Roční dálniční známka možná výrazně podraží. O ceně bude rozhodnuto brzy

V červenci se rozhodne, zda budeme v budoucnu platit za roční dálniční známku více. V rámci novely by ale na druhou stranu mohl být některým vozidlům dálniční poplatek prominut.

Při červencovém schvalování sněmovny se rozhodne, jestli bude mít původní návrh zvýšení ceny roční dálniční známky pro osobní automobily pevnou půdu pod nohama. Novela uvedená hnutím ANO mluví o nahrazení dosavadních papírových kupónů od roku 2021 elektronickými známkami, s čímž by se roční cena poplatku zvedla ze současných 1500 Kč na 2000 Kč.

S přechodem na elektronický systém dálničních kupónu pro osobní auta bychom se vyrovnali dalším státům EU, kde je možné poplatek za využití dálnice uhradit elektronicky přes internet a taky v rámci mobilní aplikace. Elektronický kupón by byl nadále vázán na registrační značku vozu, načetl se do centrálního systému a jeho platnost mimo jiné kontrolovaly kamery a mýtné brány na dálnicích.

Galerie: Jak se stavěla dálnice D1. Výstavba začala již před 80 lety

Galerie: Jak se stavěla dálnice D1. Výstavba začala již před 80 lety

Navýšení poplatku za dálniční známky už dříve navrhovalo i ministerstvo dopravy. Zmíněné zdražení v případě elektronických kupónu má ročně navýšit příjmy ministerstva z dálničních poplatků o 220 milionů korun. Na druhou stranu by však ročně klesly provozní náklady současného systému známek až o 120 milionů korun. Informace přinesla ČTK.

V novele ANO se dále mluví o vozidlech, která by byla od dálničních poplatků osvobozena. Samozřejmě jsou tím na mysli automobily využívající alternativních pohonů. Na dálnice v ČR by tak mohla zdarma vjet elektrická, hybridní či vodíková auta. Za poloviční cenu elektronického dálničního kuponu by pak jezdila osobní auta na zemní plyn a biometan.

Škoda Superb v ohrožení. Přesun do Turecka znamená výrobu u jiné značky

Škoda Superb v ohrožení. Přesun do Turecka znamená výrobu u jiné značky

Majitelé automobilů na LPG by se však podle novely zvýhodnění nedočkali, jelikož takových vozů jezdí po našich silnicích příliš velký počet. Jejich zvýhodnění by tedy podle ministerstva dopravy zasáhlo kasu Státního fondu dopravní infrastruktury až příliš silně. Zatímco předpovědi ministerstva uvádí v roce 2020 v ČR asi 17.000 registrovaných elektromobilů (nyní jich je asi 1300), u automobilů na LPG se odhaduje do stejného období nárůst až na 50.000 (nyní asi 18.000).   

TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

1.  4.  2020 | Jan Mička | 59 příspěvků
Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 147 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 25 příspěvků