Řidiči tiráků = páni silnic? (diskuse)

Přinášíme další díl seriálu „Lidé za volantem“. Dnes se podíváme na zoubek řidičům kamionů a těžkých nákladních vozidel. Dozvíte se, jaké nástrahy na vás čekají, co může způsobit nesmyslná nadřazenost pánů silnic.
Řidiči tiráků = páni silnic? (diskuse)

Nad chováním některých řidičů velkých vozidel se často pozastavuji. Jejich neuvážlivé chování přitom může vést až k tragédiím. S těžkými nákladními vozy jezdí jako s osobními auty, nedodržují základní  pravidla a často se řídí heslem „větší má přednost“. Přitom by se mělo jednat o zcela profesionální řidiče dodržující nejen základní prvky bezpečného provozu.

Dálnice a předjíždění

Každý asi zná situaci, kdy se začnou na dálnici dva „tiráci“ jedoucí téměř stejnou rychlostí předjíždět a na několik minut blokují levý pruh. Jejich předjížděcí manévr většinou začíná nesmyslným vybočením do levého pruhu před mnohem rychleji jedoucí vozy, což často vede k velmi nebezpečným situacím. Pak následuje souběžná jízda obou kamionů. Občas řidič předjíždění ani nedokončí a zařadí se zpět za kamion jedoucí v pravém pruhu, protože nedokázal jet rychleji. Většinou se jedná o starší kamiony, které toho mají prostě „dost“. Jejich technický stav je žalostný.

Čím starší, tím nebezpečnější

Často vidím staré „čudící“ Liazky, které brzdí v kopcích provoz. Nedávno jsem však viděl pravý opak. Tirák jedoucí po dálnici D8 rychlostí cca 150km/h. Problikával vozy v levém pruhu, podivně se vlnil a nedodržoval ani bezpečnou vzdálenost za vozidlem. Starší nákladní vozy, zejména kamiony bývají více rizikové. Jejich bezpečnostní výbava je zastaralá. Nedisponují například bočními lištami mezi koly, které zabraňují při boční srážce osobnímu vozu vjetí pod kola, dále nejsou vybaveny nejrůznějšími bezpečnostními asistenty jako je ABS, protiprokluz atd.

Nehody

Nehod velkých kolosů stále přibývá a následky jsou většinou tragické. Umírají řidiči i spolujezdci. A to nemluvím o dalších účastnících „tirákových“ nehod.  Jen za prvních 11 měsíců roku 2003 zemřelo 33 řidičů a 12 spolujezdců v nákladních vozech. V roce 2002 připadalo přes 14% nehod na řidiče tiráků.

Odstavené kolosy

Odstavené kamiony, resp. nákladní vozy představují pro ostatní řidiče vysoké nebezpečí. Často stojí na nepřehledném místě,  jsou špatně vidět (bývají zablácené atd.). Viděl jsem zaparkovaný nákladní vůz i s „vlečňákem“ na výpadovce z Prahy (jedná se o silnice jeden pruh tam a jeden zpět). Vlečňák blokoval celý jízdní pruh, byl špinavý, a nebyla vidět jediná odrazka. Navíc padla mlha, bylo šero. Příšerná kombinace. Náraz do takto odstavené soupravy mívá většinou tragické následky.

Buďte ohleduplní

Byl bych rád, kdyby si někteří řidiči kamionů uvědomili, že svým nebezpečným chováním ohrožují především pasažéry osobních automobilů.

A jaké zkušenosti s „tiráky“ máte vy ?

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků