Roaming skončil, rozdílné pokuty řidičům nikoli. Pro Čechy je to štěstí

Ústřední automotoklub ÚAMK se před začátkem letních prázdnin zaměřil na srovnání cen pokut, které policie uděluje za stejné přestupky v různých zemích.
Roaming skončil, rozdílné pokuty řidičům nikoli. Pro Čechy je to štěstí

Zatímco telefonování nás již stojí v zemích stejně, ať se nacházíme v České republice nebo v jakékoli zemi Evropské unie, taxy za prohřešky proti silničním předpisům jsou v různých zemích různě.

Pro nás, pokud se nacházíme na tuzemských silnicích, naštěstí. Jednoznačně to vyplývá z "cenového průzkumu", který vypracoval tuzemský autoklub ÚAMK. Porovnával taxy za pět frekventovaných přestupků. Těmi jsou mírné i větší překračování maximální povolené rychlosti, jízda na červenou, nepoužívání bezpečnostních pásů, telefonování za volantem a špatné parkování.

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Z průzkumu také rovněž vyplývá, že ne všechny přestupky jsou v evropských státech pokládány za stejně nebezpečné. To se týká konkrétně nesprávného parkování, které ve většině zemí přijde řidiče na částky v řádu desítek eur (od 40 do 90), ale ve Španělsku za to vyžadují pokutu 200 eur. Podobné je to i u nepoužívání pásů, telefonování, a dokonce i při jízdě na červenou. Jednotlivé typy přestupků a jejich "hodnocení" v různých zemích si nyní probereme podrobněji:

Alkohol:

Pokud se oprostíme o různých tolerancí ( v Česku a na Slovensku je to nejpřísnější 0), tak nejvíce se za překročení platí ve Velké Británii (až 5 710 eur). Je ale třeba podotknout, že právě zde můžete legálně za volant i při 0,8 promile). Již "jen" přibližně desetina této částky se platí ve Švýcarsku (550 eur), Itálii (530) a Německu (500). Naopak nejméně - od 95 eur je taxa v Chorvatsku, v Česku pak od 100 eur.

Rychlost:

Relativně nízké překročení rychlosti (o 20 kilometrů v hodině) nejpřísněji trestají v Itálii (od 170 eur). Mají zde navíce ještě jednu zvláštnost, že v době od deseti večer do sedmi ráno se taxy navyšují o jednu třetinu). Těsně za touto zemí je Švýcarsko (165 eur), Dánsko a Francie (135 eur) a Velká Británie (110 eur). Relativně nejméně si tachometr musíte hlídat v Polsku, kde hrozí postih 25 eur. Česká taxa 40 eur je vyšší než v Rakousku a Německu  (30 a 35 eur).

Dodržování povolené rychlosti je nebezpečné, prokázala studie

Dodržování povolené rychlosti je nebezpečné, prokázala studie

Pokud však pojedete o padesát kilometrů rychleji než máte, počítejte s nejcitelnějším potrestáním ve Velké Británii. Může vás to stát až 2890 eur. V Rakousku, kde malé překročení není zase až tak drahé, vás pak tento přestupek může stát i 2 180 eur a ve Francii 1500. U nás (190 eur) se platí za tento delikt nejméně společně s Polskem a Lucemburskem.

Jízda na červenou:

Opět je "nejdražší" Velká Británie. Můžou po vás požadovat až 1 140 eur. Druhá nejvyšší taxa je poněkud překvapivě na Slovensku (300 eur), v Chorvatsku a Dánsku vyžadují 270 eur. V Česku platíte 100 eur, v Polsku jen 60 a v Rakousku 70 eur.  

Nepoužití pásů:

Obzvláštní pozor je třeba si dát v tomto směru ve Velké Británii. Zdejší pokuta v přepočtu 570 eur je téměř třikrát tak vysoká oproti taxám z Dánska a Španělska (200 eur). V řadě zemí, včetně České republiky se za nepřipoutání se platí poměrně málo. Konkrétně v Polsku 25, v Německu 30, v Rakousku 35. U nás pak již 80 a na Slovensku 120.

20 aut, jejichž řidiči nejčastěji (ne)překračují rychlost

20 aut, jejichž řidiči nejčastěji (ne)překračují rychlost

Telefonování za volantem:

Nizozemsko, Velká Británie a Španělsko vyžadují od řidičů za tuto činnost 230-200 eur. Italská policie pak 160 a zavádí také zákaz řízení pro přistižené na tři měsíce. I na Slovensku je citelný trest 120 eur, naopak v Polsku a Rakousku (50 eur) a v našich končinách 55.

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

dnes | Radek Pecák | 5 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků