Řidiči více uplatňují škody způsobené špatným stavem silnic

Po zimě rozbité silnice otravují kdekoho. Zrádné díry a výtluky zpomalují tempo dopravy, urychlují poškození automobilů a v neposlední řadě jsou příčinami nehod. To že letos vypadají silnice v horším stavu, než v předchozích letech se odráží i na policejní statistice. Za první čtvrtletí se kvůli závadě na komunikaci stalo 177 nehod, což je téměř třicetiprocentní nárůst proti stejnému loňskému období.

Rovněž pojišťovny hlásí vzrůst škod na vozidlech způsobených v důsledku špatného stavu silnic. „Proti loňsku se počet pojistných událostí zvýšil téměř ze 156 na 260 pojistných událostí,“ sdělil AutoRevue.cz Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. A protože nejsou zdaleka všechny následky zimy na silnicích opravené, bude počest těchto nehod ještě stoupat.

Nejčastější škodou jsou po vjetí do díry poničené ráfky kol. Náhradu za poškození auta může motorista uplatňovat buď ze svého havarijního pojištění, a pokud ho nemá, je možné vyžadovat odškodné z pojištění správce komunikace. „Na vrub špatného technického stavu vozovek u nás spadá sedm procent z celkového počtu škod zaplacených v rámci havarijního pojištění,“ řekl AutoRevue.cz Václav Bálek z Allianz.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Eduard Erben

Jenže většina řidičů nemá havarijní pojištění sjednané. Pokud se pak člověk obrátí se škodou na správce silnice, musí dokazovat, že mu na konkrétním místě a v konkrétní dobu kvůli jeho zanedbání vznikla škoda. K tomu je nejlepší policejní protokol, nafocení škody a výtluku, případně výpověď svědka. Samozřejmě se musí jednat o neznačenou díru a při posuzování hraje roli, jestli řidič přizpůsobil jízdu stavu vozovky a jestli byla díra očekávatelná.

„Počet případů, které vyřizujeme z důvodů špatného stavu silnic, poslední dobou narůstá. Souvisí to ale také s tím, že se zvyšuje právní povědomí řidičů, kteří vědí, že se mohou tímto způsobem bránit a ušetřit,“ dodal Milata.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků