Mladí lidé v Česku už nechtějí řídit. Zájem o řidičák skupiny B razantně opadá

Doby, kdy bylo získání řidičáku jedním z prvořadých cílů dospělých jedinců, podle všeho pomalu končí. Mladí lidé ztrácejí o řidičák zájem a dopravu řeší jinak.

Udělat maturitu, absolvovat taneční a získat řidičský průkaz. Poslední jmenovaná disciplína z tradičního trojboje mladých lidí zřejmě ztrácí na důležitosti. V Česku totiž od roku 2009 každoročně ubývá lidí, kterým úřady vydají první řidičský průkaz skupiny B, doklad umožňující jezdit s běžným motorovým vozidlem do 3,5 tuny.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Zatímco v roce 2009 získalo „papíry“ k řízení osobního automobilu přes 128 tisíc šoférů, loni to bylo už jen necelých 93 tisíc. Podobně nebo méně jich bude podle čísel za prvních pět měsíců i v letošním roce.

Úbytek nových šoférů má dva hlavní důvody. „Mladí lidé zejména ve městech řeší cestování jinak než dřív. Po vlastnictví automobilu a řidičáku touží méně než kdykoliv v minulosti,“ říká analytik poradenské společnosti EY Petr Knap s tím, že řidičák už není vstupenkou do světa dospělých.

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý

„Pokles pak způsobuje samozřejmě i demografický vývoj,“ dodal. Ročníky 1995 až 2004 totiž patřily podle Českého statistického úřadu k vůbec nejslabším co do počtu narozených dětí. Trendu nebrání ani relativně nízká cena za pořízení řidičského průkazu skupiny B. V Česku se pohybuje okolo deseti tisíc korun, ale například v sousedním Rakousku budoucí řidiči zaplatí v přepočtu až pětinásobně více.

Mírně naopak přibývá každoročně vydaných řidičáků skupiny D na autobusy. V roce 2009 jich úřady vydaly 1797, loni 2176. U kamionů počet vydaných řidičáků dlouhodobě stagnuje, ročně průkaz získá asi deset tisíc řidičů.

Těmto se vyhněte: Deset nových aut, jejichž koupě řidiči nejvíce litují

Těmto se vyhněte: Deset nových aut, jejichž koupě řidiči nejvíce litují

„I přesto, že autobusáků přibývá, tak na trhu citelně chybějí, stejně tak řidiči kamionů,“ uvádí majitel autoškoly Green Drive a instruktor budoucích řidičů autobusů a kamionů Radovan Myslík. „Vliv měl i dříve povinný vojenský výcvik, lidé získali řidičáky zdarma,“ dodal s tím, že nyní stojí řidičák na kamion asi 50 tisíc korun.

Autor: Jiří Liebreich

Článek vyšel na serveru E15.cz >>>

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

dnes | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků