Riziková mapa ukazuje smysl měření rychlosti (nejen) na dálnicích

Riziková mapa ukazuje smysl měření rychlosti (nejen) na dálnicích

Ústřední automotoklub ČR a společnost AF-Citypla zveřejnily nejnovější mapu rizikových míst na českých silnicích. Nejen řidiči si tak mohou prohlédnout, na kterých silnicích hrozí největší riziko nehod a kde naopak k nehodám nedochází.

Klepněte pro větší obrázek
Mapa rizikových míst na českých silnicích (zvětšíte kliknutím)

V mapě najdete pouze dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy. Riziko nehod znázorněné různými barvami je založeno na počtu nehod se smrtelnými nebo vážnými úrazy a jejich porovnáním s intenzitou dopravy na konkrétním úseku. Nejnovější výsledek se zabývá obdobím od roku 2012 do roku 2014.

Dálniční Superby nestačí, policie kupuje další auta. Bude to k něčemu?

Dálniční Superby nestačí, policie kupuje další auta. Bude to k něčemu?

Jak je vidět, vysoké riziko nehod je na celé řadě míst. Za pozornost ovšem stojí dálnice. Je totiž všeobecně známo, že právě dálnice patří k nejbezpečnějším silnicím a tato nová mapa je toho dalším důkazem. Velmi často statistiky hlásí riziko nehody jako nízké, maximálně středně nízké. Přesto má pan ministr Ťok v plánu zvyšovat bezpečnost silničního provozu instalací úsekového měření právě na dálnicích. Nabízí se otázka, jaký to tedy asi bude mít efekt, když se bude zvyšovat bezpečnost na nejbezpečnějších komunikacích v ČR.

Na českých dálnicích se už měří rychlost. Úsekové radary se připravují

Na českých dálnicích se už měří rychlost. Úsekové radary se připravují

Zajímavá je také část oficiální tiskové zprávy zveřejněné ÚAMK oznamující vydání této mapy, kde se doslova píše: „Cílem Rizikových map EuroRAP je srozumitelně ukázat veřejnosti, správcům silnic i odborníkům, které silniční úseky vykazují statisticky nejvyšší rizikovost a na jaké lokality by bylo efektivní zaměřit svoji pozornost při snižování počtu tragických silničních nehod.“ Že by tyto mapy byly na konec pro někoho nedostatečně srozumitelné?

Za zmínku ale stojí i nejrizikovější úseky, třeba taková R7 u Loun. Jde o dvouproudou komunikaci, která není prakticky v ničem záludná, je rovná a přehledná. Není problém jet zde podstatně více než maximálně dovolených 90 km/h, aniž by byl kdokoliv ohrožen. A přesto je tu tolik tragických nehod. Důvod? Není to rychlost jako taková, ale jiné přestupky typu nedodržování bezpečné vzdálenosti, případně nesprávné předjíždění a hlavně nevěnování se řízení (klasická nehoda, kdy řidič z ničeho nic vyjel do protisměru). Jenže policii tu moc často nepotkáte a když, tak měří rychlost u obce Chlumčany, kde je omezení na 60 km/h.

Ministerstvo dopravy chce zlepšit bezpečnost na přejezdech pomocí laseru  

Ministerstvo dopravy chce zlepšit bezpečnost na přejezdech pomocí laseru  

Doufejme, že odpovědní úředníci si tuhle mapu důkladně prohlédnou a vyvodí z ní adekvátní důsledky. Efektivní snižování počtu usmrcených lidí na českých silnicích nevede přes nesmyslné měření rychlosti na dálnicích. Velice vhodné by bylo zaměření se na méně výdělečné a hůře prokazatelné přestupky, které jsou ovšem ve finále nebezpečnější, nebo investovat do dalších úprav komunikací. Začít bychom mohli třeba od obyčejného vodorovného značení...

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky