Řidiči více uplatňují škody způsobené špatným stavem silnic

Řidiči více uplatňují škody způsobené špatným stavem silnic

Po zimě rozbité silnice otravují kdekoho. Zrádné díry a výtluky zpomalují tempo dopravy, urychlují poškození automobilů a v neposlední řadě jsou příčinami nehod. To že letos vypadají silnice v horším stavu, než v předchozích letech se odráží i na policejní statistice. Za první čtvrtletí se kvůli závadě na komunikaci stalo 177 nehod, což je téměř třicetiprocentní nárůst proti stejnému loňskému období.

Rovněž pojišťovny hlásí vzrůst škod na vozidlech způsobených v důsledku špatného stavu silnic. „Proti loňsku se počet pojistných událostí zvýšil téměř ze 156 na 260 pojistných událostí,“ sdělil AutoRevue.cz Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. A protože nejsou zdaleka všechny následky zimy na silnicích opravené, bude počest těchto nehod ještě stoupat.

Nejčastější škodou jsou po vjetí do díry poničené ráfky kol. Náhradu za poškození auta může motorista uplatňovat buď ze svého havarijního pojištění, a pokud ho nemá, je možné vyžadovat odškodné z pojištění správce komunikace. „Na vrub špatného technického stavu vozovek u nás spadá sedm procent z celkového počtu škod zaplacených v rámci havarijního pojištění,“ řekl AutoRevue.cz Václav Bálek z Allianz.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Eduard Erben

Jenže většina řidičů nemá havarijní pojištění sjednané. Pokud se pak člověk obrátí se škodou na správce silnice, musí dokazovat, že mu na konkrétním místě a v konkrétní dobu kvůli jeho zanedbání vznikla škoda. K tomu je nejlepší policejní protokol, nafocení škody a výtluku, případně výpověď svědka. Samozřejmě se musí jednat o neznačenou díru a při posuzování hraje roli, jestli řidič přizpůsobil jízdu stavu vozovky a jestli byla díra očekávatelná.

„Počet případů, které vyřizujeme z důvodů špatného stavu silnic, poslední dobou narůstá. Souvisí to ale také s tím, že se zvyšuje právní povědomí řidičů, kteří vědí, že se mohou tímto způsobem bránit a ušetřit,“ dodal Milata.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků