlem pohledu. Mně osobně se absolutně nelíbí Miura či Enzo. Ale proč bych měl říkat (či dokonce psát), že jsou to vozy ošklivé? Dokonce snad zvrácené? To jest jiným slovem "úchylné"? To je hodně laciná argumentace ...
Těm, jímž byl Camargue určený, se evidentně líbil, což je patrně nejdůležitější hledisko. Líbí se mi také, postrádá sice střízlivost Corniche, ale v tom byl jistě záměr automobilky. Je jiný, ale to se při osobitém designu studia Pininfarina dalo předpokládat ...
Ale zvrácenost? To je snad trochu silné slovo ... :-(
A "nejošklivější"? Každý pod tímto pojmem vidíme něco jiného ...
Ještě poznámka: samočinná NIVELACE světlosti. Co je to za nesmysl??? Nivelace je pojem z geodesie a znamená stanovení roviny a výškových rozdílů pomocí theodolitu. Je to pojem, který patří do stavebnictví, a s automobily nemá nic společného.
Autor patrně "otrocky" přeložil výraz z německého "Niveau Regulierung" či britského "Niveau Adjusting" ...
Toť tak ... :-(

Jūchoñ
14. dubna • 11:27

Vzdyt to psal Duchon !!! tak co se divite...! za chvilku vsechny negativni reakce smaze a sam dopise jak clanek uzasne napsany..!!!

Rodin
14. dubna • 13:25

Ty máš fakt problém...:-(

Jiří  Duchoň
14. dubna • 21:45 • redaktor AutoRevue.cz

Baboon: pojem nivelace souvisí především s vodorovnou polohou a v automobilovém průmyslu se používá zcela běžně. Například Monroe vyráběl a vyrábí pro několik automobilek tlumiče konstrukce Nivomat, jejichž základem je udržování konstantní světlosti, a tím i polohy karoserie vůži vozovce.

Jiří  Duchoň
16. dubna • 9:45 • redaktor AutoRevue.cz

Dobrý den, Vámi vyjmenované výrazy se používají, a když se na ně podíváte ve Vašem příspěvku, hned je patrné proč: jsou kratší a stručnější. Ale je pravda, že jsou vysloveně hovorové a v seriózním slohu nemají co dělat. Děkuji za názor!

Doporučujeme

Články odjinud