Kapitoly článku:
Hlavně opatrně!
Bentayga je obrovský kus auta. Je o téměř deset centimetrů delší a 30 milimetrů širší než technicky spřízněné Audi Q7 (vozy sdílejí stejný základ MLB Evo a pohon všech kol a mezinápravovým diferenciálem Torsen), než jsem se ale po centimetrových vzdálenostech vymotal z přeplňeného parkoviště před pražským dealerstvím Bentley, dalo mi to trochu zabrat.
Tedy ne proto, že by z auta nešlo dobře vidět nebo se s ním manévrovalo jako se vzducholodí, ale protože tak drahý a exkluzivní kousek, který si měl navíc pracovník Bentley za pár desítek minut odvézt zpátky do Anglie, zkrátka nechcete škrábnout.
Srovnání vnějších rozměrů |
Model |
Bentley Bentayga |
Audi Q7 |
Délka [mm] |
5141 |
5052 |
Šířka [mm] |
1998 |
1968 |
Výška [mm] |
1742 |
1741 |
Rozvor [mm] |
2992 |
2994 |
Pomalu se šourám pražskou dopravou, tisknu volant s menším průměrem a perfektní tloušťkou věnce, ale zároveň si vůbec neuvědomuji, že pod kapotou pracuje v podstatě monstrum. Dvanáctiválec si v nízkých otáčkách jenom tiše ševelí, v pásmu okolo 2000 otáček dokonce připomíná šestiválcový turbodiesel! Asi není třeba více připomínat, že přes 600 koní výkonu nemá s masou hliníku, dřeva a kůže mnoho práce, zkoušek dynamiku v městském provozu by ale bylo přinejmenším nemístné. Už kvůli tomu, že jde o aristokrata…
Spíše než to mi přišlo důležitější, že i takhle velké a těžké SUV převzalo jízdní vlastnosti a zejména komfort limuzíny. Jeli jsme na jednadvacetipalcových kolech, která stále ještě nejsou krajní možností Bentaygy, a karoserie se na nerovnostech díky vzduchovému podvozku pouze ladně pohupovala. Na všelijaké vlnky, vybrzděné rolety v nájezdech do zatáček a výmoly upozorňovala spíše informativně, bez větších dopadů na celkové chování, na konečný verdikt je ale po pár ujetých kilometrech opravdu brzy.
Jiří Červenka, Dalibor Žák
Úplně jasno ostatně nemám ani stran spotřeby paliva. Výrobce uvádí kombinovaných 13,1 l/100 km a na palubním počítači „našeho“ exempláře svítila číslovka 19,3, avšak kdo ví, jak se s vozem dříve jezdilo. Mít tolik peněz na špičkově vybavené SUV s dvanáctiválcem, je mi nějaká spotřeba naprosto ukradená.
Verdikt
Klasické Bentley v novém balení – nějak takto by se dala ve stručnosti shrnout nová Bentayga. Je obrovská a připouštím, že jí po vzhledové stránce nemusí hned každý přijít na chuť, ctí však tradice a dělá přesně to, co se od ní očekává. Je silná, rychlá, luxusní, za jiných okolností bych se dokonce nebál říci, že i bezchybná, takové soudy ale zatím vynášet nebudu. Zákazníkům se navíc líbí, protože jinak by nemizela jako housky na krámě.
Bentley Bentayga – technické údaje nabízených motorů |
Motor |
6.0 W12 twin-turbo |
4.0 V8 TDI |
Palivo |
benzin |
nafta |
Zdvihový objem [cm3] |
5950 |
3956 |
Válce/ventily |
12/4 |
8/4 |
Největší výkon [kW/min] |
447/5000-6000 |
320/3750-5000 |
Točivý moment [N.m/min] |
900/1350-4500 |
900/1000-3250 |
Převodovka |
8A |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
301 |
270 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
4,1 |
4,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
13,1 |
7,9 |
Pohotovostní hm. [kg] |
2440 |
2390 |