Řidiči tiráků = páni silnic? (diskuse)

Přinášíme další díl seriálu „Lidé za volantem“. Dnes se podíváme na zoubek řidičům kamionů a těžkých nákladních vozidel. Dozvíte se, jaké nástrahy na vás čekají, co může způsobit nesmyslná nadřazenost pánů silnic.
Řidiči tiráků = páni silnic? (diskuse)

Nad chováním některých řidičů velkých vozidel se často pozastavuji. Jejich neuvážlivé chování přitom může vést až k tragédiím. S těžkými nákladními vozy jezdí jako s osobními auty, nedodržují základní  pravidla a často se řídí heslem „větší má přednost“. Přitom by se mělo jednat o zcela profesionální řidiče dodržující nejen základní prvky bezpečného provozu.

Dálnice a předjíždění

Každý asi zná situaci, kdy se začnou na dálnici dva „tiráci“ jedoucí téměř stejnou rychlostí předjíždět a na několik minut blokují levý pruh. Jejich předjížděcí manévr většinou začíná nesmyslným vybočením do levého pruhu před mnohem rychleji jedoucí vozy, což často vede k velmi nebezpečným situacím. Pak následuje souběžná jízda obou kamionů. Občas řidič předjíždění ani nedokončí a zařadí se zpět za kamion jedoucí v pravém pruhu, protože nedokázal jet rychleji. Většinou se jedná o starší kamiony, které toho mají prostě „dost“. Jejich technický stav je žalostný.

Čím starší, tím nebezpečnější

Často vidím staré „čudící“ Liazky, které brzdí v kopcích provoz. Nedávno jsem však viděl pravý opak. Tirák jedoucí po dálnici D8 rychlostí cca 150km/h. Problikával vozy v levém pruhu, podivně se vlnil a nedodržoval ani bezpečnou vzdálenost za vozidlem. Starší nákladní vozy, zejména kamiony bývají více rizikové. Jejich bezpečnostní výbava je zastaralá. Nedisponují například bočními lištami mezi koly, které zabraňují při boční srážce osobnímu vozu vjetí pod kola, dále nejsou vybaveny nejrůznějšími bezpečnostními asistenty jako je ABS, protiprokluz atd.

Nehody

Nehod velkých kolosů stále přibývá a následky jsou většinou tragické. Umírají řidiči i spolujezdci. A to nemluvím o dalších účastnících „tirákových“ nehod.  Jen za prvních 11 měsíců roku 2003 zemřelo 33 řidičů a 12 spolujezdců v nákladních vozech. V roce 2002 připadalo přes 14% nehod na řidiče tiráků.

Odstavené kolosy

Odstavené kamiony, resp. nákladní vozy představují pro ostatní řidiče vysoké nebezpečí. Často stojí na nepřehledném místě,  jsou špatně vidět (bývají zablácené atd.). Viděl jsem zaparkovaný nákladní vůz i s „vlečňákem“ na výpadovce z Prahy (jedná se o silnice jeden pruh tam a jeden zpět). Vlečňák blokoval celý jízdní pruh, byl špinavý, a nebyla vidět jediná odrazka. Navíc padla mlha, bylo šero. Příšerná kombinace. Náraz do takto odstavené soupravy mívá většinou tragické následky.

Buďte ohleduplní

Byl bych rád, kdyby si někteří řidiči kamionů uvědomili, že svým nebezpečným chováním ohrožují především pasažéry osobních automobilů.

A jaké zkušenosti s „tiráky“ máte vy ?

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 12 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků