Aston Martin Virage dostal dvaatřicetiventilový osmiválec o objemu 5,3 litru s výkonem 246 KW (335 k) a 494 Nm točivého momentu. Maximální rychlost činila 254 km/h, vůz vážil 1790 kilogramů.  Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage dostal dvaatřicetiventilový osmiválec o objemu 5,3 litru s výkonem 246 KW (335 k) a 494 Nm točivého momentu. Maximální rychlost činila 254 km/h, vůz vážil 1790 kilogramů.  | Foto: Aston Martin/Max Earey

Motor sice nebyl žádný podmírák a dle dobových recenzí šel ochotně do otáček, ale auto si jako celek vysloužilo také nemálo kritiky. Například kvůli nedostatečným jízdním výkonům, velkému poloměru otáčení, fungování podvozku a tak dále. Foto: Aston Martin/Max Earey

Motor sice nebyl žádný podmírák a dle dobových recenzí šel ochotně do otáček, ale auto si jako celek vysloužilo také nemálo kritiky. Například kvůli nedostatečným jízdním výkonům, velkému poloměru otáčení, fungování podvozku a tak dále. | Foto: Aston Martin/Max Earey

V rámci programu spokojenosti zákazníků byla auta u Aston Martin Works Service vylepšována v dvaatřiceti oblastech, ale i tak nešlo zrovna o velký hit pro automobilku, kterou trápily nízké prodeje. Foto: Aston Martin/Max Earey

V rámci programu spokojenosti zákazníků byla auta u Aston Martin Works Service vylepšována v dvaatřiceti oblastech, ale i tak nešlo zrovna o velký hit pro automobilku, kterou trápily nízké prodeje. | Foto: Aston Martin/Max Earey

V roce 1988 vyrobila jen 193 aut, o rok později 208 kusů, v roce 1990 pak 201 exemplářů, za rok 1991 šlo o 168 aut a v roce 1992 dokonce jen 46! Foto: Aston Martin/Max Earey

V roce 1988 vyrobila jen 193 aut, o rok později 208 kusů, v roce 1990 pak 201 exemplářů, za rok 1991 šlo o 168 aut a v roce 1992 dokonce jen 46! | Foto: Aston Martin/Max Earey

Od roku 1990 probíhal vývoj sportovní verze Virage Vantage s plánovaným uvedením na trh v roce 1993, nicméně kvůli bídným výsledkům hrozilo, že se model jako takový této premiéry vůbec nedožije. Foto: Aston Martin/Max Earey

Od roku 1990 probíhal vývoj sportovní verze Virage Vantage s plánovaným uvedením na trh v roce 1993, nicméně kvůli bídným výsledkům hrozilo, že se model jako takový této premiéry vůbec nedožije. | Foto: Aston Martin/Max Earey

Jako jistou formu dočasného řešení Aston Martin uvedl do chodu projekt rozsáhlé tovární úpravy. Foto: Aston Martin/Max Earey

Jako jistou formu dočasného řešení Aston Martin uvedl do chodu projekt rozsáhlé tovární úpravy. | Foto: Aston Martin/Max Earey

Ta se představila začátkem roku 1992. Motor vyvinutý ve spolupráci s Tickford Engineering a odvozený od jednotky ze závodního AMR1 pro Skupinu C dostal větší vrtání a zdvih, takže jeho objem narostl na 6347 cm3 při stejném kompresním poměru 9,5:1.  Foto: Aston Martin/Max Earey

Ta se představila začátkem roku 1992. Motor vyvinutý ve spolupráci s Tickford Engineering a odvozený od jednotky ze závodního AMR1 pro Skupinu C dostal větší vrtání a zdvih, takže jeho objem narostl na 6347 cm3 při stejném kompresním poměru 9,5:1.  | Foto: Aston Martin/Max Earey

S novým mapováním, sekvenčním vstřikováním Weber-Alpha a sportovnímí výfuky nyní dával 347 kW (471 k) a 624 Nm točivého momentu, maximální rychlost vzrostla na 280 km/h a na 100 km/h se Virage dostal za 5,1 sekundy. Foto: Aston Martin/Max Earey

S novým mapováním, sekvenčním vstřikováním Weber-Alpha a sportovnímí výfuky nyní dával 347 kW (471 k) a 624 Nm točivého momentu, maximální rychlost vzrostla na 280 km/h a na 100 km/h se Virage dostal za 5,1 sekundy. | Foto: Aston Martin/Max Earey

S vyšším výkonem bylo nutné řešit i zbytek auta – na podvozek přibyla ojniční ložiska, zvětšil se přední stabilizátor, dozadu stabilizátor přibyl, změnilo se uchycení řízení, geometrie, pružiny i tlumiče. Foto: Aston Martin/Max Earey

S vyšším výkonem bylo nutné řešit i zbytek auta – na podvozek přibyla ojniční ložiska, zvětšil se přední stabilizátor, dozadu stabilizátor přibyl, změnilo se uchycení řízení, geometrie, pružiny i tlumiče. | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 Foto: Aston Martin/Max Earey

Aston Martin Virage 6.3 | Foto: Aston Martin/Max Earey

Motor sice nebyl žádný podmírák a dle dobových recenzí šel ochotně do otáček, ale auto si jako celek vysloužilo také nemálo kritiky. Například kvůli nedostatečným jízdním výkonům, velkému poloměru otáčení, fungování podvozku a tak dále. Foto: Aston Martin/Max Earey
V rámci programu spokojenosti zákazníků byla auta u Aston Martin Works Service vylepšována v dvaatřiceti oblastech, ale i tak nešlo zrovna o velký hit pro automobilku, kterou trápily nízké prodeje. Foto: Aston Martin/Max Earey
V roce 1988 vyrobila jen 193 aut, o rok později 208 kusů, v roce 1990 pak 201 exemplářů, za rok 1991 šlo o 168 aut a v roce 1992 dokonce jen 46! Foto: Aston Martin/Max Earey
Od roku 1990 probíhal vývoj sportovní verze Virage Vantage s plánovaným uvedením na trh v roce 1993, nicméně kvůli bídným výsledkům hrozilo, že se model jako takový této premiéry vůbec nedožije. Foto: Aston Martin/Max Earey
62
Fotogalerie

Říkalo se mu Britské hovězí. Připomeňte si Aston Martin Virage v továrním tuningu, který zaútočil nevídanou silou

Navzdory svému ušlechtilému původu neměl kdysi Virage ten správný tah na branku. Řešení se našlo, a to poměrně jednoduché: Více výkonu, více všeho.

Když se Aston Martin Virage představil v roce 1988 na autosalonu v Birminghamu, pro značku šlo o první zcela nový model za více než deset let. Tato doba (rok poté, co Ford koupil 75procentní podíl) automobilku zastihla v ne zcela ideální kondici, jak vzpomínal jeden z designérů John Heffernan.

Továrna v Newport Pagnell nebyla vůči novým pánům naladěna zrovna přátelsky, rozpočty byly napjaté, mezi různými odděleními probíhaly šarvátky… I na testování v aerodynamickém tunelu na Southamptonské univerzitě měl prý Heffernan společně s druhým designérem Kenem Greenleym pouhý den, zatím co jiné automobilky ladily proudění vzduchu stovky až tisíce hodin.

Ohledně vývoje panoval docela chaos – technici například zádi přidali šest palců výšky, aby dosáhli požadovaného přítlaku, přičemž z této změny vynechali designéry. A kvůli nákladům byla třeba přední výklopná světla nahrazena lampami z Audi 200. Zadní světla pak pocházela z Volkswagenu Scirocco.

Novinka dostala dvaatřicetiventilový osmiválec o objemu 5,3 litru s výkonem 246 KW (335 k) a 494 N.m točivého momentu. Maximální rychlost činila 254 km/h, vůz vážil 1790 kilogramů. Motor sice nebyl žádný podmírák a dle dobových recenzí šel ochotně do otáček, ale auto si jako celek vysloužilo také nemálo kritiky. Například kvůli nedostatečným jízdním výkonům, velkému poloměru otáčení, fungování podvozku a tak dále. V rámci programu spokojenosti zákazníků byla auta u Aston Martin Works Service vylepšována v dvaatřiceti oblastech, ale i tak nešlo zrovna o velký hit pro automobilku, kterou trápily nízké prodeje.

V roce 1988 vyrobila jen 193 aut, o rok později 208 kusů, v roce 1990 pak 201 exemplářů, za rok 1991 šlo o 168 aut a v roce 1992 dokonce jen 46! Od roku 1990 probíhal vývoj sportovní verze Virage Vantage s plánovaným uvedením na trh v roce 1993, nicméně kvůli bídným výsledkům hrozilo, že se model jako takový této premiéry vůbec nedožije. Jako jistou formu dočasného řešení Aston Martin uvedl do chodu projekt rozsáhlé tovární úpravy.

Ta se představila začátkem roku 1992. Motor vyvinutý ve spolupráci s Tickford Engineering a odvozený od jednotky ze závodního AMR1 pro Skupinu C dostal větší vrtání a zdvih, takže jeho objem narostl na 6347 cm3 při stejném kompresním poměru 9,5:1. S novým mapováním, sekvenčním vstřikováním Weber-Alpha a sportovními výfuky nyní dával 347 kW (471 k) a 624 N.m točivého momentu, maximální rychlost vzrostla na 280 km/h a na 100 km/h se Virage dostal za 5,1 sekundy.

S vyšším výkonem bylo nutné řešit i zbytek auta – na podvozek přibyla ojniční ložiska, zvětšil se přední stabilizátor, dozadu stabilizátor přibyl, změnilo se uchycení řízení, geometrie, pružiny i tlumiče. Za 18“ disky OZ v pneumatikách Goodyear Eagle 285/45 se vpředu nacházely 14“ vrtané kotouče (ve své době největší na silničním autě), v rámci vylepšení přibylo také ABS. Větší kola kryly širší ručně vyráběné hliníkové blatníky, dále došlo k úpravě prahů a přední části i zádi.

Vůz měl okamžitý úspěch – i když úprava stála 50 až 60 tisíc liber, které bylo nutné přičíst k základní ceně 140 tisíc liber. Dobové testy měly titulky ve znění „Hrubá síla,“ „Někdo to rád syrové,“ „Britské hovězí“ nebo hezkou angličtinářskou hříčku „Aston Thriller.“ V roce 1993 prošla verze 6.3 dalším vylepšením, kdy se měnily písty od Cosworth, vačkové hřídele a zdvihátka. Výkon tak poskočil na 373 kW (507 k), v podobné době se však objevil na trhu vylepšený kompresorový model Vantage s motorem 5.3 a výkonem 410 kW (558 k), popularita přestavby proto klesala. Továrními dílnami prošlo okolo šedesátky aut.

Aston Martin

Aston Martin je britský výrobce luxusních sportovních automobilů. Je pojmenován dle zakladatele Lionela Martina a závodu Aston Hill.

Od roku 1994 byl majitelem automobilky Ford. V roce 2007 značka přešla pod britské konsorcium Prodrive.

Aston Martin VantageAston Martin DB11 Aston Martin Vanquish

Doporučujeme

Články odjinud