Mladí lidé v Česku už nechtějí řídit. Zájem o řidičák skupiny B razantně opadá

Doby, kdy bylo získání řidičáku jedním z prvořadých cílů dospělých jedinců, podle všeho pomalu končí. Mladí lidé ztrácejí o řidičák zájem a dopravu řeší jinak.

Udělat maturitu, absolvovat taneční a získat řidičský průkaz. Poslední jmenovaná disciplína z tradičního trojboje mladých lidí zřejmě ztrácí na důležitosti. V Česku totiž od roku 2009 každoročně ubývá lidí, kterým úřady vydají první řidičský průkaz skupiny B, doklad umožňující jezdit s běžným motorovým vozidlem do 3,5 tuny.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Zatímco v roce 2009 získalo „papíry“ k řízení osobního automobilu přes 128 tisíc šoférů, loni to bylo už jen necelých 93 tisíc. Podobně nebo méně jich bude podle čísel za prvních pět měsíců i v letošním roce.

Úbytek nových šoférů má dva hlavní důvody. „Mladí lidé zejména ve městech řeší cestování jinak než dřív. Po vlastnictví automobilu a řidičáku touží méně než kdykoliv v minulosti,“ říká analytik poradenské společnosti EY Petr Knap s tím, že řidičák už není vstupenkou do světa dospělých.

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

„Pokles pak způsobuje samozřejmě i demografický vývoj,“ dodal. Ročníky 1995 až 2004 totiž patřily podle Českého statistického úřadu k vůbec nejslabším co do počtu narozených dětí. Trendu nebrání ani relativně nízká cena za pořízení řidičského průkazu skupiny B. V Česku se pohybuje okolo deseti tisíc korun, ale například v sousedním Rakousku budoucí řidiči zaplatí v přepočtu až pětinásobně více.

Mírně naopak přibývá každoročně vydaných řidičáků skupiny D na autobusy. V roce 2009 jich úřady vydaly 1797, loni 2176. U kamionů počet vydaných řidičáků dlouhodobě stagnuje, ročně průkaz získá asi deset tisíc řidičů.

Těmto se vyhněte: Deset nových aut, jejichž koupě řidiči nejvíce litují

Těmto se vyhněte: Deset nových aut, jejichž koupě řidiči nejvíce litují

„I přesto, že autobusáků přibývá, tak na trhu citelně chybějí, stejně tak řidiči kamionů,“ uvádí majitel autoškoly Green Drive a instruktor budoucích řidičů autobusů a kamionů Radovan Myslík. „Vliv měl i dříve povinný vojenský výcvik, lidé získali řidičáky zdarma,“ dodal s tím, že nyní stojí řidičák na kamion asi 50 tisíc korun.

Autor: Jiří Liebreich

Článek vyšel na serveru E15.cz >>>

TEST Škoda Citigoe iV: Konečně levný elektromobil pro každou českou rodinu?

Škoda Citigoe iV

Elektromobily se už konečně stávají cenově dostupné. Za méně než půl milionu u nás sice koupíte nanejvýš městská miniauta, právě v těch však dává elektrický pohon v současnosti největší smysl. Jak se vstup do tohoto segmentu podařil Škodovce, jsme zjišťovali v redakčním testu.

dnes | Jan Mička
TEST: S Mitsubishi L200 jsme postavili lesní posed. Ale hodí se i na výlety?

Mitsubishi L200 Invite+ a Instyle

Nové Mitsubishi L200 je skvělé auto na práci. Jak si ale povede jako auto pro každý den?

25.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 3 příspěvky
Hybridní Fiaty 500 a Panda mají motor z použitých plechovek. Jak s ním jezdí?

Fiat 500 a Fiat Panda Hybrid

Opačný přístup než Peugeot se rozhodl aplikovat Fiat. Prostým označením hybrid označuje své dva modely 500 a Panda s mild hybridním ústrojím.

24.  2.  2020 | Svět motorů | 12 příspěvků