Mladí lidé v Česku už nechtějí řídit. Zájem o řidičák skupiny B razantně opadá

Doby, kdy bylo získání řidičáku jedním z prvořadých cílů dospělých jedinců, podle všeho pomalu končí. Mladí lidé ztrácejí o řidičák zájem a dopravu řeší jinak.

Udělat maturitu, absolvovat taneční a získat řidičský průkaz. Poslední jmenovaná disciplína z tradičního trojboje mladých lidí zřejmě ztrácí na důležitosti. V Česku totiž od roku 2009 každoročně ubývá lidí, kterým úřady vydají první řidičský průkaz skupiny B, doklad umožňující jezdit s běžným motorovým vozidlem do 3,5 tuny.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Zatímco v roce 2009 získalo „papíry“ k řízení osobního automobilu přes 128 tisíc šoférů, loni to bylo už jen necelých 93 tisíc. Podobně nebo méně jich bude podle čísel za prvních pět měsíců i v letošním roce.

Úbytek nových šoférů má dva hlavní důvody. „Mladí lidé zejména ve městech řeší cestování jinak než dřív. Po vlastnictví automobilu a řidičáku touží méně než kdykoliv v minulosti,“ říká analytik poradenské společnosti EY Petr Knap s tím, že řidičák už není vstupenkou do světa dospělých.

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý

„Pokles pak způsobuje samozřejmě i demografický vývoj,“ dodal. Ročníky 1995 až 2004 totiž patřily podle Českého statistického úřadu k vůbec nejslabším co do počtu narozených dětí. Trendu nebrání ani relativně nízká cena za pořízení řidičského průkazu skupiny B. V Česku se pohybuje okolo deseti tisíc korun, ale například v sousedním Rakousku budoucí řidiči zaplatí v přepočtu až pětinásobně více.

Mírně naopak přibývá každoročně vydaných řidičáků skupiny D na autobusy. V roce 2009 jich úřady vydaly 1797, loni 2176. U kamionů počet vydaných řidičáků dlouhodobě stagnuje, ročně průkaz získá asi deset tisíc řidičů.

Těmto se vyhněte: Deset nových aut, jejichž koupě řidiči nejvíce litují

Těmto se vyhněte: Deset nových aut, jejichž koupě řidiči nejvíce litují

„I přesto, že autobusáků přibývá, tak na trhu citelně chybějí, stejně tak řidiči kamionů,“ uvádí majitel autoškoly Green Drive a instruktor budoucích řidičů autobusů a kamionů Radovan Myslík. „Vliv měl i dříve povinný vojenský výcvik, lidé získali řidičáky zdarma,“ dodal s tím, že nyní stojí řidičák na kamion asi 50 tisíc korun.

Autor: Jiří Liebreich

Článek vyšel na serveru E15.cz >>>

Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 35 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků
Jak jezdí nový Hyundai Ioniq Electric? Ukázal nám to v ráji elektroaut a konopí

Hyundai Ioniq Electric 2019 (první svezení)

Z nabídky modelu Ioniq si vybere každý, koho lákají vozy na alternativní pohon. Elektromobil nedávno prošel faceliftem, aby mohl lépe držet krok s konkurencí. Povedlo se mu to?

31.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 50 příspěvků