Rok 2002 byl u nás úspěšnější pro dovozce

Minulý týden jsme přinesli první neoficiální údaje o prodeji automobilů v loňském roce a teď už máme k dispozici zcela oficiální počty osobních automobilů, lehkých užitkových, nákladních, autobusů i motocyklů. Stručná charakteristika: trh poněkud ztratil zejména vlivem propadu škodovky, naopak se dovezlo víc nových osobních automobilů než rok předtím.
Rok 2002 byl u nás úspěšnější pro dovozce

Celkem se na českém trhu prodalo 147 754 osobních automobilů. To znamená, že proti roku 2001 klesl jejich počet o 4387, což je přesně 2,88%. Značka Škoda má podíl přesně 50% a vzhledem k tomu, že jeden vůz vyrobil i malý výrobce Gordon, má domácí výroba převahu nad dovozem právě o jeden vůz. Za škodovkou, která prodala 73 883 vozy se umístil Renault s 9 448 kusy, dále Peugeot (8 785), Volkswagen (7 803) a Opel (6 123).

Podle rozvrstvení do kategorií se u nás prodává stále nejvíc malých vozidel, takových se prodalo 49,3%. Tam přesvědčivě dominuje Škoda Fabia s 52 375 prodanými vozidly (71,87% trhu), za ní následuje Peugeot 206 (4001 ks, 5,49%), Renault Thalia (2885, 3,96%).

Druhá nejúspěšnější je střední třída, ovšem hlavně díky tomu, že proti roku 2001 sem výrobce přesunul i Škodu Octavia, která byla do té doby v nižší střední. Každý má ale právo zařadit svůj vůz dle vlastní úvahy a tím ovlivnit i statistiky. Takže v této třídě s celkovým prodejem 30 904 vozů (20,92%) vede právě Škoda Octavia (19 047,61,63%) a následují VW Passat (3 039, 9,83%) a Ford Mondeo (1 818, 5,88%). 

V nižší střední třídě, která prodala celkem 20 542 vozy (13,9%), byl nejúspěšnější Peugeot 307 (3 098, 15,08%), druhý Ford Focus (2 420, 11,78%) a VW Golf (2 150, 10,47%).

Velký nárůst zaznamenala třída MPV, neboli velkoprostorových vozidel. Ta se zatím hodnotí vcelku, ale v dalších obdobích se pravděpodobně rozdělí na malá a velká auta. Letos ale platí ještě společná klasifikace, ve které vyhrává Citroën Xsara Picasso (1 145, 12,06%), za ním se umístil Citroën Berlingo (1 062, 11,19%) a Renault Scénic (866, 9,12%).

Ve vyšší střední třídě, která následuje za MPV, je nejlepší Škoda Superb (2 461, 53,13%) následovaná Mercedesem-Benz E (407, 8,79%) a Audi A6 (345, 7,49%).  

Třídu mini vede s přehledem Daewoo Matiz (1 915, 43,45%), za ním je Opel Agila (853, 19,36%) a Renault Twingo (519, 11,78%).

Mezi terénními a SUV vozy se prodalo nejvíc Hyundaiů Santa Fe (485, 10,92%), druhá je Honda CR-V (449, 10,54%) a třetí Toyota RAV4 (428, 10,05%). V této kategorii jsou rozdíly mezi jednotlivými typy nejmenší.

Poslední dvě kategorie znamenají spíš už jen kusové prodeje. V kategorii sportovních vozidel vede Mercedes-Benz CLK (67, 19,25%), za ním je BMW řady 3 (65, 18,68%) a Hyundai Coupé (54, 15,52%). Nejméně se prodalo luxusních vozidel (celkem 295) a tabulku vede BMW řady 7 (130, 44,07%) před Mercedesem-Benz S (106 (35,93%) a Audi A8 (45, 15,25%).

Jestliže sečteme osobní a užitkové automobily, pak i tady vede Škoda před Renaultem a Peugeotem, dále následují VW, Ford, Opel, Citroën, Fiat, Hyundai a desítku uzavírá Toyota. V osobních vozech zaznamenala největší procentuální propad proti roku 2001 Alfa Romeo (-29%), ale v kusech je to jen 119. Mezi velkými dovozci si nejvíc pohoršil Opel (-2 246 vozů, -26,8%) a VW (-1 714 vozů, -18%). Naopak nejpronikavější zlepšení vykázal Hyundai (+1 592 vozy, +108,82%), Citroën (+683 vozy, +16,04%), Daewoo (+589 vozů, +29,52%) a Kia (+380 vozů, + 132,87%).  Významně vzrostl také počet prodaných renaultů o 610 kusů, což je v procentuálním vyjádření + 6,9% a peugeotů o 441 vůz (5,29%).
S výjimkou značky Hyundai, která za rok postoupila z 15. místa na deváté, si všichni importéři víceméně své pozice drží.

Velký nárůst zaznamenal prodej motocyklů, jichž se prodalo meziročně o 3 006 víc, což je +3,15%, takže celkem se dostalo na trh 12 975 motocyklů. V této statistice ale nejsou ještě některé menší značky (Gas-Gas, Jawa, KTM a VOR), které nedodaly statistiky za měsíc prosinec. Téměř 60% prodaných motocyklů byly stroje do 50 cm3, nejlépe si vedla značka Hero (1 732, 22,4%). Za ní následují Manet/Korado (1 584, 20,5%) a Kentoya (1 022, 13,2%).

Mezi velkými motorkami jsou na tom nejlépe Yamaha (1 320, (25,2%), Honda (1 062, 20,2%) a Suzuki (435, 8,3%).

Nejhorší je opět situace v autobusech, jichž se za rok prodalo jen 836, což je pokles o 133 kusů (13,72%). Vozový park tedy dále zoufale stárne. Největší podíl na trhu má Karosa (499, 59,7%), SOR Libchavy (156, 18,7%) a Mercedes-Benz (75, 9,0%).

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 263 026 km
Cena: 62 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků