Říkali mu prase. Výroba skútru ČZ 501 začala ve Strakonicích před 60 lety

Sedm let po začátku vývoje nového typu skútru se v roce 1957 v podniku ČZ Strakonice začal vyrábět dnes již legendární typ ČZ 501, který záhy získal přezdívku "prase".

Jedním z nejslavnějších výrobků značky ČZ Strakonice je nepochybně skútr ČZ 501. Spíše než s tímto typovým označením ho ale veřejnost zná pod přezdívkou "prase". Tu získal kvůli svému neotřelému originálnímu designu. Přední část s kruhovým světlometem, pod níž je uschováno malé dvanáctipalcové kolo, skutečně připomíná rypák vepře domácího. 

Autorem návrhu vozidla byl v tehdejší době velmi známý konstruktér Jaroslav František Koch, který již před druhou světovou válkou působil v letecké továrně Avia, navrhoval motocykly značky Praga, a rovněž spolupracoval právě s Českou zbrojovkou ve Strakonicích.

Myšlenkou takového stroje se Koch zabýval již od počátku 40. let. Podle jeho návrhu dokonce ČZ v roce 1947 sestrojila dva prototypy a vystavovala je ve stejném roce během pražského autosalonu. Zájem o ně byl, zahájení sériové výroby však překazil poválečný nedostatek plechů.

Retro | Zajímavosti | Fascinace

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Od počátku 50. let začal nový vývoj žádaného vozidla. Do projektu se zapojilo několik konstruktérů, a nakonec se vybíralo ze čtyř návrhů. Nakonec bylo rozhodnuto, že veřejnosti se nabídne návrh J.F. Kocha. V roce 1956 vznikl prototyp a  o rok později již bylo smontována prvních 300 kusů.

Úspěch i na západě

Zbrojovka předpokládala, že o podobné vozidlo bude zájem i v zahraničí, a proto ho hned v tomto roce představila ve 20 zemích. A úspěch se skutečně dostavil. Stroj se poměrně úspěšně prodával dokonce také v USA, kam ho vyvážel podnik zahraničního obchodu Motokov. 

Skútr po celou dobu výroby procházel inovacemi. Například již v roce 1958 se na předním blatníku nad palivovou nádrží objevil plechový nosič zavazadel.

Řada 501 se přestala vyrábět v roce 1960, kdy ji nahradil typ 502. "Pětsetjedniček" se podle údajů serveru čezetmania.cz vyrobilo celkem 43 000 kusů.

Video | Premiéry | BMW | Motocykly | Fascinace

BMW R nineT Scrambler je retro srdcovka v terénním stylu

Zatímco původní provedení mělo motor s výkonem 8 koní a maximální rychlost 80 kilometrů v hodině, u modernizované verze stoupl výkon dvoudobého vzduchem chlazeného jednoválce až na 9,5 koně. V důsledku toho se také o pět kilometrů v hodině zvýšila maximální dosahovaná rychlost. Také se díky sériové montáži zadní kyvné vidlice odpružené dvěma kapalinovými tlumiči (ty byly použity i vpředu), podstatně vylepšily jízdní vlastnosti.

Model 502 lze od předchůdce rozeznat díky absenci krytu houkačky na štítu pod řídítky. Zatímco model 501 bylo možné koupit jak v jedno, tak i dvoubarevném provedení, "pětsedvojka" byla vždy dvoubarevná. Vzorník nabízel šest kombinací.

Česká rikša

Zákazníci si mohli koupit také nadstandardní výbavu. Mezi její prvky patřil například plexisklový štít, zadní nosič s náhradním kolem, přívěsný vozík nebo postranní vozík pro přepravu třetího pasažéra. 

Skútrů v tomto provedení bylo vyrobeno 72 000.

Retro | Zajímavosti

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Na naše poměry neobvyklým počinem bylo v roce 1962 zahájení výroby jednomístné nákladní tříkolky. Ložná plocha měla rozměry 120 x 110 centimetrů a bylo na ni možno naložit dvoumetrákový náklad. Existovalo dokonce i provedení s kabinkou pro řidiče.

Výroba "čezety" definitivně skončila bez náhrady v roce 1964, přestože nový typ již byl vyvinutý. Zelenou nedostal ani konkurenční projekt Jawy.

Poněkud překvapivě se jméno "čezeta" objevilo v médiích znovu na sklonku roku 2015. Soukromá firma totiž představila projekt elektrického skútru ČZ 506, jehož design je věrnou replikou modelu 502. Elektromotor s výkonem 5 kW uděluje maximální rychlost 90 kilometrů v hodině a dojezd na jedno nabití činí sto kilometrů. Letos má být vyrobena šestisetkusová série. Cena bez DPH je 7000 eur.   

 

Galerii zobrazující vývoj modelu si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 7 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků