Od masového rozšíření samořiditelných aut nás ještě dělí hezkých pár let, ale jejich technika je již nyní na skvělé úrovni.
Na technice umožňující samostatnou jízdu spolupracuje Hyundai s technologickou společností Motional. Jako zkušební platformu používají elektromobil Ioniq 5, osazený bohatou senzorovou výbavou – LiDARem, radarem i kamerami. Výrobce hlásí, že jeho robotaxi je nyní schopné podávat konzistentní výsledky v různých typech prostředí – a jako důkaz vyslal vůz do ulic Las Vegas se skutečnou zkušební komisařkou Kandice Jonesovou z nevadského Úřadu pro motorová vozidla.
„Jsem certifikovaná zkušební komisařka řidičů DMV (Úřad pro motorová vozidla) s 25letou praxí. Za tu dobu jsem v zájmu veřejné bezpečnosti zklamala tisíce a tisíce studentů,“ řekla Kandice Jonesová, zkoušející, která testovala Ioniq 5. Při simulaci řidičské zkoušky na uzavřené trati robotaxi excelovalo, zaujalo kontrolou rychlosti, změnou jízdního pruhu a manévrováním, schopností přesně zastavit na znamení STOP, provést odbočení vlevo a reakční dobou na vznikající nebezpečí.
„Překvapivě získává plný počet bodů. Jsem ohromena,“ uvedla Jonesová po ukončení jízd. Průběh zkoušky odpovídající té pro zisk řidičského průkazu si můžete prohlédnout na videu. V něm také zjistíte, jakým způsobem mohou robotaxi pomáhat – například lidem, kteří kvůli zdravotnímu stavu nemohou získat řidičák, a auto by jim velmi usnadnilo život.