Řidiči tiráků = páni silnic? (diskuse)

Přinášíme další díl seriálu „Lidé za volantem“. Dnes se podíváme na zoubek řidičům kamionů a těžkých nákladních vozidel. Dozvíte se, jaké nástrahy na vás čekají, co může způsobit nesmyslná nadřazenost pánů silnic.
Řidiči tiráků = páni silnic? (diskuse)

Nad chováním některých řidičů velkých vozidel se často pozastavuji. Jejich neuvážlivé chování přitom může vést až k tragédiím. S těžkými nákladními vozy jezdí jako s osobními auty, nedodržují základní  pravidla a často se řídí heslem „větší má přednost“. Přitom by se mělo jednat o zcela profesionální řidiče dodržující nejen základní prvky bezpečného provozu.

Dálnice a předjíždění

Každý asi zná situaci, kdy se začnou na dálnici dva „tiráci“ jedoucí téměř stejnou rychlostí předjíždět a na několik minut blokují levý pruh. Jejich předjížděcí manévr většinou začíná nesmyslným vybočením do levého pruhu před mnohem rychleji jedoucí vozy, což často vede k velmi nebezpečným situacím. Pak následuje souběžná jízda obou kamionů. Občas řidič předjíždění ani nedokončí a zařadí se zpět za kamion jedoucí v pravém pruhu, protože nedokázal jet rychleji. Většinou se jedná o starší kamiony, které toho mají prostě „dost“. Jejich technický stav je žalostný.

Čím starší, tím nebezpečnější

Často vidím staré „čudící“ Liazky, které brzdí v kopcích provoz. Nedávno jsem však viděl pravý opak. Tirák jedoucí po dálnici D8 rychlostí cca 150km/h. Problikával vozy v levém pruhu, podivně se vlnil a nedodržoval ani bezpečnou vzdálenost za vozidlem. Starší nákladní vozy, zejména kamiony bývají více rizikové. Jejich bezpečnostní výbava je zastaralá. Nedisponují například bočními lištami mezi koly, které zabraňují při boční srážce osobnímu vozu vjetí pod kola, dále nejsou vybaveny nejrůznějšími bezpečnostními asistenty jako je ABS, protiprokluz atd.

Nehody

Nehod velkých kolosů stále přibývá a následky jsou většinou tragické. Umírají řidiči i spolujezdci. A to nemluvím o dalších účastnících „tirákových“ nehod.  Jen za prvních 11 měsíců roku 2003 zemřelo 33 řidičů a 12 spolujezdců v nákladních vozech. V roce 2002 připadalo přes 14% nehod na řidiče tiráků.

Odstavené kolosy

Odstavené kamiony, resp. nákladní vozy představují pro ostatní řidiče vysoké nebezpečí. Často stojí na nepřehledném místě,  jsou špatně vidět (bývají zablácené atd.). Viděl jsem zaparkovaný nákladní vůz i s „vlečňákem“ na výpadovce z Prahy (jedná se o silnice jeden pruh tam a jeden zpět). Vlečňák blokoval celý jízdní pruh, byl špinavý, a nebyla vidět jediná odrazka. Navíc padla mlha, bylo šero. Příšerná kombinace. Náraz do takto odstavené soupravy mívá většinou tragické následky.

Buďte ohleduplní

Byl bych rád, kdyby si někteří řidiči kamionů uvědomili, že svým nebezpečným chováním ohrožují především pasažéry osobních automobilů.

A jaké zkušenosti s „tiráky“ máte vy ?

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků