Říkali mu prase. Výroba skútru ČZ 501 začala ve Strakonicích před 60 lety

Sedm let po začátku vývoje nového typu skútru se v roce 1957 v podniku ČZ Strakonice začal vyrábět dnes již legendární typ ČZ 501, který záhy získal přezdívku "prase".

Jedním z nejslavnějších výrobků značky ČZ Strakonice je nepochybně skútr ČZ 501. Spíše než s tímto typovým označením ho ale veřejnost zná pod přezdívkou "prase". Tu získal kvůli svému neotřelému originálnímu designu. Přední část s kruhovým světlometem, pod níž je uschováno malé dvanáctipalcové kolo, skutečně připomíná rypák vepře domácího. 

Autorem návrhu vozidla byl v tehdejší době velmi známý konstruktér Jaroslav František Koch, který již před druhou světovou válkou působil v letecké továrně Avia, navrhoval motocykly značky Praga, a rovněž spolupracoval právě s Českou zbrojovkou ve Strakonicích.

Myšlenkou takového stroje se Koch zabýval již od počátku 40. let. Podle jeho návrhu dokonce ČZ v roce 1947 sestrojila dva prototypy a vystavovala je ve stejném roce během pražského autosalonu. Zájem o ně byl, zahájení sériové výroby však překazil poválečný nedostatek plechů.

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Od počátku 50. let začal nový vývoj žádaného vozidla. Do projektu se zapojilo několik konstruktérů, a nakonec se vybíralo ze čtyř návrhů. Nakonec bylo rozhodnuto, že veřejnosti se nabídne návrh J.F. Kocha. V roce 1956 vznikl prototyp a  o rok později již bylo smontována prvních 300 kusů.

Úspěch i na západě

Zbrojovka předpokládala, že o podobné vozidlo bude zájem i v zahraničí, a proto ho hned v tomto roce představila ve 20 zemích. A úspěch se skutečně dostavil. Stroj se poměrně úspěšně prodával dokonce také v USA, kam ho vyvážel podnik zahraničního obchodu Motokov. 

Skútr po celou dobu výroby procházel inovacemi. Například již v roce 1958 se na předním blatníku nad palivovou nádrží objevil plechový nosič zavazadel.

Řada 501 se přestala vyrábět v roce 1960, kdy ji nahradil typ 502. "Pětsetjedniček" se podle údajů serveru čezetmania.cz vyrobilo celkem 43 000 kusů.

BMW R nineT Scrambler je retro srdcovka v terénním stylu

BMW R nineT Scrambler je retro srdcovka v terénním stylu

Zatímco původní provedení mělo motor s výkonem 8 koní a maximální rychlost 80 kilometrů v hodině, u modernizované verze stoupl výkon dvoudobého vzduchem chlazeného jednoválce až na 9,5 koně. V důsledku toho se také o pět kilometrů v hodině zvýšila maximální dosahovaná rychlost. Také se díky sériové montáži zadní kyvné vidlice odpružené dvěma kapalinovými tlumiči (ty byly použity i vpředu), podstatně vylepšily jízdní vlastnosti.

Model 502 lze od předchůdce rozeznat díky absenci krytu houkačky na štítu pod řídítky. Zatímco model 501 bylo možné koupit jak v jedno, tak i dvoubarevném provedení, "pětsedvojka" byla vždy dvoubarevná. Vzorník nabízel šest kombinací.

Česká rikša

Zákazníci si mohli koupit také nadstandardní výbavu. Mezi její prvky patřil například plexisklový štít, zadní nosič s náhradním kolem, přívěsný vozík nebo postranní vozík pro přepravu třetího pasažéra. 

Skútrů v tomto provedení bylo vyrobeno 72 000.

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Na naše poměry neobvyklým počinem bylo v roce 1962 zahájení výroby jednomístné nákladní tříkolky. Ložná plocha měla rozměry 120 x 110 centimetrů a bylo na ni možno naložit dvoumetrákový náklad. Existovalo dokonce i provedení s kabinkou pro řidiče.

Výroba "čezety" definitivně skončila bez náhrady v roce 1964, přestože nový typ již byl vyvinutý. Zelenou nedostal ani konkurenční projekt Jawy.

Poněkud překvapivě se jméno "čezeta" objevilo v médiích znovu na sklonku roku 2015. Soukromá firma totiž představila projekt elektrického skútru ČZ 506, jehož design je věrnou replikou modelu 502. Elektromotor s výkonem 5 kW uděluje maximální rychlost 90 kilometrů v hodině a dojezd na jedno nabití činí sto kilometrů. Letos má být vyrobena šestisetkusová série. Cena bez DPH je 7000 eur.   

 

Galerii zobrazující vývoj modelu si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 49 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 26 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků